Członkini zarządu BASF Polska: Pokolenie Z nie chce czuć, że cokolwiek poświęca dla pracy

To my musimy sprostać wymaganiom pokolenia Z, które niedługo zacznie dominować na rynku, a które nie chce czuć, że cokolwiek poświęca dla pracy – mówi Anna Tarasewicz, dyrektor ds. HR w Regionie EMEA i członkini zarządu BASF Catalysts Polska.

Publikacja: 30.11.2023 13:41

Anna Tarasewicz: Pokolenie Z chce w pracy czegoś innego niż jego rodzice.

Anna Tarasewicz: Pokolenie Z chce w pracy czegoś innego niż jego rodzice.

Foto: Archiwum prywatne

Rozmawiając niedawno z prezeską zarządu dużej firmy, usłyszałam, że kiedy proponuje awans swoim pracownicom, zdarza jej się usłyszeć: nie jestem pewna swoich umiejętności, muszę zapytać o zdanie męża  w różnych kontekstach. Spotkała się pani z takimi sytuacjami?

Anna Tarasewicz: Sama jestem przykładem kobiety, która przez lata musiała godzić pracę z obowiązkami domowymi. Mimo że dalej uważam się za osobę stosunkowo młodą, macierzyństwa doświadczyłam zaraz po studiach. Razem z mężem podjęliśmy wówczas decyzję, że przez jakiś czas to ja skupię się na dzieciach i domu, a on rozwinie swoją karierę. Jednak w naszym przypadku były to decyzje podejmowane po partnersku, i tak też zostało do dzisiaj. Niestety zdarza mi się obserwować inne kobiety, które zeszły ze swojej ścieżki zawodowej właśnie ze względu na rodzinę. Wiem, że pogodzenie tych dwóch światów często jest utrudnione, a ja miałam bardzo dużo szczęścia, bo udało mi się to dzięki wsparciu partnera i rodziców. Nie każda kobieta ma takie możliwości, za to każda ma inne priorytety. Jednak uważam, że umożliwienie pracy zdalnej lub hybrydowej sprawia, iż zdolne kobiety nie mogą dłużej całkowicie „zasłaniać” się obowiązkiem dbania o rodzinę, który wykluczałby rozwój kariery. W BASF Catalysts Polska taki model pracy na wielu stanowiskach oferujemy już od lat, oczywiście bez względu na płeć pracowników. To już stały trend w dziedzinie zarządzania ludźmi, którzy dzięki temu coraz rzadziej już tłumaczą się, że z uwagi na obowiązki domowe nie wezmą na siebie na przykład projektu. Poza tym obserwuję, że kobiety chętnie podejmują wyzwania, które je napędzają i już rzadko kiedy całkowicie rezygnują z robienia kariery. Choć oczywiście, jako matka nastolatków wiem, że bywa to trudne i niestety nasze pasje często schodzą na drugi plan. Na szczęście trendy się zmieniają, dzięki czemu mężczyźni też coraz chętniej wybierają urlopy rodzicielskie i zostają z dziećmi.

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Kto zostanie nowym prezydentem. Czym żyje Europa. Jak zmienia się świat. Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.
Biznes i prawo
Zatrudnienie pani do sprzątania domu może „aktywować” wypalenie zawodowe. O co chodzi?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Fundusz awaryjny to nie to samo co poduszka finansowa
Biznes i prawo
Mądra Babcia o biznesie i swoim pokoleniu: Informuję, że my mamy pieniądze
Biznes i prawo
Pokolenie Z wprowadza do firm nowy rodzaj komunikacji. „Inna wrażliwość”
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes i prawo
Pokolenie Z to generacja „ukośników”. Ten model działania pracownika zmienia firmy
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont