Kiedy dziecko może samo iść do szkoły? Opinie psychologów i przepisy prawa nie są zgodne

Wrzesień to miesiąc nowych początków – zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. Wiele rodzin staje przed dylematem, od kiedy pozwolić dziecku na większą samodzielność? Czy 7-latek, który dopiero rozpoczyna szkolną przygodę, jest gotowy, by sam wracać do domu? Prawo daje pewną odpowiedź na to pytanie, ale nie zawsze jest ona wystarczająca.

Publikacja: 03.09.2024 18:45

Przepisy prawa nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy pozostawienie dziecka bez opieki

Przepisy prawa nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy pozostawienie dziecka bez opieki jest bezpieczne.

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 106 Kodeksu Wykroczeń, obowiązkiem osoby sprawującej opiekę nad dzieckiem jest zapewnienie mu bezpieczeństwa i ochrona przed sytuacjami, które mogą stanowić zagrożenie dla jego zdrowia. Choć formalnie mówi się o wieku 7 lat jako granicy, od której dziecko może zacząć wykazywać większą samodzielność, przepisy prawa nie dają jednoznacznej odpowiedzi, kiedy pozostawienie dziecka bez opieki jest bezpieczne.

W jakim wieku dziecko może samo chodzić do szkoły?

- W kwestii samodzielnej drogi do szkoły należy ustalić z dzieckiem godziny wyjścia do szkoły oraz terminy powrotów z niej, warunki i sposoby wzajemnego kontaktowania się w nagłych wypadkach. Trzeba też sprawdzić i ocenić, jak dziecko radzi sobie z samodzielnym otwieraniem i zamykaniem mieszkania – tłumaczy asp. szt. Aleksandra Laskowska z Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji.

Policjantka podkreśla też, że należy pamiętać, iż wszystko to, o czym mowa, dotyczy strefy zamieszkania, a nie drogi, której przecież siedmiolatek może tak dobrze nie znać.

- Warto wykorzystać wspólne spacery i wycieczki, jako doskonały moment do nauki podstawowych zasad i przepisów ruchu drogowego, ponieważ nie każdy pierwszoklasista może być samodzielnym uczestnikiem ruchu drogowego. Zgodnie z art. 43 Ustawy prawo o ruchu drogowym, dziecko do 7 roku życia może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby co najmniej 10-letniej (nie dotyczy to strefy zamieszkania i drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych). Bardzo ważne jest, by uczyć dziecko korzystania z przejść dla pieszych. Przed przejściem zatrzymujemy się i rozglądamy: lewa-prawa-lewa. Nie przechodzimy zza samochodu, żywopłotu, na zakręcie, przed wzniesieniem. Pamiętać należy, że każde dziecko wykazuje inne predyspozycje, jest w różnym stopniu samodzielne i to rodzic, który najlepiej zna swoją pociechę, podejmuje decyzję co do jej miejsca przebywania i samodzielnego przemieszczania się - wyjaśnia Aleksandra Laskowska. 

Czytaj więcej

Wyprawka szkolna 2024 kosztuje krocie. Psycholog: Nowe przedmioty nie zapewnią dobrostanu dziecka

- Obowiązujące przepisy prawa polskiego nie sankcjonują sytuacji, która określałaby obowiązek każdorazowej obecności rodzica/opiekuna dla osoby, która jest powyżej 7 roku życia i która wykonuje tzw. czynności codzienne, typu m. in. wychodzenie z domu na plac zabaw, samodzielne pokonywanie drogi do i ze szkoły. Niemniej jednak na uwagę zasługuje, iż rodzic/opiekun, w trosce o dobro i bezpieczeństwo osób małoletnich, które pozostają pod jego pieczą, musi mieć wiedzę, gdzie, na jak długo oraz z kim się udaje, a ponadto, cały czas utrzymywać kontakt z osobą małoletnią, wiedząc jakie zagrożenia mogą czyhać na dziecko w zależności od jego wieku i rozwoju. W Kodeksie wykroczeń z 20 maja 1971 r. (Dz.U. z 2023, poz. 2119) w art. 106 (Dopuszczenie do przebywania w niebezpieczeństwie) określono, że kto, mając obowiązek opieki lub nadzoru nad małoletnim do lat 7 albo nad inną osobą niezdolną rozpoznać lub obronić się przed niebezpieczeństwem, dopuszcza do jej przebywania w okolicznościach niebezpiecznych dla zdrowia człowieka, podlega karze grzywny albo karze nagany. Jest to wykroczenie formalne (bezskutkowe), co oznacza, że nie wymaga, jak już wskazano (gdzie wskazano?), aby niebezpieczeństwo, o jakim mowa w tym przepisie, było bezpośrednie. Tym bardziej nie jest również wymagane, aby doszło do uszczerbku na zdrowiu małoletniego do lat 7 albo innej osoby niezdolnej rozpoznać lub obronić się przed niebezpieczeństwem – informuje asp. szt. Aleksandra Laskowska.

Trudna decyzja o samodzielności dziecka

O tym, że podejścia rodziców do kwestii samodzielności dzieci bywają bardzo różne, można się przekonać, choćby przeglądając wypowiedzi na ten temat publikowane w internecie. Pod jedną z publikacji zamieszczonych na profilu @z_pamietnika_policjantki na Instagramie, w której autorka, wypowiadała się na ten właśnie temat, pojawiło się wiele wpisów, z których wynika, jak trudne jest podjęcie decyzji o tym, kiedy pozwolić dziecku na większą niezależność.

Jedna z mam wspomina, że jej ośmioletnia córka teoretycznie mogłaby już sama wracać do domu, ale rodzicielka czuje, że dziecko nie jest jeszcze na to gotowe, więc woli z tym poczekać. Z podobnym dylematem mierzy się wielu rodziców: chociaż wiek dziecka sugeruje, że mogłoby ono sprostać nowym obowiązkom, to jednak pewne sygnały mogą sugerować, że nie jest jeszcze wystarczająco dojrzałe. Inna mama napisała, że jej córka zaczęła wracać sama do domu dopiero w piątej klasie. Wcześniej ona sama nie postrzegała jej jako wystarczająco odpowiedzialnej, by spędzać kilka godzin samotnie w domu. To pokazuje, że dla wielu rodziców samodzielność dziecka nie zależy tylko od wieku, ale przede wszystkim od umiejętności radzenia sobie z nowymi sytuacjami. Jeszcze inna mama nie wyobraża sobie, by jej siedmioletnia córka sama chodziła po ulicy. Kobieta podkreślała, że nawet jeśli szkoła znajduje się w bliskiej odległości, to nie czuje się bezpiecznie, wiedząc, że kierowcy nie zawsze przestrzegają przepisów. W komentarzach pojawia się również perspektywa rodziców, którzy sami zaczynali chodzić do szkoły w młodym wieku i porównują to z doświadczeniami swoich dzieci. Takie wspomnienia ukazują, jak zmieniają się normy społeczne i jak wiele zależy od indywidualnych doświadczeń ludzi oraz specyfiki miejsca, w którym mieszkają. Pokazuje to również, że bez względu na wiek, należy wyczuć kiedy dziecko będzie gotowe na te pierwsze kroki ku samodzielności.

- Na gruncie psychologii nie ma wyznaczonego wieku, w którym dziecko jest jednoznacznie gotowe do samodzielnych powrotów ze szkoły lub pozostawania samemu w domu – tłumaczy dr Katarzyna Knopp z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. - To sprawa indywidualna – u jednych dzieci taka gotowość pojawi się wcześniej, u innych później i jest to zupełnie naturalne. Kluczowe jest, by uważnie obserwować zachowanie dziecka w różnych sytuacjach oraz rozważyć stopień jego samodzielności i odpowiedzialności. Nie należy rzucać dziecka od razu na głęboką wodę. Jeśli na przykład ma ono samo zostawać w domu, zamiast zostawiać go od razu na kilka godzin, lepiej zacząć od małych kroków. Niech to najpierw będzie 5 – 10 minut, później stopniowo można wydłużać czas. Warto przy tym na bieżąco, przy każdym kolejnym kroku, szczerze z dzieckiem rozmawiać i monitorować, jak sobie radzi w tej nowej dla niego sytuacji. Może się okazać, że jest ona zbyt trudna dla dziecka, budzi w nim silne negatywne emocje, np. lęk, poczucie opuszczenia. Wtedy lepiej zrobić krok w tył, dać dziecku trochę przestrzeni by poczuło się pewniej, popracować nad jego samodzielnością oraz samopoczuciem, i spróbować ponownie za jakiś czas - wyjaśnia.  

Czytaj więcej

Phubbing rodzicielski fatalnie wpływa na dziecko. Ważne ustalenia naukowców KUL

Jak rozwijać samodzielność dziecka?

Dr Katarzyna Knopp radzi również, jak przygotować dziecko to takiej odpowiedzialności, aby mieć pewność, że sobie z nią poradzi.

- Zostawianie dziecka samego w domu lub pozwalanie mu na samodzielne powroty ze szkoły wymaga od niego pewnej dozy odpowiedzialności i umiejętności radzenia sobie – mówi ekspertka. - Warto mieć na uwadze, że takie cechy nie pojawiają się nagle i „same z siebie” – ich nabywanie to proces, który przebiega stopniowo i wymaga czasu, ważne jest więc by rozpocząć przygotowywanie dziecka do samodzielności jak najwcześniej. Już małemu dziecku można wyznaczyć zadania, oczywiście dostosowane do jego wieku i możliwości, za które będzie ono odpowiedzialne w domu. Chodzi o to, żeby było to stałe obowiązki, za które dziecko będzie czuło się odpowiedzialne, i które będą wymagać regularności. Inną ważną kwestią jest to, byśmy dali dziecku możliwość mierzenia się z trudnościami. Wkraczajmy z pomocą tylko wtedy, gdy jest to konieczne, a w innych sytuacjach dajmy dziecku możliwość samodzielnego rozwiązania problemu, oczywiście wspierając je w tym, podpowiadając różne rozwiązania, życzliwie towarzysząc, ale jednak nie wyręczając go we wszystkim. Dzięki temu dziecko będzie czuło nasze wsparcie, ale jednocześnie będzie uczyło się samodzielności i kształtowało w sobie poczucie, że może sobie samodzielnie poradzić. I jeszcze jedna rzecz – ważne jest zadbanie o bezpieczeństwo. Nic nie zastąpi szczerej rozmowy na temat nowej dla dziecka sytuacji np. samodzielnego powrotu ze szkoły. Bez straszenia, spokojnie i rzeczowo należy dziecku wytłumaczyć jakie trudności mogą mieć miejsce, jak się zachować, a czego absolutnie nie robić, do kogo zwrócić się o pomoc jeśli zajdzie taka potrzeba, itp. Można to też wspólnie przećwiczyć, by dziecko czuło się pewniej – podsumowuje. 

Czytaj więcej

Młodzież bez dostępu do smartfonów przez cztery tygodnie. Wyniki eksperymentu

Rozpoznanie momentu, w którym dziecko jest gotowe na samodzielność, nie jest łatwe. To decyzja, która wymaga empatii, cierpliwości i zrozumienia indywidualnych potrzeb dziecka. Kluczowe jest, aby rodzice nie ulegali presji otoczenia i nie opierali się jedynie na formalnych granicach wiekowych, a przede wszystkim kierowali się zdrowym rozsądkiem i znajomością własnego dziecka. Ważne jest, aby dawać dziecku przestrzeń do rozwoju, jednocześnie zapewniając mu wsparcie i bezpieczeństwo.

Zgodnie z art. 106 Kodeksu Wykroczeń, obowiązkiem osoby sprawującej opiekę nad dzieckiem jest zapewnienie mu bezpieczeństwa i ochrona przed sytuacjami, które mogą stanowić zagrożenie dla jego zdrowia. Choć formalnie mówi się o wieku 7 lat jako granicy, od której dziecko może zacząć wykazywać większą samodzielność, przepisy prawa nie dają jednoznacznej odpowiedzi, kiedy pozostawienie dziecka bez opieki jest bezpieczne.

W jakim wieku dziecko może samo chodzić do szkoły?

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Polityka „zero social mediów” dla dzieci i nastolatków. Emocjonujący projekt
Styl życia
Rzeźbiarka Monika Osiecka o nowym pomniku Elżbiety II: To nie jest twarz królowej
Nauka
Polscy naukowcy sprawdzają, czy AI zastąpi lekarza. Kobiety odgrywają ważną rolę w projekcie
Styl życia
Solo dining - moda na jedzenie w pojedynkę opanowuje świat. Kto i jak na tym korzysta?
Styl życia
Brak przepisów sprawia, że szkoły nie radzą sobie z upałami? Rodzice muszą kupować wiatraki
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne