Tylko 5 proc. twórczyń online zarabia powyżej 20 tys. zł. Oto, dlaczego nie doganiają mężczyzn

Ponad połowa twórców internetowych zarabia na swojej działalności w sieci, dla co trzeciego to wyłączne źródło dochodów – wynika z najnowszego raportu „Ekonomia twórców 2025”. Czy sytuacja kobiet i mężczyzn w tym obszarze jest taka sama?

Publikacja: 10.06.2025 12:53

Kobiety zarabiające w internecie – oprócz współpracy z markami – skupiają się na usługach: konsultac

Kobiety zarabiające w internecie – oprócz współpracy z markami – skupiają się na usługach: konsultacjach, kursach, szkoleniach.

Foto: Adobe Stock

Firma Imker, wspierająca twórców w sprzedaży produktów własnych, we współpracy z Influencers Live Wrocław, już po raz trzeci przeprowadziła ankietę wśród polskich twórców internetowych. Ponad pół tysiąca respondentów podzieliło się swoimi doświadczeniami, motywacjami oraz planami związanymi z działalnością online. Okazało się, że już ponad połowa ankietowanych zarabia na swojej działalności – najczęściej osiągając miesięczne przychody w przedziale 1 000 zł – 9 999 zł. Na zarobki wyższe niż 10 tysięcy złotych może liczyć co czwarty respondent. Są to najczęściej ci, którzy decydują się poświęcić działalności w sieci swoją pełną uwagę. Okazuje się jednak, że istnieją istotne różnice w tym zakresie między kobietami i mężczyznami. 

 – Raport o Ekonomii Twórców w Polsce w 2025 roku rzuca światło na dobrze znaną, ale wciąż bagatelizowaną prawdę: twórczynie i twórcy nie startują z tej samej pozycji – ani pod względem kanałów działalności, ani strategii, ani możliwości monetyzacji – zauważa Krzysztof Bartnik, prezes Imker.   – I choć dane pokazują pewne zbliżenie między płciami, to przy bliższej analizie różnice okazują się niemożliwe do zignorowania, szczególnie w kontekście wyzwań stojących przed kobietami w tej branży.

Kobiety zarabiające w sieci najczęściej wybierają Instagram

Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że mężczyźni chętniej sięgają po kanały, które dają większy zwrot z inwestycji czasu i treści – oprócz Instagramu wielu zwraca uwagę na YouTube’a i Facebooka. Kobiety natomiast mocno zakotwiczyły się na Instagramie. To wybór, który ma sens w kontekście estetyki i społeczności, ale jednocześnie,  zdaniem ekspertów, brutalnie ogranicza skalowalność działań. Instagram nie jest przyjazny trwałemu zarabianiu. Liczy się tu „tu i teraz”, a nie treści, który zarabiają miesiącami. To z kolei bezpośrednio przekłada się na finanse. Twórcy korzystający z YouTube mają zdecydowaną przewagę w generowaniu przychodów pasywnych. Mowa tu o zupełnie innym modelu biznesowym: jeden oparty na automatyzacji, drugi na stałym byciu „online”.

Czytaj więcej

Oto miejsca w Polsce, w których kobiety zarabiają lepiej od mężczyzn. Koniec z luką płacową?

–  Kolejna oś podziału to sposób zarabiania  – mówi Krzysztof Bartnik. Mężczyźni częściej inwestują w produkty fizyczne, które można sprzedawać masowo. Kobiety – oprócz współpracy z markami – skupiają się na usługach: konsultacjach, kursach, szkoleniach. Ten drugi model jest trudniejszy do skalowania, wymaga ciągłego osobistego zaangażowania i znacznie bardziej naraża twórczynię na ryzyko wypalenia. To też główny powód, dla którego kobiety – mimo ogromnej wiedzy i kompetencji – rzadziej przekraczają próg zarobków 20 tys. zł miesięcznie. Nie dlatego, że  „nie potrafią”, tylko dlatego, że wybierają model systemowo trudniejszy do powielenia. To, że tylko 5 proc. twórczyń osiąga najwyższe pułapy dochodów  – wspomniane już 20 tys. zł miesięcznie i więcej – to także efekt mniejszego wsparcia technicznego, ograniczeń czasowych oraz braku dywersyfikacji kanałów, co nie pozwala kobietom dotrzeć do szerszego kręgu odbiorców, a tym samym uzyskać wyższych dochodów – tłumaczy.

Zadowolenie z działalności to podstawa dla kobiet

Ekspert zauważa także, że ważnym wątkiem w kontekście kobiecej twórczości internetowej jest kwestia satysfakcji z działalności. Choć 45 proc. twórczyń ocenia swoje zadowolenie z pracy w internecie na wysokim poziomie, to jednak wciąż częściej wyrażają one sceptycyzm wobec swoich osiągnięć. Może to wynikać z faktu, że wiele kobiet łączy działalność internetową z innymi obowiązkami zawodowymi lub domowymi. Kobiety, mimo osiągnięć, nadal borykają się z wyzwaniami związanymi z brakiem czasu, porównywaniem się do innych twórców oraz z obawami przed wypaleniem zawodowym.

Czytaj więcej

Luka płacowa wciąż się pogłębia: pracowanie ciężej nie pomoże

– Aby twórczynie mogły skutecznie rozwijać swoje marki w internecie, konieczna jest edukacja w zakresie tworzenia strategii treści, SEO, analityki oraz budowania pasywnych źródeł dochodów - mówi Krzysztof Bartnik.  –  I, co ważne, nie chodzi o to, żeby kobiety kopiowały mężczyzn, ale by miały pełną świadomość tego, w jaką grę grają i jakie są jej zasady. Kobiety mogą wybrać własną drogę, pełną wyzwań, ale i sukcesów, o ile odpowiednio przystosują swoją działalność do współczesnych realiów rynku internetowego. Transformacja z pozycji pasjonatki w liderkę własnej marki nie wydarzy się bez zmiany myślenia – dopiero, gdy w grę wejdą procesy, automatyzacja i skalowalne modele, kobiety zyskają przestrzeń, by naprawdę rozwijać biznes na własnych zasadach – podsumowuje. 

Firma Imker, wspierająca twórców w sprzedaży produktów własnych, we współpracy z Influencers Live Wrocław, już po raz trzeci przeprowadziła ankietę wśród polskich twórców internetowych. Ponad pół tysiąca respondentów podzieliło się swoimi doświadczeniami, motywacjami oraz planami związanymi z działalnością online. Okazało się, że już ponad połowa ankietowanych zarabia na swojej działalności – najczęściej osiągając miesięczne przychody w przedziale 1 000 zł – 9 999 zł. Na zarobki wyższe niż 10 tysięcy złotych może liczyć co czwarty respondent. Są to najczęściej ci, którzy decydują się poświęcić działalności w sieci swoją pełną uwagę. Okazuje się jednak, że istnieją istotne różnice w tym zakresie między kobietami i mężczyznami. 

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Kamila Kończak o tym, jak stworzyć agencję PR, której ufają największe marki premium
Biznes
Huda Kattan, twórczyni marki Huda Beauty, odzyskała pełnię władzy w swoim imperium
Biznes
Zmiana ścieżki zawodowej to nie chwilowy trend. „Fundament nowego ładu pracy”
Biznes
Phoebe Gates, najmłodsza córka Billa ruszyła z własnym biznesem. Skazana na sukces?
Biznes
Lady Margarita Armstrong-Jones to wnuczka księżniczki Małgorzaty. Czym się zajmuje?