Reklama

Joanna Parafianowicz: Kobiety w większości nie umieją rozmawiać o pieniądzach. Jak to zmienić?

Odsetek firm prowadzonych w naszym kraju przez kobiety plasuje nas w ścisłej europejskiej czołówce, wzrasta liczba kobiet z wyższym wykształceniem, aktywnych zawodowo, a mimo to nie znam żadnej kobiety, dla której rozmowa o stawkach za wykonywaną pracę byłaby prosta- podsumowuje mec. Joanna Parafianowicz.

Publikacja: 13.03.2024 17:27

Joanna Parafianowicz: Nie znam żadnej kobiety, dla której rozmowa o stawkach honorarium za wykonywan

Kobieta w biurze

Joanna Parafianowicz: Nie znam żadnej kobiety, dla której rozmowa o stawkach honorarium za wykonywaną pracę byłaby prosta.

Foto: Adobe Stock

Polskie kobiety coraz chętniej odchodzą od tradycyjnie im przypisywanych ról. Wzrasta także liczba kobiet z wyższym wykształceniem. W konsekwencji, liczba pań aktywnych – nie tylko zawodowo, ale także w obszarze prowadzenia biznesu systematycznie rośnie. Wedle danych centralnej ewidencji gospodarczej w 2023 r. blisko milion kobiet prowadzi własne firmy (1,8 mln mężczyzn) stanowiąc jednocześnie około 34 % ogólnej liczby przedsiębiorców korzystających z tej formy prawnej. W biznesie zorganizowanym w formie spółek, 25% ich członków zarządu stanowią kobiety i choć nadal – przedsiębiorczych Polaków jest więcej niż Polek, odsetek firm prowadzonych w naszym kraju przez kobiety plasuje nas w ścisłej europejskiej czołówce bowiem średnia liczba dorosłych kobiet prowadzących firmy w innych państwach to jedynie około 5,5%.

Jak wynika z raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, ponad 1/3 badanych czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie, a wycena czasu przychodzi z łatwością tylko 1/5 badanych, zaś kobiety deklarują niższe oczekiwania finansowe niż mężczyźni w procesach rekrutacji i rzadziej negocjują istniejące wynagrodzenie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w październiku 2022 roku przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto mężczyzn było o 17,6% wyższe od pensji kobiet. Choć najwyższe, bo ponad 27% różnice w stawkach godzinowych spotykamy w działalności usługowej nawet branże sfeminizowane (ochrona zdrowia i pomoc społeczna, działalność naukowa, profesjonalna i techniczna) wskazują na niemałe (15-17%) różnice w zarobkach.

Twarde dane i wszechstronne analizy fachowców potwierdzają słuszność moich osobistych spostrzeżeń – nie znam żadnej kobiety, dla której rozmowa o stawkach honorarium za wykonywaną pracę byłaby prosta i nie przypominam sobie żadnego mężczyzny, któremu kwestie te sprawiałyby trudność.

Czytaj więcej

Rozmowy o pieniądzach to sztuka. Ekspertka od etykiety radzi, jakich zasad warto się trzymać

Choć od uzyskania przez kobiety pełni praw obywatelskich minęło ledwie stulecie, ich znaczenie w społeczeństwie systematycznie rośnie, nabierając, jak się zdaje, szczególnego rozpędu w ostatnich dekadach, jeśli nie - latach. Przejawia się to zarówno w tym, że w debacie publicznej tematyka kobieca poruszana jest częściej, a niezadowolenie kobiet ze sposobu, w jakie państwo ingeruje w ich sprawy, przybiera bardziej zdecydowane oblicze o czym nie raz przekonali się politycy. Równocześnie pomimo coraz większych i wspartych wiedzą oraz umiejętnościami ambicji co do zasady kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni na takich samych stanowiskach. Co istotne, sprzyjają temu nie tylko uwarunkowania religijne i kulturowe, które pomimo zmian społecznych nadal promują kobietę jako wychowawczynię dzieciom i osobę dbającą o ognisko domowe, ale także – my same. Choć kobiety w branży prawniczej stanowią jej większy odsetek, jako normę przyjmujemy, że z jednej strony pogodzi ona życie zawodowe z osobistym, zaś mężczyzna, któremu się taka sztuka uda- to niemal bohater.

Reklama
Reklama

Kobiety, w przytłaczającej większości nie umieją rozmawiać o pieniądzach i mając wybór – wolą proponowaną stawkę obniżyć niż podnieść. Rozmowie o pieniądzach zwykle towarzyszy obawa (np. przed odmową), niepokój (np. przed obśmianiem) i niepewność (czy nie przesadziłam?). Tym bowiem, co ogranicza najsilniej i przekłada się wprost na oczekiwania finansowe jest brak pewności siebie. To nad nią warto się zatem najżyczliwiej pochylić, aby zaktualizować cennik. Niezależnie od branży.

Opinie
Paulina Szewioła: „Dom dobry” czyli "nikt nic nie zauważył"
Opinie
Ptak-Iglewska: Tradwife – nowy trend czy stary problem? Ruch zachęca do biedy
Opinie
Ptak-Iglewska: Zamykanie oczu na drugiego człowieka nie procentuje
Opinie
Ptak-Iglewska: Rozwój technologii AI nie usprawiedliwia kradzieży mienia
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie
Aleksandra Ptak-Iglewska: Ile inwestor(ka) ma dzieci? A kogo to obchodzi?
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama