Pokolenie Z wymaga szczególnych zaproszeń do pracy. Oto, czego oczekują młodzi

Od dłuższego czasu mówi się o tym, że pokolenie Z zmienia zasady na rynku pracy. Młodzi nie boją się wyznaczać trendów i odważnie planują swoją przyszłość. Firmy, chcąc pozyskiwać pracowników w tej grupie wiekowej, muszą podejmować nowe działania.

Publikacja: 14.03.2025 14:06

Pokolenie Z kreuje nowe trendy na rynku pracy

Pokolenie Z kreuje nowe trendy na rynku pracy

Foto: Adobe Stock

Roszczeniowi, siejący postrach wśród pracodawców – to według stereotypów główne cechy pokolenia Z na rynku pracy. Wielu specjalistów zauważa też jednak, że zetki to przede wszystkim pokolenie świadome, które ceni sobie zarówno życie zawodowe, jak i sferę prywatną. Dla młodych miejsce pracy musi być przyjazne i dawać im możliwość samorealizacji. Pokolenie Z to grupa, która wprost deklaruje, że zależy jej na zadowoleniu z dnia pracy. Aktywność zawodowa, zdaniem wielu młodych ludzi, nie może dominować nad wszystkim innym, co robi się w życiu.

Pokolenie Z kreuje trendy na rynku pracy

Osoby urodzone między 1997 a 2012 rokiem (te ramy czasowe definiują pokolenie Z) są też mocno świadome swojej odmienności pod wieloma względami w porównaniu do przedstawicieli starszych pokoleń. Zdaniem ekspertów jednym z czynników, które mają wpływ na ten stan rzeczy, są liczne przekazy medialne, w których mówi się i pisze, że Gen Z to wyjątkowa grupa społeczna. Zjawisko, o którym mowa, można by w skrócie opisać tak: badacze – przede wszystkim socjologowie, psychologowie i analitycy rynków biznesowych – oraz dziennikarze wyjątkowo uważnie przyglądają się przedstawicielom pokolenia Z. Dzięki temu zauważają w ich zachowaniach na różnych polach aktywności społecznej pewne – rzadziej lub częściej – powtarzane schematy. Kiedy informacje o tym trafiają do mediów i następnie za ich pośrednictwem do samych zetek, a wspomniane obserwacje zostają nazwane trendami – młodzi utwierdzają się w przekonaniu o swojej odrębności i wyjątkowości, a przy okazji zaczynają działać zgodnie z trendami, o których się pisze, choć wcześniej sami nie dostrzegali ich w działaniach rówieśników ze swojego otoczenia. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z demoluje firmy nowym stylem odchodzenia z pracy. „Winne zarządzanie”

Te fakty nie pozostają bez wpływu na rynek pracy. Okazuje się, że dziś, aby efektywnie pozyskiwać pracowników z pokolenia Z, firmy muszą wykonywać zupełnie nowe ruchy. Przykładem takich działań jest m.in. uruchomienie przez koncern Coca-Cola HBC pierwszej edycji Youth Empowered Graduate Program. Jest on adresowany do młodych z maksymalnie dwuletnim doświadczeniem zawodowym, którzy mówią w lokalnym języku (jednym z czterech krajów, wchodzących w skład Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie) oraz w języku angielskim na poziomie C1, mają zdolności analityczne, znają pakiet Microsoft Office i mają prawo jazdy kategorii B.  

– To jedyny tego rodzaju program realizowany na poziomie lokalnym – mówi Katarzyna Bajek-Bartold, dyrektorka działu People & Culture w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie. – Został stworzony z myślą o absolwentach oraz osobach rozpoczynających karierę zawodową. Zdobędą oni zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne umiejętności związane z wybraną ścieżką kariery. Będą angażować się w bieżące projekty, korzystać ze szkoleń i otrzymają wsparcie doświadczonych mentorów – dodaje. 

Pokolenie Z oczekuje wyjątkowego traktowania na rynku pracy

Zdaniem ekspertki młode talenty wyróżnia umiejętność szybkiego uczenia się, biegłość technologiczna, kreatywność i elastyczność, a to cechy kluczowe w dynamicznym świecie biznesu. Koncern widzi w tym duży potencjał rozwojowy i dlatego chce wspierać młodych na początku kariery. 

Uruchamianie programów rozwojowych, których celem jest ułatwienie startu zawodowego młodym ludziom nie jest zjawiskiem nowym, ale dziś szczególnie podkreśla się wagę komunikacji tych działań podejmowanych przez firmy. Eksperci zwracają uwagę, że o ludziach z pokolenia Z można powiedzieć, że potrzebują poczucia, że pewne działania i możliwości są adresowane właśnie do nich. To zwiększa ich pewność siebie, a także buduje przekonanie, że odnajdą się w miejscu, w którym uwzględnia się ich oczekiwania i pokoleniową specyfikę. Takie przekonanie z kolei zachęca do zaangażowania się w pracę. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z ma nowe oczekiwanie wobec szefów. Od jego realizacji uzależnia działanie

– Po zakończeniu rocznej umowy wybrani uczestnicy programu mogą otrzymać szansę na dalszy rozwój w naszej firmie – mówi Katarzyna Bajek-Bartold. – Jako organizacja dostosowujemy się do zmieniających się warunków rynkowych – podsumowuje. 

Roszczeniowi, siejący postrach wśród pracodawców – to według stereotypów główne cechy pokolenia Z na rynku pracy. Wielu specjalistów zauważa też jednak, że zetki to przede wszystkim pokolenie świadome, które ceni sobie zarówno życie zawodowe, jak i sferę prywatną. Dla młodych miejsce pracy musi być przyjazne i dawać im możliwość samorealizacji. Pokolenie Z to grupa, która wprost deklaruje, że zależy jej na zadowoleniu z dnia pracy. Aktywność zawodowa, zdaniem wielu młodych ludzi, nie może dominować nad wszystkim innym, co robi się w życiu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
SPOŁECZEŃSTWO
W polityce działa ogółem ponad trzy razy więcej mężczyzn niż kobiet. Jak jest w Polsce?
Biznes i prawo
Polki mają gorsze warunki do pracy niż kobiety z innych krajów. Nowy raport
Biznes i prawo
Kobiety z pokolenia Z zmieniają myślenie o etacie. Firmy będą miały kłopoty?
Biznes i prawo
Pokolenie Z demoluje firmy nowym stylem odchodzenia z pracy. „Winne zarządzanie”
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Biznes i prawo
Kompetencje i studia przyszłości: Jakich specjalistów poszukują dziś pracodawcy?
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń