Zofia Chylak-Widmańska: Liczy się nie tylko produkt, ale cała estetyka marki

Startowałam bez biznesplanu, ale podejmowałam przemyślane decyzje. Okazało się to całkiem niezłym sposobem na prowadzenie firmy, bo od ponad 10 lat sprawnie działa – mówi Zofia Chylak-Widmańska, twórczyni torebek, na które wciąż są listy oczekujących.

Publikacja: 03.05.2025 17:00

Zofia Chylak-Widmańska – założycielka i projektantka marki Chylak

Zofia Chylak-Widmańska – założycielka i projektantka marki Chylak

Foto: podcasty.rp.pl

W najnowszym odcinku podcastu „Powiedz to kobiecie” rozmawiam z twórczynią znanych wielu Polkom torebek – Zofią Chylak-Widmańską. Zofia, z wykształcenia historyk sztuki, córka architekta i zmarłej w 2022 roku autorki libretta i tekstów piosenek do kultowego w latach 90. musicalu „Metro”, Maryny Miklaszewskiej, swoją przygodę ze światem mody rozpoczęła od pracy u projektantki Ani Kuczyńskiej. Potem odbyła też staż w Nowym Jorku w marce Proenza Schouler. Przez krótki czas szyła ubrania na miarę, aż w 2014 zdecydowała się założyć własną firmę produkującą akcesoria – jej worki od razu spodobały się klientkom.

– Pomogło mi to, że wtedy nie mieliśmy właściwie żadnej konkurencji – mówi Zofia Chylak, której torebki szybko zaczęły się cieszyć ogromną popularnością wśród kobiet, do tego stopnia, że większość modeli była często niedostępna w sprzedaży i zainteresowani zmuszeni byli zapisywać się na listy oczekujących.

Zofia Chylak, zapytana, czy taka forma prowadzenia sprzedaży była formą chwytu marketingowego czy skutecznej walki z nadprodukcją, odpowiada: – Nigdy bym takiego chwytu marketingowego sama nie wymyśliła, bo nie mam takiego podejścia do biznesu. To się wydarzyło zupełnie naturalnie i organicznie i nas wszystkich zaskoczyło. Proces produkcyjny jest bardzo długi, z prawie sześciomiesięcznym wyprzedzeniem musimy planować całą produkcję i nie bardzo da się jej przyspieszyć. Wszystko robimy w Europie, we Włoszech, a tam czas oczekiwania jest długi. Na wszystko się czeka, a nagle okazało się, że bardzo dużo osób chce kupić te torebki. Dałoby się to zmienić, gdybyśmy produkcję przenieśli do odległych krajów, ale stałaby się wtedy bardziej masowa i to już nie byłby „mój” produkt.

Czytaj więcej

Urszula Dudziak: Noszę mój wiek jak koronę

Zofia, zapytana o swój ówczesny biznesplan, odpowiada: – Nie przypominam sobie, żebym miała taki biznesplan. Ale ja robię rzeczy bardzo przemyślane. W ogóle dużo myślę. Czasem cierpię, że mam za mało czasu na rozmyślanie. Nie podejmuję decyzji pochopnie. Taki mam charakter od dziecka. Rozważam wszystkie za i przeciw. Wyobrażam sobie każdy scenariusz. W różnych życiowych sytuacjach też rozważam wszystkie scenariusze. Wydaje mi się, że to bardzo w biznesie pomaga. Bo jak się rozważy wszystkie scenariusze, to jest się gotowym na to, co ewentualnie może się wydarzyć. Podejmowałam przemyślane decyzje i okazało się to całkiem niezłym sposobem na prowadzenie biznesu, który od ponad 10 lat sprawnie działa.

Czytaj więcej

Zofia Chylak po wygranym procesie z CCC: Dla mnie nie była to jedynie walka o sprawiedliwość

Zofia Chylak daje też trzy rady tym kobietom, które marzą o założeniu własnej marki:

  1. Warto rozejrzeć się dookoła i zastanowić, czego nie ma. Ja na przykład cały czas uważam, że niektórych rzeczy w Polsce nie ma. Jest szansa, że jeszcze je zrobię. Naprawdę uważam, że rynek jest bardzo chłonny i jeżeli ma się dobry pomysł, to naprawdę można w Polsce zaistnieć. Ważne jest, żeby się odróżnić. Jak się coś zrobi dobrze i z pomysłem, to myślę, że można się przebić.
  2. Otaczać się zdolnymi ludźmi. Ja od początku miałam duże szczęście. Pracuję latami z tymi samymi ludźmi. To widać. Bo liczy się nie tylko produkt, ale wszystko dookoła, cała estetyka marki. Bardzo ważne jest, żeby budować jakiś świat, żeby ludzie rozumieli, do kogo te produkty są adresowane. Dla mnie bardzo istotne jest to, jak wyglądają nasze lookbooki, kampanie. Długo się przygotowuję do nich. Jestem na każdej sesji i od początku do końca angażuję się w cały proces. Chcę, żeby wszystkie elementy były spójne.
  3. Moim zdaniem w dzisiejszych czasach przetrwają tylko te marki, które mają jakąś historię. Nie wystarczy, że ktoś sobie coś wymyśli, zrobi jakiś produkt, ale w sumie to nie wie, dlaczego i po co go zrobił. Potrzebne są przemyślane decyzje. Musimy wiedzieć, dlaczego coś robimy, co chcemy „opowiedzieć”. Ja sama obserwuję inne marki i kupuję tam, gdzie jest jakaś – może nie filozofia, bo to za duże słowo – ale jakaś historia: współpraca z rzemieślnikami, rodzinna firma, ekscytująca idea.Torebki zaprojektowane przez Zofię cieszą się nie tylko dużą popularnością w Polsce. Noszą je celebrytki i influencerki na całym świecie. Projektantka otwarcie mówi, że to dla niej prawdziwy powód do dumy. I że marzy jej się, aby kiedyś zobaczyć Julię Roberts z torebką Chylak. – Jeśli chodzi o przyszłość firmy, to luksusem byłoby wciąż robienie wszystkiego wedle mojego uznania. Oby jak najdłużej tak zostało – podsumowuje.

W najnowszym odcinku podcastu „Powiedz to kobiecie” rozmawiam z twórczynią znanych wielu Polkom torebek – Zofią Chylak-Widmańską. Zofia, z wykształcenia historyk sztuki, córka architekta i zmarłej w 2022 roku autorki libretta i tekstów piosenek do kultowego w latach 90. musicalu „Metro”, Maryny Miklaszewskiej, swoją przygodę ze światem mody rozpoczęła od pracy u projektantki Ani Kuczyńskiej. Potem odbyła też staż w Nowym Jorku w marce Proenza Schouler. Przez krótki czas szyła ubrania na miarę, aż w 2014 zdecydowała się założyć własną firmę produkującą akcesoria – jej worki od razu spodobały się klientkom.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Odciążanie z wyrzucania. „Misyjny” start-up Polek idzie jak burza
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Feminizm się opłaca biznesowi – liczby, które mówią prawdę
Biznes
Twórczyni festiwalu SeeBloggers o sukcesie własnej marki odzieżowej
Biznes
Prezes Green Caffè Nero o kobietach w biznesie i o tym, dlaczego kubek kawy w Polsce kosztuje 25 zł
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Luka płacowa wciąż się pogłębia: pracowanie ciężej nie pomoże
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne