Badanie: taka sama ilość ćwiczeń daje kobietom 2 razy więcej korzyści niż mężczyznom

Na podstawie analizy danych z ostatnich dwóch dekad amerykańscy naukowcy doszli do wniosku, że kobiety czerpią dwa razy więcej korzyści z tej samej dawki aktywności fizycznej w porównaniu z mężczyznami. Obserwacja ta dotyczy praktycznie każdego rodzaju ćwiczeń, niezależnie od ich intensywności.

Publikacja: 22.02.2024 12:09

Naukowcy ustalili, że kobiety nie muszą ćwiczyć, ani więcej, ani nawet tyle samo, co mężczyźni, aby

Naukowcy ustalili, że kobiety nie muszą ćwiczyć, ani więcej, ani nawet tyle samo, co mężczyźni, aby poprawić swój stan zdrowia w takim samym stopniu.

Foto: Adobe Stock

Tyle samo ćwiczeń, dwa razy więcej korzyści

Kobiety nie muszą ćwiczyć, ani więcej, ani nawet tyle samo, co mężczyźni, aby poprawić swój stan zdrowia w takim samym stopniu. Do takiego wniosku doszedł zespół amerykańskich naukowców, którzy przeprowadzili analizę dokumentacji medycznej. Projekt badawczy odbył się na zlecenie Narodowych Instytutów Zdrowia (NIH), działających z ramienia amerykańskiego departamentu zdrowia.

Swoje spostrzeżenia badacze zawarli w raporcie pod tytułem „Sex Differences in Association of Physical Activity With All-Cause and Cardiovascular Mortality”. Publikacja pojawiła się 19 lutego na łamach medycznego czasopisma „Journal of the American College of Cardiology”.

Przeanalizowano dane dotyczące ponad 400 tysięcy dorosłych Amerykanek i Amerykanów w wieku 27-61 lat. Raport dotyczy wyników badań medycznych, które przeprowadzono na przestrzeni ponad dwóch ostatnich dekad.

Na podstawie zebranych danych badacze zauważyli, że kobiety potrzebowały spędzić na ćwiczeniach mniej czasu w porównaniu z mężczyznami, aby osiągnąć te same korzyści zdrowotne, co oni. Ryzyko śmierci z powodu zawału serca, udaru czy innych groźnych dla życia stanów malało u kobiet o 18 proc. już przy 140 minutach ćwiczeń tygodniowo. Dla porównania: aby osiągnąć ten sam wynik, mężczyźni potrzebowali już 300 minut tygodniowo.

Z kolei w przypadku intensywnego wysiłku fizycznego kobietom wystarczyło statystycznie tylko 57 minut ćwiczeń. Mężczyznom – aż 110 minut.

Czytaj więcej

Dayo - połączenie tańca i jogi. Na czym polega nowy rodzaj treningu?

Najważniejsza jest regularność

Autorzy raportu zauważyli również, że w przypadku kobiet, które ćwiczą regularnie, prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci maleje aż o 24 proc. w porównaniu z tymi kobietami, które w ogóle nie ćwiczą. W przypadku aktywnych fizycznie mężczyzn, ryzyko to malało już tylko o 15 proc.

Badacze podkreślają również, że znaczące różnice w wynikach u kobiet i mężczyzn dotyczą wszystkich rodzajów ćwiczeń: zarówno tych umiarkowanych, jak i energicznych, a także typowych ćwiczeń siłowych. Co ciekawe, po osiągnięciu konkretnego czasu ćwiczeń poziom korzyści zdrowotnych spłaszczał się – i nie rósł dalej. Mowa o pięciu godzinach umiarkowanych ćwiczeń oraz o 110 minutach ćwiczeń intensywnych tygodniowo.

„Mamy nadzieję, że to badanie pomoże wszystkim, a zwłaszcza kobietom, w zrozumieniu korzyści, jakie płyną z ćwiczeń” – powiedziały kardiolożki Susan Cheng i Erika J. Glazer, które brały udział w badaniu. „Kobiety ćwiczą statystycznie mniej niż mężczyźni i mamy nadzieję, że nasze ustalenia zainspirują kobiety do tego, aby wprowadzić do swojego życia więcej ruchu” – dodają badaczki.

„Regularne ćwiczenia, nawet jeżeli to będzie 20-30 minut dynamicznego treningu dziennie, może dać kobietom więcej, niż im się wydaje” – podsumowuje wyniki badań dr Cheng.

Źródło: Journal of the American College of Cardiology

Tyle samo ćwiczeń, dwa razy więcej korzyści

Kobiety nie muszą ćwiczyć, ani więcej, ani nawet tyle samo, co mężczyźni, aby poprawić swój stan zdrowia w takim samym stopniu. Do takiego wniosku doszedł zespół amerykańskich naukowców, którzy przeprowadzili analizę dokumentacji medycznej. Projekt badawczy odbył się na zlecenie Narodowych Instytutów Zdrowia (NIH), działających z ramienia amerykańskiego departamentu zdrowia.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Kenza Layli - pierwsza na świecie zdobywczyni tytułu Miss Sztucznej Inteligencji
Styl życia
Wakacje pod kontrolą. 9 rzeczy, o które należy zadbać, by bezpiecznie się opalać
Zdrowie
Czy można przedawkować kawę? Oto, co się dzieje z ciałem, gdy ma nadmiar kofeiny
Styl życia
Oprah Winfrey zawstydzona publicznie. Trudny temat mocno ją dotknął
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Styl życia
Marina Abramović uciszyła festiwalowy tłum w Glastonbury. Co wydarzyło się na scenie?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą