Dlaczego niektóre dzieci uczą się chodzić później niż inne? Nowe odkrycie

Nowe badania brytyjskich naukowców sugerują, że nieco późniejsze rozpoczęcie chodzenia przez dziecko nie musi być dla rodziców powodem do zmartwień. Wynika z nich, że moment, w którym niemowlę postawi pierwsze kroki, jest uwarunkowany genetycznie.

Publikacja: 09.05.2025 16:40

Ustalono, że istnieje związek między późniejszym rozpoczęciem chodzenia a genami, które mają wpływ n

Dziecko uczy się chodzić

Ustalono, że istnieje związek między późniejszym rozpoczęciem chodzenia a genami, które mają wpływ na lepsze osiągnięcia edukacyjne.

Foto: Adobe Stock

O najnowszym odkryciu naukowców z uniwersytetów w Surrey i Essex donoszą brytyjskie media. Wyniki opublikowano w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Nature Human Behaviour”.

Nauka chodzenia pod lupą naukowców. Co mówią badania?

Pierwsze kroki dziecka to przełomowy moment w jego rozwoju. To niezwykle ważna i ekscytująca chwila zarówno dla samego malucha, jak i dla jego rodziców. Doskonale zdają sobie z tego sprawę naukowcy, którzy postanowili przyjrzeć się bliżej temu procesowi.

„Większość dzieci robi swój pierwszy krok w wieku od ośmiu do 24 miesięcy, więc jest to szerokie okno, w którym dzieje się ten ekscytujący kamień milowy. To wielka chwila zarówno dla rodziców, jak i dla dziecka. Symbolizuje nowy etap w życiu dziecka” – zauważyła prof. psychologii i genetyki Angelica Ronald z Uniwersytetu w Surrey.

Aby sprawdzić, dlaczego jedne dzieci zaczynają chodzić wcześniej, a inne później, zespół naukowców z dwóch brytyjskich uniwersytetów zaangażował do badań dużą grupę dzieci. Przeanalizowano informacje genetyczne ponad 70 000 niemowląt. W wyniku analiz udało się zidentyfikować 11 markerów genetycznych, które wpływają na to, kiedy dzieci stawiają pierwsze kroki. Według naukowców odkrycie sugeruje, że genetyka w 25 proc. wpływa na różnice w momencie rozpoczęcia chodzenia.

Czytaj więcej

Marta Jarosz: Lokale wolne od dzieci to najlepsze, co można zrobić

Jak interpretować wyniki badań? Naukowcy uspokajają rodziców

Do tej pory naukowcy nie znali odpowiedzi na pytanie, co powoduje tak duże różnice w momencie postawienia pierwszych kroków przez dzieci. Od lat wiedzieli, że mogą mieć na to wpływ czynniki środowiskowe. To pierwsze badanie genetyczne niemowląt na tak dużą skalę i pierwsze, które miało na celu sprawdzić, kiedy dzieci uczą się chodzić.

„Rodzice często martwią się, że wczesne lub późne chodzenie jest złym znakiem lub, że zrobili coś złego. Teraz widzimy, że genetyka odgrywa znaczącą rolę we wpływie na czas tego kamienia milowego” – powiedziała dr Anna Gui, która pracowała nad badaniem.

Inne czynniki, które wpływają na to, kiedy dziecko zacznie chodzić, to siła mięśni nóg, ogólny stan zdrowia i możliwości ćwiczenia.

Co ciekawe, ustalono, że istnieje związek między późniejszym rozpoczęciem chodzenia a genami, które mają wpływ na lepsze osiągnięcia edukacyjne. Oznacza to, że niemowlęta, którym nauka chodzenia zajmuje więcej czasu, mogą wbrew pozorom lepiej radzić sobie w szkole.  Badania sugerują dodatkowo, że późniejsze rozpoczęcie chodzenia, pozostające jednak w typowym zakresie, było powiązane genetycznie z mniejszym ryzykiem rozwoju ADHD.

Czytaj więcej

Dzietność w Polsce szoruje po dnie. Najnowsze dane mogą szokować

„Widzimy, że różnice genetyczne, które wpływają na późniejsze chodzenie, wpływają również na wyższe osiągnięcia edukacyjne i mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia ADHD"  potwierdziła prof. Angelica Ronald.

Jakie wnioski płyną z najnowszych badań?

Autorzy badania mają nadzieję, że nowe odkrycia genetyczne przyczynią się do pogłębienia wiedzy na temat procesu rozpoczęcia chodzenia i zostaną wykorzystane, by zapewnić lepsze wsparcie dzieciom z zaburzeniami motorycznymi i trudnościami w uczeniu się.

Występuje duża różnorodność w tym, kiedy dzieci stawiają samodzielnie pierwszy krok. Chociaż rodzice powinni nadal zgłaszać się do lekarza rodzinnego, jeśli są zaniepokojeni, to nieco późniejszy start nie zawsze jest oznaką problemów”  uspokoiła prof. Angelica Ronald.

Źródło:
www.independent.co.uk
www.telegraph.co.uk

O najnowszym odkryciu naukowców z uniwersytetów w Surrey i Essex donoszą brytyjskie media. Wyniki opublikowano w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Nature Human Behaviour”.

Nauka chodzenia pod lupą naukowców. Co mówią badania?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Nauka
Niebezpieczny rodzaj pleśni może zagrozić milionom ludzi. Naukowcy ostrzegają
Nauka
Alergię na orzeszki ziemne u dorosłych da się wyleczyć? Obiecujące wyniki badań
Nauka
Co dzieje się z mózgiem nastolatka, gdy dłużej śpi? Zaskakujące wyniki badania
Nauka
Te mieszanki dodatków do żywności mogą zwiększać ryzyko cukrzycy typu 2. Czego unikać?
Nauka
Pierwsze w historii takie badania nad dietą afrykańską. Niespodziewane ustalenia
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem