Mel Robbins i pięć sekund na zmianę życia

„Moja misja jest prosta: dzielić się sprawdzonymi narzędziami, które pozwolą ci stworzyć lepsze życie", mówi Mel Robbins, autorka książek i podcastów motywacyjnych, która stworzyła regułę pięciu sekund.

Publikacja: 10.11.2023 11:52

Odliczanie od pięciu do jednego pozwala uspokoić umysł.

Odliczanie od pięciu do jednego pozwala uspokoić umysł.

Foto: Adobe Stock

Wszystko po to, byś czuł się mniej samotny, dodawać ci odwagi na każdym kroku i dużo się śmiać podczas wspólnej nauki i rozwoju” – mówi ekspertka i przekonuje, że tylko tyle czasu wystarczy, żeby podjąć działanie mimo wątpliwości, pokonując tym samym strach i inne tarcze ochronne mózgu.

Jej wystąpienie na TEDx San Francisco z 2011 roku odtworzono ponad 32 miliony razy. Amerykanka Mel Robbins wyjaśnia w nim, jak wyłączenie autopilota w mózgu i zniszczenie stref komfortu może być kluczem do satysfakcjonującego życia. Przekonuje, że pierwszym krokiem może być choćby nastawienie budzika 30 minut wcześniej i rezygnacja z funkcji drzemki. Jej zdaniem wysiłek wymagany do opuszczenia ciepłego łóżka i wyjścia na świat jest taki sam, jak wysiłek potrzebny, aby wstrząsnąć swoim życiem i dokonać większej zmiany.

W swoim wystąpieniu podkreśla, że kiedy jesteśmy nastolatkami, nikt nas nie ostrzega, że w dorosłości będziemy musieli sami siebie motywować do wszystkiego. Ona sama wpadła w tę pułapkę. „Piętnaście lat temu sięgnęłam dna i prawie straciłam wszystko, na czym mi w życiu zależało. Mój niepokój był tak duży, że ledwo podnosiłam się z łóżka. Dziś jestem jednym z najbardziej szanowanych na świecie ekspertów w dziedzinie zmian i motywacji. Miliony ludzi i wiodące światowe marki zwracają się do mnie po porady i narzędzia poparte nauką, dzięki którym można stać się bardziej pewnym siebie, skutecznym i spełnionym” – pisze na swojej stronie internetowej. Z jej metody pięciu sekund korzystają między innymi Starbucks, Microsoft czy Marriott mając na celu zwiększenie efektywności pracowników i współpracy między nimi.

“Jeśli masz odwagę zacząć, to masz odwagę odnieść sukces”

Reguła pięciu sekund polega na tym, żeby zrobić coś trudnego, ale koniecznego zdecydowanie, bez rozmyślania nad tym i włączania do tego emocji, odliczając od pięciu do zera. Odliczanie od pięciu do jednego pozwala uspokoić umysł, a zero daje sygnał do działania. Nie ma w tym czasu na wymówki, wahanie i powstrzymywanie się przed działaniem. To świetna metoda na walkę z prokrastynacją, lękami i niekorzystnymi dla nas nawykami.

„Gdybyśmy wyemitowali to, co mówicie do siebie, trzeba by umieścić was w ośrodku dla psychicznie chorych. (śmiech) Unikalibyście ludzi, którzy mówią do was tak, jak sami mówicie do siebie. Przestańcie tyle myśleć!” – nawołuje Mel Robbins w swoim TEDx-owym przemówieniu. „Wasze uczucia was rujnują! Mam to gdzieś, jak się czujecie! Zależy mi na tym, co chcecie osiągnąć! Jeśli będziecie słuchać odczuć, to nigdy nie zdobędziecie tego, czego chcecie. Bo nigdy nie będziecie mieć na to ochoty. Musicie wyjść poza strefę bezpieczeństwa”.

Żeby tego dokonać, nie można dopuścić do tego, żeby mózg przejął kontrolę nad naszym procesem decyzyjnym. Kiedy się wahamy, rozterki wysyłają do mózgu bodziec stresowy, w korze przedczołowej odpowiedzialnej za racjonalne myślenie rozpoczyna się proces ustawiający tarcze ochronne, ciało migdałowate, z którym przetwarzane są emocje przejmuje kontrolę nad myślami, a w tej sposób zamykamy się w klatce własnego umysłu. „Mózg umie przetworzyć wyraz na twarzy w 33 milisekundy. Robi to cholernie szybko. Bardzo szybko też włącza te impulsy, które powstrzymują was od działania, więc musicie podjąć decyzję w pięć sekund, inaczej zaciągnie się hamulec i koniec pomysłu” – precyzuje Mel Robbins.

Czytaj więcej

Jak zacząć inaczej o sobie myśleć? Odpowiedź na to pytanie zna Brené Brown

„Wszystko, co wykracza poza rutynę, wymaga wysiłku”

Melanie Schneeberger (Robbins po mężu) dorastała w niewielkim mieście North Muskegon w stanie Michigan. W latach 1986-1990 na Uniwersytecie Dartmouth studiowała historię, film i gender studies. W 1994 roku ukończyła studia prawnicze na Boston University College Law School. Pracowała jako obrońca w sprawach karnych, założyła i sprzedała własną firmę technologiczno-internetową. Później zaczęła prowadzić programy telewizyjne w CNN i FOX.

W 2011 roku Robbins opublikowała swoją pierwszą książkę „Przestań mówić, że wszystko w porządku”, która utorowała jej drogę na scenę TEDx. Reguła pięciu sekund, o której wtedy powiedziała po raz pierwszy, stała się podstawą jej sukcesu. Jest matką trójki – jak je określa – „całkiem fajnych” dzieci i żoną z 27-letnim stażem.

Ze swoimi mowami motywacyjnymi dociera do milionów ludzi. Prowadzi programy w radiu i telewizji, nagrywa podkasty, wydaje książki i prowadzi bezpośrednie spotkania z publicznością. W swoich przemowach korzysta z najnowszych badań neurologicznych, badań rozwoju przedsiębiorstw i swojej wiedzy specjalistycznej o ludzkich zachowaniach. Używa przykładów z życia prawdziwych ludzi z całego świata. Indywidualnie przygotowuje każdą przemowę dbając, by była fascynująca, zaskakująca i pełna osobistych emocji.

„Ale to, z czego jestem najbardziej dumna, to wpływ, jaki moja praca wywiera na życie ludzi takich jak ty i ja – oraz fakt, że pomimo całego tego sukcesu nadal jestem tą samą zwykłą osobą, z którą zawsze można się spotkać” – podkreśla.

Wszystko po to, byś czuł się mniej samotny, dodawać ci odwagi na każdym kroku i dużo się śmiać podczas wspólnej nauki i rozwoju” – mówi ekspertka i przekonuje, że tylko tyle czasu wystarczy, żeby podjąć działanie mimo wątpliwości, pokonując tym samym strach i inne tarcze ochronne mózgu.

Jej wystąpienie na TEDx San Francisco z 2011 roku odtworzono ponad 32 miliony razy. Amerykanka Mel Robbins wyjaśnia w nim, jak wyłączenie autopilota w mózgu i zniszczenie stref komfortu może być kluczem do satysfakcjonującego życia. Przekonuje, że pierwszym krokiem może być choćby nastawienie budzika 30 minut wcześniej i rezygnacja z funkcji drzemki. Jej zdaniem wysiłek wymagany do opuszczenia ciepłego łóżka i wyjścia na świat jest taki sam, jak wysiłek potrzebny, aby wstrząsnąć swoim życiem i dokonać większej zmiany.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Psychologia
Teoria spalonego tosta: jak czerpać korzyści z napotkanych trudności?
Psychologia
Breadcrumbing, czyli okruchy związku. Co to za manipulacja i jak się z niej uwolnić?
Psychologia
Czy poślubiłam/em właściwą osobę? Słowa terapeutki Esther Perel dają do myślenia
Psychologia
Fizycznie zdrowa 28-letnia Holenderka dokona eutanazji. Psycholożka krytycznie o decyzji lekarzy
Psychologia
Shannen Doherty opowiedziała, jak przygotowuje się do śmierci. "Ma do tego pełne prawo"
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?