Przedsiębiorczości można się nauczyć. Od czego zacząć?

Przypadający w listopadzie Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet to największa na świecie inicjatywa na rzecz promocji przedsiębiorczości i rozwoju finansowego kobiet, która obchodzona jest w 144 krajach, w tym również w Polsce. Jakie znaczenie ten dzień ma nie tylko dla kobiet, ale i dla całego społeczeństwa?

Publikacja: 21.11.2023 13:59

Przedsiębiorczość nie jest zależna od płci.

Przedsiębiorczość nie jest zależna od płci.

Foto: Adobe Stock

Dane statystyczne nie napawają optymizmem. Informacje zgromadzone przez Monitor Rozwoju Lokalnego pokazują, że w Polsce mężczyzn prowadzących własną firmę jest ponad dwa razy więcej niż kobiet. We wszystkich województwach sytuacja na tym tle jest podobna, a stosunek firm prowadzonych przez mężczyzn i kobiety wynosi 70 do 30. Różnice między poszczególnymi regionami są niewielkie i wahają się w granicach 4 proc.

Ograniczające stereotypy

Dr Magdalena Kaczmarek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS, tłumaczy, jakimi uwarunkowaniami mogą być spowodowane takie wyniki.

– Największy problem leży w stereotypach. Stereotyp przedsiębiorcy w znacznej mierze zbudowany jest na cechach zwyczajowo przypisywanych mężczyznom. Wiemy jednak, że są to tylko nasze wyobrażenia, bo tak naprawdę cechy takie jak intelekt czy osobowość nie zależą w ogóle od płci człowieka. Kobiety i mężczyźni naprawdę nie różnią się od siebie tak bardzo, jak czasem się wydaje. Dni takie jak Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet to znakomita okazja do tego, aby takie szkodliwe stereotypu obalać – wyjaśnia specjalistka. – Chociaż nie można zaprzeczyć, że wśród przedsiębiorców dominują liczebnie mężczyźni, to w tym stanie faktycznym można dostrzec również światełko w tunelu dla pań. Silną maskulinizację można zaobserwować przede wszystkim w tych przedsiębiorstwach, których działalność opiera się na logistyce. W firmach usługowych jest za to więcej pań, a to właśnie sektor gospodarki usługowej rozwija się najbardziej dynamicznie, oferując kobietom coraz większe możliwości – podsumowuje dr Kaczmarek.

Czytaj więcej

Start-upy nie mają płci, ale bardzo potrzeba im kobiet

Wychowanie ważniejsze niż płeć

Warto nadmienić, że tezę o równym stopniu przydatności przedstawicieli obu płci w przedsiębiorczości zdają się potwierdzać wyniki płynące z obserwacji dorosłych dzieci przedsiębiorców. Okazuje się, że zarówno synowie, jak i córki takich osób odznaczają się wysokim stopniem zaangażowania i zainteresowania sprawami firmy. Wystarczające bowiem okazało się wychowanie młodych ludzi w bliskim kontakcie z tematyką biznesową, a ich płeć nie miała tutaj większego znaczenia.

Jakie jeszcze korzyści płyną z organizacji Dnia Przedsiębiorczości Kobiet? Przełamywanie stereotypów to tylko jedna zaleta przedsięwzięcia. Ogromne znaczenie ma również fakt, że jest to bardzo skuteczny zabieg psychologiczny, który może wywrzeć realny wpływ na decyzje kobiet będących na etapie poszukiwań swojej zawodowej drogi.

– Jesteśmy już tak skonstruowani, że chętniej uczymy się od tych osób, które są do nas podobne. Dlatego kobiety więcej wzorców zaczerpną od przedsiębiorczyń, chociaż oczywiście biznes stawia jednakowe wyzwania przedstawicielom obu płci – puentuje dr Kaczmarek.

Dane statystyczne nie napawają optymizmem. Informacje zgromadzone przez Monitor Rozwoju Lokalnego pokazują, że w Polsce mężczyzn prowadzących własną firmę jest ponad dwa razy więcej niż kobiet. We wszystkich województwach sytuacja na tym tle jest podobna, a stosunek firm prowadzonych przez mężczyzn i kobiety wynosi 70 do 30. Różnice między poszczególnymi regionami są niewielkie i wahają się w granicach 4 proc.

Ograniczające stereotypy

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Prezes DESA Unicum Agata Szkup o inwestowaniu w sztukę: Jest odporne na zawirowania rynkowe
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Biznes
Dlaczego kobietom trudniej przychodzi budowanie relacji w biznesie? Wyniki raportu
Biznes
Joanna Czapska: Z klientami negocjuję na polach golfowych, jachtach i podczas ich treningów
Biznes
Twórczynie marki kosmetycznej Say hi: zarabiamy mniej niż kiedyś w korporacji, ale niczego nie żałujemy
Biznes
Właścicielki marki Just Paul: Szyjemy tylko to, w czym same chciałybyśmy chodzić