Reklama

AI staje się nowym „przyborem szkolnym”. Zagrożenie czy stymulator rozwoju?

Wyniki badania SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii przeprowadzonego na zlecenie Empiku, dostarczają ciekawych informacji na temat tego, jak polscy rodzice oceniają przydatność technologii AI w edukacji dzieci i co sądzą o ułatwianiu sobie pewnych działań dzięki jej potencjałowi.

Publikacja: 20.08.2025 12:47

Rodzice zapytani w badaniu o to, jaki potencjał daje korzystanie z AI w edukacji, dostrzegali wiele

Rodzice zapytani w badaniu o to, jaki potencjał daje korzystanie z AI w edukacji, dostrzegali wiele jej zalet.

Foto: Shutterstock

39 proc. ankietowanych przyznało, że ich dzieci korzystają z narzędzi opartych na AI w celach edukacyjnych. Zdaniem rodziców odbywa się to przede wszystkim w celu poszukiwania informacji (45 proc.), chociaż obserwują też inne zastosowania, takie jak streszczanie treści lektur (28 proc.), rozwiązywanie lub sprawdzanie zadań matematycznych (26 proc.) lub pracy domowej z innych przedmiotów (26 proc.) czy tłumaczenie materiałów edukacyjnych z innych języków (26 proc.).

Bez AI w szkole ani rusz?

– Z danych, które zebraliśmy, wynika, że AI bardzo szybko staje się nowym „przyborem szkolnym” – mówi rzeczniczka prasowa Empiku Anna Gut-Mostowy. – 38 proc. rodziców zauważa, że pomaga ona ich dzieciom w nauce, a 40 proc. chciałoby, aby narzędzia AI były dostępne w szkołach. Podobny odsetek (38 proc.) wskazuje, że uczniowie chętniej sięgają po rozwiązania edukacyjne oparte na AI niż po tradycyjne pomoce. To sugeruje, że atrakcyjne i dostosowane do potrzeb narzędzia mogą skutecznie motywować do nauki – co trzeci respondent (35 proc.) dostrzega w tym szansę na wsparcie dziecka w przedmiotach sprawiających mu szczególną trudność – dodaje. 

Czytaj więcej

AI przyczynia się do pogłębiania nierówności płciowych? Wyniki raportu

Rodzice zapytani w badaniu o to, jaki potencjał daje korzystanie z AI w edukacji, dostrzegali wiele jej zalet. 35 proc. uważa, że technologia może pomóc w nauce przedmiotów sprawiających trudność. Zdaniem 31 proc. daje ona wsparcie w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i przygotowaniu do kariery, 30 proc. z kolei zwróciło uwagę, że ułatwia dostęp do wartościowych materiałów edukacyjnych. Żadnych korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji w nauce nie dostrzegło jedynie 14 proc. ankietowanych.

Nie oznacza to jednak, że pytani o użycie AI w nauce rodzice wyrażali jedynie zachwyt i pozytywne opinie. W odpowiedziach pojawiły się także głosy wątpliwości. Najczęściej dotyczą one ograniczenia kreatywności uczniów (33 proc.), ryzyka uzależnienia od technologii w procesie nauki (31 proc.) oraz spadku umiejętności krytycznego myślenia, pisania i liczenia (31 proc.). Obawy związane z prywatnością czy nadmiernym czasem przed ekranem są rzadsze – wskazuje na nie jedynie 16 proc. badanych.

Reklama
Reklama

Jak rodzice oceniają używanie AI w edukacji

– Opinie rodziców są podzielone – mówi Anna Gut-Mostowy. – 32 proc. nie widzi przeszkód, by uczeń korzystał z treści generowanych przez AI, jeśli pomaga to w osiąganiu lepszych wyników, jednak nieco więcej (35 proc.) jest temu przeciwnych. Co trzeci badany (34 proc.) uważa wręcz, że sztuczna inteligencja w szkole powinna być kategorycznie zakazana. Wyniki badań pokazują więc, że AI w edukacji wciąż budzi duże emocje i pozostaje obszarem wymagającym dalszej debaty – wyjaśnia. 

Czytaj więcej

Kobiety rzadziej niż mężczyźni korzystają z AI. Jak to wpłynie na ich rozwój i działanie firm?

W związku z tym, że kontakt uczniów z AI wydaje się już w zasadzie nieunikniony, większość respondentów badania (62 proc.) uważa, że w programie nauczania powinny znaleźć się treści o zagrożeniach związanych z korzystaniem z tej technologii. Jednocześnie 52 proc. ankietowanych chciałoby, aby szkoły uczyły, jak korzystać z jej możliwości w sposób bezpieczny i efektywny – najlepiej pod nadzorem nauczycieli lub rodziców. Co drugi badany (49 proc.) ma jednak poczucie, że szkoły nie są jeszcze gotowe na takie wyzwanie.

Co ciekawe: co czwarty rodzic biorący udział w badaniu zadeklarował, że korzystał z pomocy AI przy planowaniu lub realizacji zakupów szkolnych. Technologie AI pomagają porównywać produkty, analizować opinie czy personalizować oferty.

39 proc. ankietowanych przyznało, że ich dzieci korzystają z narzędzi opartych na AI w celach edukacyjnych. Zdaniem rodziców odbywa się to przede wszystkim w celu poszukiwania informacji (45 proc.), chociaż obserwują też inne zastosowania, takie jak streszczanie treści lektur (28 proc.), rozwiązywanie lub sprawdzanie zadań matematycznych (26 proc.) lub pracy domowej z innych przedmiotów (26 proc.) czy tłumaczenie materiałów edukacyjnych z innych języków (26 proc.).

Bez AI w szkole ani rusz?

Pozostało jeszcze 88% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Styl życia
Co trzeci polski rodzic nie docenia ważnego aspektu wychowywania dzieci. Badanie
Styl życia
Aktorka, która nie istnieje, robi zawrotną karierę. Środowisko filmowe protestuje
Styl życia
Dorota Roqueplo o kreacjach na Bal Debiutantów: Prostota zawsze wygrywa
Styl życia
Zmieniają się powody, dla których ludzie czytają. Niepokojące wyniki badania
Styl życia
Badanie pokazało, na co naprawdę wydaje pieniądze polskie pokolenie Z. Stereotyp umiera
Reklama
Reklama