Hedy Lamarr, urodzona w 1914 roku w Wiedniu jako Hedwig Kiesler, już od najmłodszych lat była zafascynowana kinem i teatrem. Pochodziła z austriacko-żydowskiej rodziny, w której rodzice troszczyli się o rozwój jej pasji i zainteresowań. Jej ojciec, erudyta i dyrektor banku, zabierał ją na długie spacery, gdzie wyjaśniał działanie różnych urządzeń, takich jak prasa drukarska czy tramwaj. Te opowieści rozbudzały wyobraźnię młodej Hedy. Równocześnie matka – pianistka koncertowa – zaszczepiła w niej zamiłowanie do sztuki, zapisując ją na lekcje baletu i gry na pianinie.
Z biegiem lat pragnienie Hedy, by zostać aktorką, rosło w siłę. Udało jej się przekonać rodziców, by pozwolili jej opuścić szkołę i realizować to marzenie. Jej wyjątkowa uroda otworzyła przed nią wiele drzwi, a debiut na ekranie w 1930 roku zapoczątkował karierę w świecie filmu.
Hedy Lamarr potępiona przez papieża i Hitlera
Rozgłos Hedy Kiesler zawdzięczała przede wszystkim swojej pierwszoplanowej roli w filmie „Ekstaza” z 1933 roku, w reżyserii Gustava Machaty, który stał się jednym z najbardziej kontrowersyjnych filmów tamtych czasów. Fabuła koncentruje się na młodej mężatce, Ewie Hermann. Aktorka wystąpiła w nim nago oraz zagrała pierwszą w historii kina scenę orgazmu. Produkcja spotkała się z ostrą krytyką – papież Pius XI uznał ją za niemoralną, a Adolf Hitler zakazał wyświetlania filmu na terenie Niemiec. W wielu krajach film poddano cenzurze, usuwając najbardziej kontrowersyjne fragmenty. Pomimo wszystko, „Ekstaza” stała się dla Hedy Lamarr przepustką do międzynarodowej kariery, przyciągając uwagę widzów na całym świecie. W tym samym czasie zakochał się w niej Friedrich Fritz Mandl – trzeci na liście najbogatszych ludzi w Austrii, właściciel wielkiego koncernu zbrojeniowego Hirtenberger Patronenfabrik.
Kto zamknął Hedy Lamarr w złotej klatce?
Czytaj więcej
Wśród najbardziej zamożnych gwiazd kina Hollywood wymienia się Reese Witherspoon, Jennifer Anisto...
W 1933 roku Hedy Lamarr wyszła za mąż za Mandla, który dorobił się fortuny na handlu bronią z nazistowskimi Niemcami. Po ślubie Mandl, zazdrosny o żonę, podjął próbę wykupienia wszystkich kopii filmu „Ekstaza”, jednak bez powodzenia. Ostatecznie zakazał żonie grania w filmach, w zamian za co zapewnił jej życie pełne luksusu i wygód – jednak pozbawione wolności. W swojej autobiografii Hedy pisała: „Bardzo szybko zdałam sobie sprawę, że nie mogę być aktorką, będąc jego żoną (…) On był absolutnym monarchą w małżeństwie (…) Byłam jak lalka. Byłam jak rzecz, jak obiekt sztuki, który miał być strzeżony i zamknięty, pozbawiony umysłu, bez własnego życia.”