Quiet luxury. Na czym polega prawdziwa elegancja?

Dyskretna elegancja od lat kojarzy się z bogactwem i luksusem. W tym roku m.in. dzięki popularności serialu „Sukcesja” stała się jednym z najbardziej intrygujących zjawisk modowych i społeczno-kulturowych. Jaka idea stoi za quiet luxury?

Publikacja: 06.09.2023 09:44

Według bohaterów „Sukcesji” większą wartość i klasę mają skromne, choć drogie ubrania, niż te z wyra

Według bohaterów „Sukcesji” większą wartość i klasę mają skromne, choć drogie ubrania, niż te z wyraźnymi logotypami.

Foto: materiały prasowe

W ostatnim czasie – w kontrze do trwającej od ponad dwóch dekad logomanii – za synonim luksusu uchodzą gładkie ubrania, o dość prostych krojach i najczęściej stonowanych kolorach: dobrej jakości biały t-shirt i spodnie z szerokimi nogawkami, czarna sukienka lub beżowy top, do tego marynarka i niewielka torebka. Bez zbędnych ozdób, krzykliwych dodatków czy kiczowatych elementów. Dla tych, którzy stawiają na quiet luxury, czyli dyskretną elegancję, bardziej liczy się jakość ubrań, niż logo. Zresztą te osoby, które mają rozpoznać drogie projekty Loro Piany czy Brunello Cucinellego, chętnie noszone przez chociażby Gwyneth Paltrow czy Rosie Huntington-Whiteley, i tak je rozpoznają. Ta pierwsza wiosną 2023 r. podczas procesu rozstrzygającego sprawę jej kolizji z Terrym Sandersonem na stoku narciarskim Deer Valley Resort w Park City wzbudzała zainteresowanie także dzięki swoim stylizacjom.

Quiet luxury: minimalizm i elegancja

Minimalistyczny i elegancki styl quiet luxury stał się tak popularny, że na TikToku znajdziemy wiele podpowiedzi, jak ubrać się podobnie, wybierając o wiele tańsze projekty, niż te noszone przez wspomniane aktorkę i modelkę, oraz na przykład rodzinę serialowych Royów. Według bohaterów „Sukcesji” większą wartość i klasę mają skromne, choć równie drogie ubrania, niż te z wyraźnymi logotypami. Znamienna jest scena w pierwszym odcinku czwartego sezonu, w której na imprezie rodzinnej Tom Wambsgans (Matthew Macfadyen) wyśmiewa towarzyszkę kuzyna Grega za przyjście z dużą torebką Burberry. Premiera nowych odcinków serialu HBO wiosną tego roku zbiegła się w czasie z komentowanym w mediach procesem Gwyneth Paltrow. To m.in. dlatego o quiet luxury (nazywanym także estetyką old money lub stealth wealth) w ostatnim czasie zaczęło mówić się więcej: media oraz influencerzy nie tylko prezentowały takie stylizacje, ale także analizowały „dyskretny luksus” jako zjawisko.

Serial "Sukcesja" niewątpliwie przyczynił się do rozpropagowania trendu quiet luxury.

Serial "Sukcesja" niewątpliwie przyczynił się do rozpropagowania trendu quiet luxury.

materiały prasowe

Socjologia quiet luxury

Powiązana z quiet luxury, równie popularna na TikToku estetyka old money, wywodzi się z Wielkiej Brytanii. Była obecna również w Stanach Zjednoczonych wśród bogatych od pokoleń rodzin z klasy wyższej. Tego rodzaju moda od wieków zarezerwowana jest wyłącznie dla określonych grup społecznych – posiadających odpowiedni kapitał finansowy i kulturowy; właściwe wyczucie stylu i gust, który kształtuje się pod wpływem otoczenia i środowiska. Czym innym jest więc pojęcie „new money”, odnoszące się zarówno w modzie, jak i socjologii do osób niepochodzących z zamożnych rodzin, ale które w swoim pokoleniu zdobyły majątek i doświadczyły awansu społecznego. Współcześnie przykładami takich osób są gwiazdy Kylie Jenner czy Beyoncé.

Powodów, dla których wysublimowane estetyki quiet luxury i old money tak dobrze pasują do obecnych czasów jest kilka. Styl kreowany przez takie marki, jak na przykład The Row założone przez Mary-Kate i Ashley Olsen jest ponadczasowy. Znajduje się w opozycji do aktualnych trendów: czerpiącego z lat dwutysięcznych Y2K czy jaskrawego barbiecore. Co więcej, stanowi odpowiedź na kryzys gospodarczy. Dylan Kelly na łamach „Hypebeast” pisze m.in., że „trudne czasy zmuszają luksusowych konsumentów do ukrywania swoich kont bankowych za pomocą stylu”. I powołuje się przy tym na modowego influencera Benji Parka, znanego na TikToku jako @fashionboy. Mężczyzna podkreśla: „Obserwujemy, jak ludzie stają się bardziej dyskretni w swoim ubiorze, ponieważ przepaść majątkowa rośnie”. Z kolei inna tiktokerka, komentatorka zjawisk kulturowych i modowych Lucinda Pikkat, wyjaśnia, że na popularność quiet luxury wpływ ma nie tylko popkultura i sytuacja na świecie. Wspomina również o hustle culture i aspiracjach, a także o wydarzeniach w brytyjskiej rodzinie królewskiej i jej popularności. Oraz o zwrocie w kierunku slow fashion – inwestowanie w droższe i bardziej jakościowe ubrania jest zresztą częścią „dyskretnego luksusu”.

Jakość przede wszystkim

Quiet luxury to zatem coś więcej niż trend modowy – to styl życia, postawa, zmysł estetyczny. Fashionistka znana na TikToku jako Basicela (@basicela) tłumaczy, że współcześnie quiet luxury/old money to po prostu zwracanie uwagi na jakość ubrań, świadome wybieranie materiałów oraz posiadanie własnego stylu. Niekoniecznie bazującego wyłącznie na luksusowych markach i stonowanych kolorach. Chodzi po prostu o to, by nosić to, co pasuje do nas najbardziej.

W jednym ze swoich filmików mówi: „Nie uważam, że istnieje styl old money; że konkretna sukienka może być »old money«. O tym, że coś jest »old money« świadczy to, jak dana rzecz na nas leży, z jakich materiałów została wykonana, czy jest unikatowa”. Basicelę bawi taka kategoryzacja. Twierdzi, że „nie powinnyśmy próbować być kimś, kim nie jesteśmy. Każdy jest inny i oryginalny”.

W ostatnim czasie – w kontrze do trwającej od ponad dwóch dekad logomanii – za synonim luksusu uchodzą gładkie ubrania, o dość prostych krojach i najczęściej stonowanych kolorach: dobrej jakości biały t-shirt i spodnie z szerokimi nogawkami, czarna sukienka lub beżowy top, do tego marynarka i niewielka torebka. Bez zbędnych ozdób, krzykliwych dodatków czy kiczowatych elementów. Dla tych, którzy stawiają na quiet luxury, czyli dyskretną elegancję, bardziej liczy się jakość ubrań, niż logo. Zresztą te osoby, które mają rozpoznać drogie projekty Loro Piany czy Brunello Cucinellego, chętnie noszone przez chociażby Gwyneth Paltrow czy Rosie Huntington-Whiteley, i tak je rozpoznają. Ta pierwsza wiosną 2023 r. podczas procesu rozstrzygającego sprawę jej kolizji z Terrym Sandersonem na stoku narciarskim Deer Valley Resort w Park City wzbudzała zainteresowanie także dzięki swoim stylizacjom.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
5 ubrań, które zdaniem Giorgia Armaniego powinna mieć w szafie kobieta
Moda
Jessica Alba promuje recykling ubrań. Pomysł, jakiego jeszcze nie było
Moda
Hoof Boots od Alexandra McQueena - nowy nr 1 wśród najdroższych i najbrzydszych butów świata
Moda
Daniel Craig twarzą znanego domu mody. Kampania w okamgnieniu stała się wiralem
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Moda
Hailey Bieber w stylizacji od Magdy Butrym. "Bomba marketingowa"