Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie zachowania komunikacyjne wykazują dzieci w kontakcie z robotami?
- Jaką rolę odgrywa płeć robota i dziecka w interpretacji ludzkich cech przez dzieci?
- Dlaczego badania dotyczące interakcji dzieci z robotami są istotne dla przyszłości społeczeństw?
Zdaniem dr. Konrada Maja, psychologa społecznego i kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech na Uniwersytecie SWPS i głównego autora badań, ważne jest, aby zrozumieć, jak dzieci odnajdują się w kontaktach z nimi i w jakiej sytuacji interakcje dzieci z robotami są najbardziej korzystne, ponieważ roboty społeczne coraz częściej wspomagają ludzi w codziennym funkcjonowaniu, a także są wykorzystywane w edukacji. Już kilka lat temu przeprowadzono nawet badania, z których wynika, że roboty i wirtualni asystenci mogą pozytywnie wpływać na wyniki edukacyjne dzieci i wspierać ich rozwój społeczny. Wykazano również, że mogą zwiększyć zaangażowanie najmłodszych w naukę.
Czy dzieci przejmują komunikacyjne maniery od robotów?
Mając to na uwadze, polscy naukowcy postanowili przyjrzeć się relacjom dzieci z robotami oraz ich zachowaniom komunikacyjnym. Dr Konrad Maj, Ariadna Gołębicka i Zuzanna Siwińska przeprowadzili w tym celu eksperyment, a jego wyniki opisali w artykule „How children learn from robots: Educational implications of communicative style and gender in child–robot interaction”, który ukazał się na łamach czasopisma „Computers & Education”.
Czytaj więcej
Chociaż empatia często kojarzy się w pierwszej chwili ze współczuciem, w rzeczywistości jest to w...
W badaniu, o którym mowa, wykorzystano 120-centymetrowego humanoidalnego robota Peppera (stworzonego przez SoftBank Robotics), który przypomina dziecko. Urządzenie zaprojektowane do kontaktów społecznych wyposażono w czujniki, kamery i mikrofony. Dzięki temu Pepper rozpoznaje mowę, gesty i niektóre emocje. Uczestnikami badania było 251 dzieci w wieku od 7 do 12 lat.