Reklama

Pada mit o roszczeniowości pracowników z pokolenia Z. Oto, do jakich poświęceń są gotowi

SD Worx sprawdził, jak poszczególne pokolenia i nacje podchodzą do pracy podczas chorób i niedyspozycji. Wyniki badania są ciekawe. Grupy pracowników, które unikają zwolnienia lekarskiego jak ognia, to kobiety i… pokolenie Z.

Publikacja: 31.10.2025 11:22

Europejki częściej czują konieczność działania, mimo złego stanu zdrowia, niż Europejczycy.

Europejki częściej czują konieczność działania, mimo złego stanu zdrowia, niż Europejczycy.

Foto: Adobe Stock

Z badania „HR & Payroll Pulse Europe 2025” przeprowadzonego wśród 5 625 menedżerów HR i 16 000 pracowników z 16 krajów, wynika, że im starsze pokolenie pracowników, tym mniejsze poczucie obowiązku, by pracować w trakcie problemów zdrowotnych. Wyniki te są o tyle ciekawe, że to najmłodsze pokolenie zatrudnionych, określane często jako „roszczeniowe”, najczęściej odczuwa wewnętrzną powinność, by pracować, mimo choroby. Takiej odpowiedzi udzieliło 45,2 proc. polskich respondentów poniżej 25 roku życia i 51,6 proc. w wieku 25-29 lat. Natomiast pracownicy w przedziale wiekowym 50-54 lat dali tylko 25,9 proc. wskazań.

Czytaj więcej

Pokolenie Z wprowadza do firm nowy rodzaj komunikacji. „Inna wrażliwość”

Sytuacja wygląda podobnie na całym kontynencie. 43 proc. Europejczyków poniżej 25 roku życia oraz 40,5 proc. w wieku 25-29 lat przyznało, że czuje wewnętrzny przymus, by pracować, nawet w czasie choroby.

Kobiety i osoby z pokolenia Z najczęściej pracują w czasie choroby

Z przytaczanego badania wynika również, że to Europejki (39,5 proc.) częściej czują konieczność działania, mimo złego stanu zdrowia, niż Europejczycy (33,6 proc.). Ale nie w Polsce – nad Wisłą to właśnie mężczyźni częściej pracują w czasie choroby – tak deklarowało 37,3 proc. Polek i 38,3 proc. Polaków.

– Przekonanie, że pokolenie Z jest roszczeniowe, nielojalne i zmienia pracę jak przysłowiowe rękawiczki, to krzywdzący stereotyp – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead w SD Worx Poland. – Z naszych badań wynika, że praca nie tylko zajmuje ważne miejsce w życiu młodych dorosłych i szukają oni miejsca, które pozwala realizować ich własne cele i ambicje. – Zgromadzone w naszym badaniu dane jasno pokazują, że jeśli wykonywana praca przybliża przedstawicieli pokolenia Z do samorealizacji, to – podobnie jak starsze generacje – są oni gotowi do dużych poświęceń. Aż 39,8 proc. pracowników poniżej 25 roku życia regularnie pracuje w godzinach nadliczbowych.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Pokolenie Z ma własną definicję sukcesu finansowego. Najważniejsze są dwa parametry

Ekspertka zwraca uwagę, że potwierdza to także raport „The Gen Z Workplace Blueprint: Future Focused, Fast Moving” przygotowany przez Randstad. Wynika z niego, że średni staż pracy przedstawiciela pokolenia Z w ciągu pierwszych pięciu lat kariery wynosi zaledwie 1,1 roku, podczas gdy w przypadku pokolenia X to średnio 2,8 roku. Tak wysoka mobilność nie jest jednak przejawem braku lojalności, lecz determinacji w dążeniu do celu. Jeśli Zetka widzi w swoim otoczeniu lepsze możliwości rozwoju, bez sentymentów decyduje się na zmianę pracodawcy – po to, by szybciej osiągnąć samorealizację.

Pokolenie Z boi się, że w pracy zastąpi je sztuczna inteligencja

– Jednym z kluczowych czynników wpływających na to podejście jest świadomość tempa zmian oraz wpływu nowych technologii na rynek pracy –  mówi Paulina Zasempa. – Z zebranych przez nas danych wynika, że 37,9 proc. przedstawicieli pokolenia Z obawia się, iż sztuczna inteligencja sprawi, że część ich obowiązków stanie się zbędna, a niemal połowa (48,9 proc.) uważa, że rozwój AI spowoduje, iż firmy będą mniej skoncentrowane na człowieku. W kontekście tych danych elastyczność w podejściu do kariery, często niezrozumiała dla starszych pokoleń, może okazać się przewagą konkurencyjną młodego pokolenia w międzypokoleniowej rywalizacji na rynku pracy.

Styl życia
Nowy trend w klubach fitness. Po to przychodzi tam dziś duża liczba Polaków
Styl życia
Czy zakup luksusowej torebki może być inwestycją?
Styl życia
Oto aktualne świąteczne potrzeby Polaków. Na to najchętniej wydaliby ekstra 5 tys. zł
Styl życia
94 proc. Polek doświadczyło w przestrzeni publicznej sytuacji, które nie powinny mieć miejsca
Styl życia
Nowe badanie ujawniło smutny fakt na temat pokolenia Z. Dotyczy szczególnie kobiet
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama