Reklama

Dlaczego niektórzy chcą tylko zadowalać innych? Psycholog wyjaśnia

Unikają konfliktów, chowają się za maską uśmiechu. Robią wszystko, aby zadowalać innych, a jednak mimo podejmowanych starań odczuwają coraz większą frustrację. Kim są osoby, które wpisują się w syndrom „people pleasera”? Wyjaśnia psycholog Kariną Kolber.

Publikacja: 15.05.2025 13:36

Karina Kolber: People pleaserzy działają zgodnie z zasadą – będę robił dokładnie to, czego się ode m

Karina Kolber: People pleaserzy działają zgodnie z zasadą – będę robił dokładnie to, czego się ode mnie oczekuje, bo tylko taka postawa pomoże mi zdobyć sympatię i akceptację innych.

Foto: Adobe Stock

Skąd się bierze syndrom people pleasera?

W pracy gabinetowej spotykam się z osobami, które opowiadają o zaniedbaniu w dzieciństwie, przekonaniu wpojonym przez rodziców czy opiekunów, że ich potrzeby nie są ważne, a oni nieistotni. Mówią, że w dzieciństwie jakiekolwiek próby wyrażania siebie były tłumione lub karcone, a jedyną prawdą o sobie – narracja płynąca ze strony rodziców, często nieprawdziwa i niesprawiedliwa. Dorastanie w takim systemie rodzinnym sprawia, że dziecko realizuje jedną strategię – strategię przetrwania.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Psychologia
Kto martwi się częściej: kobiety czy mężczyźni? Nowy raport ujawnia trwałe nierówności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Psychologia
Dzień Zdrowia Psychicznego. Zdrowa organizacja w firmie to nie benefity wellness
Psychologia
Shrekking: czy dysproporcja w stopniu atrakcyjności między partnerami bywa zamierzona?
Psychologia
Naukowcy wskazują nowy interesujący marker przynależności klasowej. Wyniki badania
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Psychologia
Co zachęca do działania na rzecz klimatu? Badanie dało zaskakujący wynik
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama