Po obejrzeniu takich reklam dzieci zjadały o 130 kalorii więcej. Wystarczyło 5 minut

Dzieci oglądające zaledwie pięć minut reklam śmieciowego jedzenia spożywają o 130 kalorii dziennie więcej - wykazały najnowsze badania. Naukowcy sugerują, że tego typu reklamy negatywnie wpływają na dietę młodych ludzi i ich nawyki żywieniowe.

Publikacja: 15.05.2025 13:02

Zdaniem naukowców wyniki przeprowadzonych przez nich badań dowodzą, że potrzebne są bardziej restryk

Zdaniem naukowców wyniki przeprowadzonych przez nich badań dowodzą, że potrzebne są bardziej restrykcyjne przepisy regulujące reklamowanie niezdrowej żywności wśród młodych ludzi.

Foto: Adobe Stock

Badania przeprowadzone zostały pod kierownictwem profesor marketingu żywności i zdrowia dzieci Emmy Boyland z University of Liverpool. Wyniki nie zostały jeszcze opublikowane w czasopiśmie naukowym. Zaprezentowane zostały natomiast w czasie Europejskiego Kongresu Otyłości w Maladze w Hiszpanii (11-14 maja 2025 roku).

Naukowcy zbadali wpływ oglądania reklam śmieciowego jedzenia na dietę u dzieci

Naukowcy przebadali 240 dzieci w wieku od 7 do 15 lat z hrabstwa Merseyside w Wielkiej Brytanii. Badanie składało się z dwóch części.

W pierwszej części wszystkie dzieci oglądały najpierw przez pięć minut reklamy śmieciowego jedzenia, czyli produktów o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych, cukru i/lub soli (HFSS). Po tych reklamach zaproponowano dzieciom jedzenie w postaci przekąsek (m.in. winogrona i czekoladki), a później obiadu złożonego z wielu wytrawnych, słodkich i zdrowych potraw. Na końcu tej części naukowcy zbadali, jak dużo spożyły dzieci.

Czytaj więcej

Odkryto możliwą przyczynę raka jelita grubego. Ma związek z dzieciństwem

W drugiej części badania wszystkie dzieci oglądały przez pięć minut reklamy niezwiązane z żywnością, po czym - tak samo jak wcześniej - otrzymały przekąski i obiad, a naukowcy sprawdzili, ile zjadły. 

Wśród reklam zarówno w pierwszej, jak i w drugiej części badania, były reklamy audiowizualne (telewizyjne), wizualne (posty w mediach społecznościowych), dźwiękowe (podcasty) oraz statyczne (billboardy i plakaty).

Dzieci oglądające zaledwie pięć minut reklam śmieciowego jedzenia spożywają o 130 kalorii dziennie więcej

Okazało się, że dzieci po obejrzeniu reklam niezdrowego jedzenia – w porównaniu z reklamami, które nie dotyczyły jedzenia – spożyły o 58,4 kalorie więcej w postaci przekąsek, o 72,5 kalorii więcej w przypadku obiadu oraz o 130,9 kcal więcej jedzenia ogółem (przekąska i obiad łącznie). Ta ostatnia wartość stanowi odpowiednik dwóch kromek chleba lub małej tabliczki czekolady.

Reklamy śmieciowego jedzenia – bez względu na to czy dotyczyły konkretnych produktów, czy tylko marek fast foodów – jednakowo wpływały na zwiększone spożycie kalorii. Bez znaczenia była również forma reklamy czy status społeczno-ekonomiczny badanych.

To jednak nie wszystko. Dzieci z wyższym wskaźnikiem masy ciała były, co pokazały badania, bardziej podatne na reklamy produktów spożywczych.

Czytaj więcej

„Dzisiaj nie ćwiczę, bo mnie brzuch boli". MEN ma nowy pomysł na lekcje WF

Naukowcy alarmują: Reklamy śmieciowego jedzenia powinny podlegać bardziej restrykcyjnym przepisom

Zdaniem naukowców wyniki przeprowadzonych przez nich badań dowodzą, że potrzebne są bardziej restrykcyjne przepisy regulujące reklamowanie niezdrowej żywności wśród młodych ludzi. Tymczasem tego typu reklamy obecne są nie tylko w telewizji, ale także w podcastach, mediach społecznościowych, na billboardach i plakatach.

- Nasze odkrycia dostarczają kluczowych nowych informacji na temat zakresu, natury i wpływu marketingu niezdrowej żywności za pośrednictwem różnych rodzajów mediów na zachowania żywieniowe młodych ludzi. Nawet krótka ekspozycja na marketing żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, soli i cukru może prowadzić do nadmiernego spożycia kalorii i potencjalnego przyrostu masy ciała, szczególnie u młodych ludzi, którzy są bardziej podatni na reklamę i których wzorce żywieniowe wpływają na ich zdrowie przez całe życie – powiedziała profesor Emma Boyland cytowana przez serwis News-Medical.Net.

W Wielkiej Brytanii od października rząd wprowadza zakaz reklam mniej zdrowej żywności i napojów w telewizji między godz. 5.30 a 21.00. Zakaz ten dotyczyć będzie ponadto przez całą dobę płatnych reklam online. Nie obejmie natomiast innych form marketingu, takich jak np. billboardy.

Źródła:

https://www.independent.co.uk/

https://www.theguardian.com/

https://www.news-medical.net/

Badania przeprowadzone zostały pod kierownictwem profesor marketingu żywności i zdrowia dzieci Emmy Boyland z University of Liverpool. Wyniki nie zostały jeszcze opublikowane w czasopiśmie naukowym. Zaprezentowane zostały natomiast w czasie Europejskiego Kongresu Otyłości w Maladze w Hiszpanii (11-14 maja 2025 roku).

Naukowcy zbadali wpływ oglądania reklam śmieciowego jedzenia na dietę u dzieci

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Nauka
Dlaczego niektóre dzieci uczą się chodzić później niż inne? Nowe odkrycie
Nauka
Niebezpieczny rodzaj pleśni może zagrozić milionom ludzi. Naukowcy ostrzegają
Nauka
Alergię na orzeszki ziemne u dorosłych da się wyleczyć? Obiecujące wyniki badań
Nauka
Co dzieje się z mózgiem nastolatka, gdy dłużej śpi? Zaskakujące wyniki badania
Nauka
Te mieszanki dodatków do żywności mogą zwiększać ryzyko cukrzycy typu 2. Czego unikać?