Reklama

Polki obawiają się inwestowania. Ustalono, jakie są tego przyczyny

Z badań wynika, że Polki mają obawy przed podejmowaniem inwestycji i raczej unikają ryzyka. Zdaniem ekspertów przyczyną ostrożności kobiet jest przede wszystkim brak wiary w siebie, a także wciąż pokutujące w społeczeństwie stereotypy dotyczące płci.

Publikacja: 13.12.2024 12:13

Zdaniem badaczy niepewność kobiet w kontekście inwetycyjnym ma po części podłoże kulturowe i środowi

Kobiety planują budżet

Zdaniem badaczy niepewność kobiet w kontekście inwetycyjnym ma po części podłoże kulturowe i środowiskowe.

Foto: Adobe Stock

Kobiety wyraźnie różnią się od mężczyzn w podejściu do inwestowania. W odróżnieniu od nich wolą produkty inwestycyjne, które są mniej ryzykowne — nawet jeżeli przyniosą one mniejszy zysk. Z Podobne zdanie wyraziło tylko 16 proc. mężczyzn.

Kobiety nie inwestują, bo nie wierzą we własne możliwości

Podejmując jakąś inwestycję, kobiety kierują się głównie troską o własną przyszłość i stabilność finansową, a także chęcią zwiększenia liczby źródeł przychodu. Z badania wynika, że niewiele różnią się one pod tym względem od kobiet, które w ogóle nie inwestują.

Autorzy raportu zauważają, że mniejsza skłonność kobiet do ryzyka wynika też z ich niskiej samooceny w kwestii własnych kompetencji w dziedzinie inwestowania. Liczby mówią same za siebie.

Prawie 25 proc. respondentek ocenia, że ma małą wiedzę na temat inwestowania, a niecałe 20 proc. określiło swoją wiedzę w tym obszarze jako znaczną. W przypadku mężczyzn odsetki te wyniosły o odpowiednio 8,7 proc. i ponad 35 proc.

Czytaj więcej

Jak kobiety w biznesie nakręcają zieloną zmianę? "Reprezentują kulturę biofilną"
Reklama
Reklama

Kobiety częściej też niż mężczyźni bazują na opiniach i poradach ze strony innych osób. Podejmując inwestycje, własną wiedzą kieruje się niecałe 50 proc. kobiet — w porównaniu z prawie 62 proc. mężczyzn.

Zdaniem badaczy niepewność kobiet ma po części podłoże kulturowe i środowiskowe. Choć 63 proc. ankietowanych Polek przyznało, że przeszkodą w podjęciu większej inwestycji jest budżet, to aż 32 proc. wskazało na demotywujące postawy i przekonania ze strony ich otoczenia.

W co inwestują Polski, a w co — Polacy?

Zdaniem ekspertów w rezultacie kobiety wybierają inne niż mężczyźni produkty inwestycyjne. Polskie inwestorki raczej unikają kryptowalut — ich posiadanie zadeklarowała zaledwie co ósma respondentka. Dla porównania, aktywa te posiada niemal co trzeci ankietowany inwestor płci męskiej.

Polki rzadko też decydują się na zakup obligacji korporacyjnych — dotyczy to zaledwie pięciu procent inwestorek (oraz 14,6 proc. inwestorów). Z badania wynika też, że w start-upy inwestuje aż osiem razy więcej Polaków niż Polek.

Bardziej przychylnym okiem kobiety spoglądają na akcje polskich spółek — inwestowanie w nie deklarowało 17,8 proc. respondentek (a także aż 42,5 proc. inwestujących mężczyzn). Sporym zaufaniem kobiet cieszą się obligacje skarbowe (dominują pod tym względem nad mężczyznami), a także złoto i nieruchomości. Udział kobiet i mężczyzn w inwestycjach w dwa ostatnie aktywa jest prawie równy.

Czytaj więcej

Dlaczego starsi przedsiębiorcy chętniej niż młodsi współpracują z kobietami? Wyniki badania
Reklama
Reklama

Czy istnieje jakiś sposób na to, aby kobiety inwestowały z większą odwagą? Same zainteresowane zapytała o to dr hab. Katarzyna Sekścińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, autorka raportu „Kobiety (nie)inwestorki”.

„Kobiety często mówią o tym, że potrzebują inicjatyw, które zrzeszają kobiety, różnych klubów, grup dyskusyjnych, gdzie mogą skonsultować z innymi kobietami swoje pomysły, gdzie inne kobiety mogą podzielić się swoimi sukcesami. Wreszcie mówią, że potrzebują inspirujących przykładów, po prostu chcą wiedzieć, że innym kobietom się udawało. Myślę, że warto o tym pamiętać i próbować iść z komunikacją w takim kierunku”, tłumaczy ekspertka.

Źródło:
Newseria

Biznes
Luana Lopes Lara – nowa najmłodsza na świecie miliarderka. Na czym zbiła fortunę?
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Biznesowa inspiracja. Córki producenta muzycznego mają wyjątkową smykałkę do zarabiania
Biznes
Niepokojący wzrost luki płacowej w USA. Co się dzieje?
Biznes
Anna Salomon: Stworzenie marki jakościowych kosmetyków to koszt około dwóch milionów złotych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Microshifting: czy taki model pracy służy organizacjom?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama