Konieczność prowadzenia wielu projektów równolegle wiąże się z uczestnictwem w licznych spotkaniach, przygotowywaniem raportów, wyjaśnianiem pytań ze strony podwykonawców zaangażowanych w poszczególne zadania, a także szybką reakcją na zapytania ze strony zleceniodawcy dotyczące terminu sfinalizowania danej usługi. Przy natłoku zadań, łączonych dodatkowo z chęcią pomocy mniej doświadczonym członkom zespołu, a także potrzebą zakończenia pracy zgodnie z wyznaczonym terminem, niełatwo o pomyłki, rozdrażnienie i przemęczenie. Skutkiem tego bywają opóźnienia i niezadowolenie ze strony osób zlecających projekt. Czy zatem tak powszechny w wielu firmach multitasking to mit i managerowie powinni delegować zadania w sposób bardziej przemyślany, stawiając na monotasking? Jakie korzyści wiążą się z takim alternatywnym podejściem i jakie długofalowe konsekwencje wynikają z rozproszenia uwagi na wiele zadań jednocześnie? Rozmawiamy o tym z Agnieszką Zawadzką-Jabłonowską, dyrektorką Centrum Coachingu i Mentoringu w Akademii Leona Koźmińskiego.
Czytaj więcej
Freelancing to nie tylko możliwość wykonywania pracy w dogodnej dla siebie lokalizacji, ale i pomost między spełnieniem zawodowym a zaangażowanym rodzicielstwem. Jakie inne korzyści przynosi taki tryb pracy? Z jakimi trudnościami może się wiązać?
Dlaczego umiejętność wykonywania wielu projektów jednocześnie – multitasking – jest tak pożądaną cechą z punktu widzenia pracodawców?
W wielu firmach istnieje potrzeba równoczesnego angażowania się w różne zadania, takie jak np. prace zespołowe, obsługa klientów, tworzenie raportów, itp. Z tego względu wielu pracodawców pragnie zatrudnić osoby, które potrafią efektywnie „przełączać się” między zadaniami – zakładają bowiem, że pozwoli to skrócić czas realizacji projektów i zwiększyć wydajność. Ponadto współcześni pracodawcy często poszukują pracowników, którzy potrafią szybko reagować na zmieniające się priorytety i dostosowywać swój plan pracy do sytuacji. Z tej perspektywy multitasking może stwarzać pracodawcom pozory większej elastyczności i lepszego dostosowania się do zmieniających się warunków pracy.
Z punktu widzenia pracownika, jakie zagrożenia związane są z takim trybem pracy?