Pokolenie Z ma nowe oczekiwanie wobec szefów. Od jego realizacji uzależnia działanie

Wybory w USA i wynikająca z tego polaryzacja polityczna sprawiły, że wielu liderów biznesowych ma problem z utrzymaniem porządku i produktywności w firmach. Pokolenie Z jasno wyraża swoje poglądy i domaga się, aby pracodawcy również to robili.

Publikacja: 27.12.2024 10:11

Milenialsi i pokolenie Z stanowią obecnie większość siły roboczej, dlatego też potrzebny jest nowy s

Milenialsi i pokolenie Z stanowią obecnie większość siły roboczej, dlatego też potrzebny jest nowy styl przywództwa, który będzie w stanie sprostać ich potrzebom.

Foto: Adobe Stock

Jak donosi amerykański „Newsweek”, poprzednie generacje z reguły nie wyrażały swoich poglądów politycznych w miejscu pracy. Młodsze pokolenia, na czele z pokoleniem Z, mają już inne podejście. Chcą, aby ich życie zawodowe współistniało z tym, co dzieje się w rzeczywistości. Zależy im też na zachowaniu swojej tożsamości, niezależnie od tego, w jakim miejscu się znajdują.

Pokolenie Z i milenialsi mogą rzucić pracę z powodu różnic w poglądach politycznych

Badanie przeprowadzone w tym roku przez Instytut Gallupa na reprezentatywnej dla kraju próbie 5835 dorosłych Amerykanów wykazało, że 46 proc. osób w wieku od 18 do 29 lat chce, aby firmy zajęły stanowisko w sprawie bieżących wydarzeń. Takie samo zdanie miało 40 proc. osób w wieku 30-44 lat.

Milenialsi i pokolenie Z stanowią obecnie większość siły roboczej, dlatego też potrzebny jest nowy styl przywództwa, który będzie w stanie sprostać ich potrzebom. Dowodem na to, jak ważne są dla nich wartości, jest badanie zlecone przez Indeed - platformę z ofertami pracy. Jego wyniki potwierdzają, że granice między życiem zawodowym a życiem osobistym coraz bardziej się zacierają, przez co temat polityki w miejscu pracy jest praktycznie nieunikniony. 

Czytaj więcej

To praca marzeń dla pokolenia Z. Uczelnie oferują coraz więcej odpowiednich kursów

Badanie zostało przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wśród 1141 dorosłych pracowników w wieku 18 lat i starszych. Spośród ankietowanych, osoby należące do pokolenia Z i milenialsów stwierdziły, że chętniej szukają pracodawców podzielających ich własne wartości polityczne. Okazało się też, że bez problemu zrezygnowałyby z pracy, gdyby wystąpiły różnice na tym tle. Takie zdanie wyraziło prawie 40 proc. pracowników w wieku 18-34 lat. Co więcej, 40 proc. osób w tym samym przedziale wiekowym zadeklarowało, że odeszłyby z pracy, gdyby ich dyrektor wyraził poglądy polityczne, z którymi się nie zgadzają. Z badania wynika jednocześnie, że 60 proc. pracowników ogółem woli pracować w firmach, gdzie dyrektor generalny ma konkretne poglądy polityczne. Liczba ta wzrasta do 66 proc. wśród niedawnych absolwentów college'ów i do 71 proc. wśród mężczyzn w wieku od 18 do 34 lat.

Polityka w pracy. Firmy muszą sprostać nowym wyzwaniom kulturowym

Jeśli rozmowy dotyczące polityki odbywają się w miejscu pracy, mogą również pojawić się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Co za tym idzie, rekruterzy i inne osoby wypowiadające się publicznie w imieniu firmy powinny być przygotowane na pytania dotyczące na przykład oferowania czasu wolnego na głosowanie lub tego, jak firma zareagowała na pandemię. Rachel Marcuse, dyrektor operacyjna ReadySet, firmy konsultingowej HR, w wypowiedzi dla Newsweeka przyznała, że liderzy biznesowi, którzy stoją przed nowym wyzwaniem kulturowym, powinni w pierwszej kolejności uznać różnorodność przekonań i punktów widzenia w ich zespole. Poza tym powinni się upewnić, czy wszyscy pracownicy zgadzają się co do kwestii okazywania szacunku mimo istniejących różnic. Liderzy, którzy chcą rozwijać swoje organizacje, muszą zatem popracować nad swoimi umiejętnościami interpersonalnymi.

Menedżerowie powinni dziś brać pod uwagę dobre samopoczucie pracowników oraz fakt, że mają oni większe aspiracje niż tylko zarabianie pensji. Takie podejście jest również niezbędne, jeśli chcą pozyskać i utrzymać najlepsze talenty. „Obecnie zadaniem jest tworzenie miejsc pracy, w których pracownicy są postrzegani jako pełnoprawni ludzie o złożonym życiu” - powiedziała Mercy Quaye, założycielka The Narrative Project, firmy komunikacyjnej i przedstawicielka pokolenia milenialsów. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z zmienia optykę lojalności wobec pracodawcy. Oto, co się liczy dla młodych

Shaina Zafar, dyrektorka ds. marketingu w United Talent Agency zaleca, aby angażować młodych pracowników w komunikację oraz działania wokół kultury organizacyjnej. Będzie to sprzyjać poczuciu bezpieczeństwa, uczciwości oraz innym zasadom skupionym wokół kultury inkluzywnej, która na pierwszym miejscu stawia wzajemny szacunek. Ostrzega również przed uciekaniem od tematów politycznych. 

„Liderzy, którzy są gotowi angażować się w otwarte, czasami trudne dyskusje ze swoimi zespołami, tworzą środowisko, w którym pracownicy czują się widziani, słyszani i psychologicznie bezpieczni. Ten poziom zaangażowania nie tylko sprzyja kulturze szacunku i inkluzywności, ale także prowadzi do wyższej produktywności i wskaźników retencji, nawet jeśli liderzy i pracownicy mogą nie zgadzać się w każdej kwestii. Ostatecznie firmy, które celowo dostosowują wartości swojej marki do kultury pracowniczej i otwarcie wspierają różnorodne perspektywy, mają większe szanse na rozwój swoich pracowników” - powiedziała Amanda Hammett, konsultantka ds. marki i komunikacji, która interesuje się pokoleniem milenialsów.

Źródła:
https://www.newsweek.com
https://news.gallup.com
https://www.indeed.com

Jak donosi amerykański „Newsweek”, poprzednie generacje z reguły nie wyrażały swoich poglądów politycznych w miejscu pracy. Młodsze pokolenia, na czele z pokoleniem Z, mają już inne podejście. Chcą, aby ich życie zawodowe współistniało z tym, co dzieje się w rzeczywistości. Zależy im też na zachowaniu swojej tożsamości, niezależnie od tego, w jakim miejscu się znajdują.

Pokolenie Z i milenialsi mogą rzucić pracę z powodu różnic w poglądach politycznych

Pozostało jeszcze 91% artykułu
SPOŁECZEŃSTWO
Aplikacje śledzące cykl menstruacyjny przyczyniają się do niechcianych ciąż. Niepokojące zjawisko
SPOŁECZEŃSTWO
Płeć coraz bardziej wpływa na poglądy polityczne młodych. W jakim kierunku zmierzamy?
Styl życia
Pokolenie Z ma inne podejście do alkoholu niż starsze generacje. Co i dlaczego się zmieniło?
Styl życia
Internetowa społeczność inceli ma swój kobiecy odpowiednik. Czym jest femosfera?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Styl życia
Aktywność fizyczna i intelektualna wśród seniorów: czym jest rezerwa poznawcza?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego