Kamery w miejscach publicznych sprawiają, że kobiety czują się bezpieczniej. Wyniki badania

Raport z najnowszego badania wśród Polek i Polaków nie pozostawia wątpliwości: kobiety wciąż nie czują się bezpiecznie w przestrzeni publicznej. Dotyczy to również środków transportu, a zwłaszcza taksówek. Jako rozwiązanie problemu ankietowani podają kamery.

Publikacja: 03.12.2024 13:29

Niepokój Polek budzą: agresywny pies bez smyczy (66 proc.), dzikie zwierzęta (53 proc.), a także agr

Niepokój Polek budzą: agresywny pies bez smyczy (66 proc.), dzikie zwierzęta (53 proc.), a także agresywny mężczyzna (57 proc.)

Foto: Adobe Stock

W ubiegłym tygodniu eksperci z Fundacji SEXEDPL, Socjolożki.pl oraz firmy Uber opublikowali wspólny raport z badania dotyczącego między innymi poziomu lęku wśród Polek i Polaków. Badanie przeprowadził Instytut IRC w gronie ponad 1000 dorosłych Polek i Polaków na przełomie października i listopada 2024 roku.

Polki boją się mężczyzn bardziej niż dzikich zwierząt

Z pewnością nie ma zaskoczenia, że lęk w przestrzeni publicznej zdecydowanie częściej odczuwają kobiety – w porównaniu z mężczyznami. Stwierdziło to aż 78 proc. respondentek.

Niepokój Polek budzą: agresywny pies bez smyczy (66 proc.), dzikie zwierzęta (53 proc.), a także agresywny mężczyzna (57 proc.). Autorzy badania zauważają, że na poczucie lęku w większym stopniu wpływa płeć męska niż na przykład kolor skóry czy bycie obcokrajowcem.

Największy niepokój budzi w respondentkach zaczepianie przez mężczyznę odurzonego alkoholem lub narkotykami. Przyznało to aż 61 procent kobiet.

Na kolejnych pozycjach znalazły się: bójka mężczyzn (wskazało ją 51 proc. respondentek), bycie obserwowaną przez obcego mężczyznę (47 proc.), spotkanie obcego mężczyzny na pustej ulicy w nocy i mężczyzna obnażający się w miejscu publicznym (po 46 proc.) oraz spotkanie obcego mężczyzny w lesie (45 procent).

Czytaj więcej

Najlepsze i najgorsze kraje dla kobiet. Polska na niezłym miejscu w nowym rankingu

Respondentki pytano również o to, czy istnieją jakieś rozwiązania technologiczne, dzięki którym czują się one bezpieczniej w przestrzeni publicznej. Na obecność kamer w lokalach i środkach transportu wskazało najwięcej, bo 58 proc. ankietowanych. Nieco mniej – 54 proc. – wymieniło możliwość wezwania pomocy poprzez numer 112 lub przycisk bezpieczeństwa.

Na trzecim miejscu znalazła się możliwość namierzenia lub udostępnienia lokalizacji przez system GPS, którą wymieniło 41 proc. respondentek. Jedynie zdaniem 20 proc. badanych Polek nie istnieją żadne technologie, które zwiększają ich poczucie bezpieczeństwa.

Nowe technologie dla dobra kobiet

Nowe technologie, które zwiększają bezpieczeństwo pasażerek, pojawiają się w coraz większej liczbie taksówek. W związku z wieloma atakami kierowców ten środek transportu, już od dłuższego czasu nie cieszy się wśród kobiet zbyt dobrą reputacją.

W związku z tym Uber jako pierwsza firma w Polsce wprowadził niedawno system integracji kamery samochodowej z aplikacją służącą do zamawiania przejazdów. System działa w taki sposób, że w sytuacji zagrożenia do dyspozycji pasażerki jest zespół wsparcia, który widzi, co dzieje się w samochodzie. Aby zachęcić kierowców do zakupu tej technologii, marka oferuje dofinansowanie do 90 proc. ceny urządzenia.

Własną inicjatywę uruchomiła też Fundacja SEXEDPL. Pod koniec listopada ruszyła kampania pod hasłem „16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć”, promująca Antyprzemocową Linię Pomocy.

Linia jest dostępna pod numerem telefonu 720 720 020. W listopadzie i grudniu będzie ona czynna od godziny 16:00 do 24:00.

W ubiegłym tygodniu eksperci z Fundacji SEXEDPL, Socjolożki.pl oraz firmy Uber opublikowali wspólny raport z badania dotyczącego między innymi poziomu lęku wśród Polek i Polaków. Badanie przeprowadził Instytut IRC w gronie ponad 1000 dorosłych Polek i Polaków na przełomie października i listopada 2024 roku.

Polki boją się mężczyzn bardziej niż dzikich zwierząt

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Usunięcie licznika „kciuka w dół” na YouTube przyniosło dużą korzyść kobietom. O co chodzi?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Biznes
Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania
Styl życia
Pokolenie Z spędza rekordową ilość czasu online. Wyniki brytyjskich badań
Styl życia
Jak pokolenie Z zmienia rynek motoryzacji? "Zupełnie inna roszczeniowość"
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Styl życia
Dictionary.com ogłasza Słowo Roku 2024: gigantyczna popularność terminu „demure”
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska