Dlaczego starsi przedsiębiorcy chętniej niż młodsi współpracują z kobietami? Wyniki badania

Z badania, które przeprowadzono wśród właścicieli polskich firm z sektora MŚP, wynika, że starsi przedsiębiorcy chętniej nawiązują relacje biznesowe z kobietami niż ci młodsi. Eksperci wyjaśniają, z czego wynika to zjawisko.

Aktualizacja: 09.12.2024 10:23 Publikacja: 09.12.2024 09:38

Z badania wynika, że aż 20 proc. przedsiębiorców w wieku powyżej 55 lat chętniej wybrałoby ofertę fi

Rozmowa w pracy

Z badania wynika, że aż 20 proc. przedsiębiorców w wieku powyżej 55 lat chętniej wybrałoby ofertę firmy, której szefową jest kobieta.

Foto: Adobe Stock

Okazuje się, że im starszy przedsiębiorca, tym większa jest szansa, że nawiąże on współpracę z firmą, na czele której stoi kobieta. Dlaczego? Odpowiedzi na to pytanie poszukali autorzy badania „Kobiety w Biznesie”.

Starsi wiekiem przedsiębiorcy chętniej zatrudniają kobiety niż młodsi. Z czego to wynika?

Ankiety przeprowadziła w październiku 2024 roku firma IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy wśród 407 polskich małych i średnich firm. W badaniach wzięły udział osoby obydwu płci, zasiadające na stanowiskach średniego i wyższego szczebla, członkowie zarządów i właściciele firm.

Z badania wynika, że aż 20 proc. przedsiębiorców w wieku powyżej 55 lat chętniej wybrałoby ofertę firmy, której szefową jest kobieta. Jeżeli chodzi o mężczyzn, to współpracę z nimi woli tylko 4,1 proc. respondentów z tej grupy wiekowej.

Zjawisko to wyjaśnia Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy. - Może to wynikać z faktu, że w ciągu swego życia współpracowali wielokrotnie zarówno z mężczyznami, jak i kobietami, i zdążyli zweryfikować krzywdzące dla kobiet stereotypy - tłumaczy ekspertka.

- Dodatkowo, prowadząc już dojrzałe biznesy, sami mogą oczekiwać takich cech partnerów zawodowych, jak terminowość i umiejętność budowania trwałych relacji, ale także kłaść nacisk na zaufanie. W naszym badaniu te cechy częściej były przypisywane kobietom - dodaje.

Czytaj więcej

Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania

Jakie cechy Polek najbardziej cenią przedsiębiorcy?

Choć z danych CEIDG wynika, że kobiety stanowią w naszym kraju jedynie jedną trzecią jednoosobowych działalności gospodarczych, to jesteśmy (tuż po Łotwie) drugim krajem w Unii Europejskiej z najwyższym udziałem kobiet wśród osób na stanowiskach kierowniczych. Polki zdążyły udowodnić, że pod względem poziomu profesjonalizmu i zaangażowania, w niczym nie ustępują mężczyznom.

A jednak młodsi przedsiębiorcy w naszym kraju częściej preferują współpracę z firmami prowadzonymi przez mężczyzn. Z badania wynika, że wśród biznesmenów w wieku od 18 do 24 lat na współpracę z firmą, na której czele stoi kobieta, zdecydowałoby się tylko 6,3 proc. respondentów.

Z czego to wynika? - Powodem takich preferencji może być chęć współpracy, szczególnie na początku rozwoju firmy z osobami, które zwyczajowo kojarzą im się z determinacją i skłonnością do ryzyka oraz innowacyjnością - tłumaczy Sandra Czerwińska.

Zjawisko to potwierdzają dalsze wyniki ankiet. Jedynie 10,9 proc. przedsiębiorców powiązało z kobietami innowacyjność i umiejętność podejmowania decyzji. Wśród właścicieli firm płci męskiej odsetek osób przypisujących kobietom takie cechy spada do 5,6 proc.

Jakie z kolei cechy kojarzą badanym się z kobietami? Aż 34,5 proc. wskazało na zaufanie i wiarygodność, 25 proc. - na profesjonalizm i kompetencje, z kolei 20 proc. - na umiejętność budowania relacji i komunikację. Podobna grupa ankietowanych stwierdziła, że ogólnie woli nawiązywać relacje biznesowe z kobietami.

Czytaj więcej

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń już wkrótce wejdzie w życie. Czy zmniejszy lukę płacową?

Z badania wynika też, że kobiety w największym stopniu mogą liczyć na współpracę z przedsiębiorcami z branży handlu. Chęć nawiązania relacji biznesowych z kobietami wskazało 20,8 proc. badanych z tej grupy, podczas gdy z mężczyznami - tylko 13,9 proc. respondentów działających w tym sektorze.

Zdaniem autorów raportu przyczyną tej różnicy może być dość silna reprezentacja przedsiębiorczyń w tej branży. Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika bowiem, że 20 proc. polskich przedsiębiorczyń zajmuje się handlem.

Źródło:
Materiały prasowe

Biznes i prawo
Zatrudnienie pani do sprzątania domu może „aktywować” wypalenie zawodowe. O co chodzi?
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Fundusz awaryjny to nie to samo co poduszka finansowa
Biznes i prawo
Mądra Babcia o biznesie i swoim pokoleniu: Informuję, że my mamy pieniądze
Biznes i prawo
Pokolenie Z wprowadza do firm nowy rodzaj komunikacji. „Inna wrażliwość”
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Biznes i prawo
Pokolenie Z to generacja „ukośników”. Ten model działania pracownika zmienia firmy