Czy od zawsze planowała pani karierę w inżynierii? Co było impulsem do wejścia w tę branżę?
Anna Szewczyk: Jako mała dziewczynka spędzałam dużo czasu z tatą w garażu. Wspólnie naprawialiśmy samochody. Pewnego dnia powiedziałam: „Zostanę inżynierem” – i tak właśnie się stało.
W Polsce kobiety zajmują jedynie ok. 15–16 proc. stanowisk inżynieryjnych w dużych przedsiębiorstwach. Czy pani zdaniem zawód inżyniera wciąż jest postrzegany jako „męski”?
Na pewno w zawodzie inżyniera wciąż nie ma pełnej równości – nadal widzimy przewagę mężczyzn, szczególnie w obszarach takich jak mechanika czy elektryka. Natomiast już wśród software’owców kobiet jest już znacznie więcej. Ostatnie lata przynoszą jednak pozytywne zmiany, m.in. dzięki firmom, które lata temu zaczęły angażować się w edukację – pokazywały dziewczętom i chłopcom, że matematyka czy fizyka nie muszą być trudne. Na pełną równość będziemy musieli jeszcze chwilę poczekać. Myślę, że za około 5–7 lat inwestycje w młode pokolenia przyniosą widoczne efekty.
Czy zaobserwowała pani, że choć kobiet na studiach inżynierskich jest coraz więcej, to na wyższych stanowiskach wciąż pozostają w mniejszości? Co może być przyczyną?
Zauważam to zjawisko. Możliwe, że jedną z jego przyczyn jest rosnący poziom stresu i obowiązków wraz z awansami. Pogodzenie kariery z życiem rodzinnym staje się wtedy trudniejsze. Dlatego ogromne znaczenie ma wsparcie bliskich – ja mam to szczęście, że mój mąż i córka bardzo mnie wspierają.
Jakie cechy – zarówno techniczne, jak i osobowościowe – według pani powinien mieć dobry inżynier?
Na pewno każdy może zostać inżynierem. Kluczowa jest chęć ciągłej nauki i otwartość na nowe wyzwania. Wiedza techniczna jest oczywiście ważna, ale nie zawsze trzeba mieć już ukończone studia, by zacząć pracować w tym zawodzie. Ważne jest to, by być elastycznym i umieć dostosowywać się do tempa, w jakim zmienia się świat. Codziennie trzeba zdobywać nową wiedzę – ja sama mam zasadę, że każdego dnia uczę się czegoś nowego.
Czytaj więcej
Tak, jak zdecydowanie musimy przebudować szkołę, tak równie głęboko powinnyśmy transformować Pols...