Reklama

Babcia AI nową bronią przeciwko przestępcom telefonicznym. Jak działa?

Ma mnóstwo czasu, pomysłów na rozmowę i wytrwałości. Bezbłędnie wyprowadza z równowagi swoich rozmówców – oszustów, którzy telefonicznie wyłudzają pieniądze od seniorów. Dzięki Daisy ich praca jest utrudniona. Jakich metod używa babcia AI?

Publikacja: 09.12.2024 14:38

Zadaniem babci AI jest pomoc w walce z oszustwami telefonicznymi poprzez takie prowadzenie konwersac

Babcia AI

Zadaniem babci AI jest pomoc w walce z oszustwami telefonicznymi poprzez takie prowadzenie konwersacji z przestępcami, aby ci mieli przeświadczenie, że rozmawiają z prawdziwą osobą.

Foto: Adobe Stock

Łagodnie uśmiechnięta staruszka z siwymi włosami, ściskająca w dłoni okablowaną słuchawkę telefonu stacjonarnego, prowadzi rozmowy w zaciszu perfekcyjnie uporządkowanego mieszkania pełnego kwiatowych dekoracji. – Drodzy oszuści, jestem waszym najgorszym koszmarem! – mówi spokojnym głosem, przekonując, że zajęci konwersacją z nią nieuczciwi rozmówcy nie mają czasu wyłudzać pieniędzy od seniorów. Ona sama na brak czasu nie narzeka, a ze swojego zadania wywiązuje się bezbłędnie. Jak babcia AI utrudnia oszustom ich działania?

Czytaj więcej

Ai-Da: pierwsza na świecie artystka AI. Jej osiągnięcia mogą zaskoczyć

Babcia AI prowadzi rozmowy z przestępcami nawet 40 minut

Siedząca w fotelu staruszka tuląca kota Fluffy, prowadząca niekończące się rozmowy telefoniczne i nosząca niepozornie brzmiące imię Daisy, to konwersacyjny chatbot oparty na sztucznej inteligencji, stworzony przez brytyjską firmę telekomunikacyjną O2. Zadaniem Daisy jest pomoc w walce z oszustwami telefonicznymi poprzez takie prowadzenie konwersacji z przestępcami, aby ci mieli przeświadczenie, że rozmawiają z prawdziwą osobą. – Daisy łączy różne modele sztucznej inteligencji, które współpracują ze sobą, aby natychmiast reagować na podejrzane połączenia. Jest tak przekonująca, że z powodzeniem potrafi prowadzić rozmowy z przestępcami nawet przez 40 minut – napisano w oświadczeniu firmy O2.

Pomysł na skonstruowanie chatbota o aparycji łagodnej staruszki stanowi kluczowy element kampanii „Swerve the Scammers” zainicjowanej przez Virgin Media O2 w odpowiedzi na wyniki badań przeprowadzonych przez O2 wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii. W ramach analizy 71 proc. Brytyjczyków zadeklarowało chęć podjęcia działań utrudniających lub uniemożliwiających oszustom prowadzenie ich podstępnych taktyk, jednak ze względu na brak czasu czy umiejętności zdemaskowania nieuczciwych rozmówców, nie są w stanie odpowiednio zareagować. Ponadto 67 proc. Brytyjczyków wyraziło obawę przed wpadnięciem w sidła oszustów telefonicznych lub internetowych, a 22 proc. doświadcza prób oszustwa każdego tygodnia. – Jesteśmy zdeterminowani do powstrzymania tej przestępczej działalności, aby zapewnić bezpieczeństwo naszym klientom. Najnowsza członkini naszego zespołu ds. zapobiegania oszustwom, Daisy, świetnie nam w tym pomaga, przechytrzając oszustów i wybijając ich rytmu poprzez niestrudzone przytrzymywanie ich na linii – wyjaśnia Murray Mackenzie, dyrektor ds. zapobiegania oszustwom w Virgin Media O2.

Czytaj więcej

AI pomaga diagnozować problemy psychiczne i radzić sobie z nimi. Co potrafi?
Reklama
Reklama

Babcia AI rozmawia o rodzinie, hobby i podaje zmyślone dane osobowe

Pomysłów na podtrzymanie konwersacji kreatywnej Daisy nie brakuje. – Potrafi raczyć rozmówców zawiłymi historiami na temat swojej rodziny czy pasji do szydełkowania. Między wierszami wtrąca też fałszywe dane osobowe oraz wymyślone informacje na temat swojego rachunku bankowego – dodaje Murray Mackenzie.

Powstała we współpracy z londyńską agencją reklamową VCCP, Daisy zyskała głos jednej z babć członków zespołu kreatywnego. – Choć każdy może paść ofiarą oszustwa, gangi przestępcze często obierają sobie za cel osoby starsze. Korzystając z tej wiedzy, zadbaliśmy o to, aby głos babci AI brzmiał autentycznie. W tym celu użyliśmy próbek głosu seniorki z rodziny naszego pracownika – wyjaśniono w oświadczeniu wspomnianej agencji.

Czytaj więcej

Prezenterki stworzone przez AI w meksykańskiej telewizji. "Świetnie sobie radzą"

Co dwie minuty próba wyłudzenia pieniędzy online lub telefonicznie

Zasilona ogromną ilością danych, Daisy może prowadzić swobodne rozmowy z oszustami telefonicznymi w czasie rzeczywistym. Chociaż nie przechwytuje żadnych połączeń, to jednak ma w swojej bazie wiele numerów telefonów, na bieżąco wprowadzanych przez O2. – Ponieważ oszuści prowadzą całodobowe centra telefoniczne, których celem są Brytyjczycy, apelujemy do wszystkich o zachowanie czujności – zastrzega Murray Mackenzie, podkreślając jednocześnie, że w ubiegłym roku reprezentowana firma O2 zdołała zapobiec przestępstwom, które wiązałyby się z utratą 315 milionów dolarów, wynikającą z działalności oszustów internetowych i telefonicznych na terenie Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że próby wyłudzenia pieniędzy tym sposobem podejmowano średnio co dwie minuty.

Czas pokaże, czy elokwentna babcia AI zdoła zapobiec takim praktykom. Z pewnością zaangażowany w rozmowę przestępca, przekonany o tym, że właśnie pozyskuje kolejną ofiarę, dzięki skupieniu uwagi na opowieściach o szydełkowaniu, zaniecha kolejnego telefonu. – Minęła już prawie godzina! – słychać głos rozjuszonego oszusta na jednym z udostępnionych przez CNN nagrań z udziałem Daisy. – Och, jak ten czas szybko płynie – odpowiada niespiesznie siwa rozmówczyni.

Źródła:
https://edition.cnn.com/
https://news.virginmediao2.co.uk/

Styl życia
Czy można zarabiać na Dniu Kobiet? Prywatna firma na celowniku dziennikarzy
Styl życia
Pokolenie Z inaczej niż starsi układa swoje życie finansowe. „Nie startują z pozycji siły”
Styl życia
Lalka AI antidotum na problem społeczny w Korei Południowej. Nie wszystkim się podoba
Styl życia
Kobiety w mediach: nowy raport ujawnia trwałość stereotypów i gigantyczne dysproporcje płci
Styl życia
Nowy trend w klubach fitness. Po to przychodzi tam dziś duża liczba Polaków
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama