Ze wspomnianego badania wynika, że prawie trzy czwarte Polaków (72 proc.) jest zdania, iż Polska i Polacy mają duży potencjał rozwojowy. Jednak 69 proc. respondentów uważa, że Polacy potrafią działać wspólnie tylko w ramach zrywów. Z zebranych danych wynika, że niemal co trzeci respondent (32 proc.) wierzy, iż większe przedsięwzięcia w Polsce mają szanse powodzenia, z kolei 31 proc. nie uważa, że pod względem rozwoju Polska pozostaje w tyle za krajami Europy. Jednocześnie 41 proc. ankietowanych jest zdania, że nasz kraj pozostaje w tyle za państwami Europy, a 32 proc., że duże przedsięwzięcia nie mają u nas większych perspektyw realizacji.
Z czego są dziś dumni Polacy?
– Wyniki badania towarzyszące kampanii We Did It In Poland pokazują, że Polki i Polacy coraz mocniej wierzą w siebie i swój potencjał – aż 60 proc. jest dumnych z własnego rozwoju. To doskonale wpisuje się w wartości kampanii: promowanie Polski jako kraju innowacyjnego, dynamicznego i pełnego możliwości. Choć wielu z nas wciąż postrzega wspólne działanie jako coś okazjonalnego, to rosnące poczucie sprawczości i dumy z osiągnięć – osobistych i narodowych – to sygnał, że jesteśmy gotowi na więcej – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii, członkini Rady Organizacji Pozarządowych ds. Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, prezeska Fundacji WłączeniPlus.
Czytaj więcej
Badania wykazują, że udzielanie pomocy innym uszczęśliwia człowieka bardziej niż podwyżka. Czy ak...
Wyniki badania pokazują też, że większość Polaków nie ma kompleksów – 60 proc. badanych deklaruje, że są z siebie dumni, taki sam odsetek jest dumny ze swojego rozwoju. Ponad połowa respondentów odczuwa dumę ze swojego poziomu wykształcenia (57 proc.) i przebiegu życia zawodowego (51 proc.). Blisko jedna trzecia ankietowanych (31 proc.) jest dumna z angażowania się w działania prospołeczne. Wśród powodów do dumy z własnej osoby w odpowiedziach badanych pojawiły się także zaradność (11 proc.) oraz własne osiągnięcia (10 proc.). Inne wskazywane odpowiedzi to wytrwałość czy „pokonanie trudności”, a także posiadanie rodziny i rodzicielstwo.
Co innego napawa dumą kobiety i mężczyzn
Jeśli chodzi o konkretne obszary życia prywatnego, które stają się powodem dumy dla Polaków, z badania wynika, że dla ponad jednej trzeciej respondentów (36 proc.) głównym powodem do dumy w życiu są dzieci, dla 15 proc. – ogólnie rodzina, a dla 12 proc. – małżonek lub partner/partnerka. Dzieci są powodem dumy większego odsetka matek (48 proc.) niż ojców (23 proc.). Mężczyźni częściej natomiast jako powód do dumy wskazują ogólnie rodzinę – 20 proc. w porównaniu do 11 proc. wskazań wśród kobiet. Jedynie 6 proc. ankietowanych jako główny powód do dumy w życiu wskazuje pracę, a 3 proc. – zdobyte dobra materialne.