Polacy mają nową ulubioną aktywność społeczną. Chodzi o jedzenie

Jeszcze 10 lat temu, w 2014 roku, 28,8 proc. Polaków w ogóle nie jadało poza domem. 5,2 proc. robiło to codziennie, a 12 proc. raz w tygodniu. Przez lata wiele się w tej kwestii zmieniło. Polska stopniowo zmniejsza dystans do bardziej rozwiniętych w kontekście gastronomii krajów Europy.

Publikacja: 12.03.2025 09:45

Spędzanie czasu na posiłkach jest obecnie bardziej popularne niż np. rodzinne i towarzyskie wyjścia

Spędzanie czasu na posiłkach jest obecnie bardziej popularne niż np. rodzinne i towarzyskie wyjścia do kina czy na koncert.

Foto: Adobe Stock

W raporcie Restaurant Week „Jak Polacy zostali foodies. Podsumowanie: Zmiana sceny restauracyjnej w Polsce w latach 2014-2024" czytamy, że od lat 90. wyjścia do restauracji systematycznie zyskują na popularności. Na początku okresu, o którym mowa, w tego rodzaju spotkaniach uczestniczyło ok. 30-40 proc. badanych, a w ostatnich latach jest to już powyżej 70 proc. 

Twórcy raportu zwracają uwagę, że ta istotna zmiana w stylu życia Polaków sprawia, że Polska stopniowo zmniejsza dystans do bardziej rozwiniętych pod względem gastronomii krajów Europy. W 2023 roku udział wydatków na restauracje i hotele w Polsce osiągnął 4,2 proc. i zbliżył się do poziomu Austrii (4,3 proc.) – wyprzedzając m.in. Rumunię (3,6 proc.) oraz Słowację (3,6 proc.).

Jedzenie poza domem nową ulubioną aktywnością społeczną Polaków

Przyglądając się danym zgromadzonym raporcie można powiedzieć, że jedzenie poza domem stało obecnie normą dla Polaków, a wyjście do restauracji jest najpopularniejszą aktywnością społeczną. Spośród osób badanych w 2023 roku 28 proc. zadeklarowało, że je poza domem przynajmniej raz w miesiącu lub częściej, a aż 76 proc. Polaków przyznało, że było w restauracji z rodziną lub znajomymi (CBOS) przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy. Spędzanie czasu na posiłkach wyprzedza obecnie m.in. rodzinne i towarzyskie wyjścia do kina (49 proc.) czy na koncert (42 proc.).

Czytaj więcej

Łamie reguły fine dining, a zdobyła gwiazdkę Michelin. "Doskonałe jedzenie nie potrzebuje lnianych obrusów"

W badaniu zapytano uczestników także o priorytety, którymi kierują się, wybierając lokale, w których jedzą. Okazało się, że smak i doświadczenie stawiane są ponad ceną posiłków. Wprawdzie kwestie finansowe wciąż są istotnym kryterium wyboru restauracji (85 proc. badanych uznaje je za ważne), jednak większy nacisk kładzie się na jakość jedzenia (88 proc.) oraz atmosferę lokalu (73 proc.).

W przeprowadzonych badaniach widać także wpływ światowych trendów na gastronomię w Polsce. W 2024 roku coraz większą rolę odgrywała jakość składników – goście restauracji cenili własne pieczywo i przetwory (78 proc.) oraz ekskluzywne mięsa (61 proc.), a jednocześnie zwracali uwagę na aspekt ekologiczny. Aż 74 proc. badanych doceniło restauracje korzystające z lokalnych dostawców, a 72 proc. uważało ograniczanie marnowania żywności za istotne. Ponadto rośnie znaczenie dań bezmięsnych – aż 41 proc. osób ceni obecność roślinnych alternatyw w menu, co jeszcze dekadę temu było marginalnym trendem.

Czego oczekują od restauracji Polacy?

Co ważne: goście restauracji oczekują wysokiego standardu obsługi i wygody – w 2024 roku kluczowe czynniki wykluczające restaurację z listy wyborów to przede wszystkim zbyt wysokie ceny (21 proc.), brudne naczynia (18 proc.) oraz długi czas oczekiwania (15 proc.). Widać wyraźnie, że jakość serwisu, higiena i atmosfera w restauracji są dla gości równie istotne jak cena. Restauracje muszą nie tylko dbać o smak i jakość potraw, ale również zapewniać komfort i sprawną obsługę.

Czytaj więcej

Darjeeling Express - restauracja, która zatrudnia wyłącznie kobiety. Jak sobie radzi?

Wraz ze wzrostem popularności bywania w restauracjach rosną też średnie wydatki na posiłek poza domem. W 2014 roku najwięcej osób (43,5 proc.) deklarowało wydatki na poziomie 10–25 zł za posiłek poza domem, a tylko 19,4 proc. wydawało 45 zł i więcej. W 2023 roku średnia wartość rachunku w restauracjach regularnie przekraczała 40 zł, a w niektórych kwartałach zbliżała się do 50 zł. 

Zdaniem ekspertów taki systematyczny wzrost pokazuje, że jedzenie na mieście nie jest już sporadycznym wydatkiem, ale staje się stałym elementem budżetu i stylu życia. 

Źródła:
Raporty GUS, Ariadna, grupa PTWP 2023, Eurostat 2024
Raport Polska na talerzu 2014 i 2023
Raport gastronomiczny 2023
Dane RestaurantWeek® z badań uczestników z lat 2014-2024.

W raporcie Restaurant Week „Jak Polacy zostali foodies. Podsumowanie: Zmiana sceny restauracyjnej w Polsce w latach 2014-2024" czytamy, że od lat 90. wyjścia do restauracji systematycznie zyskują na popularności. Na początku okresu, o którym mowa, w tego rodzaju spotkaniach uczestniczyło ok. 30-40 proc. badanych, a w ostatnich latach jest to już powyżej 70 proc. 

Twórcy raportu zwracają uwagę, że ta istotna zmiana w stylu życia Polaków sprawia, że Polska stopniowo zmniejsza dystans do bardziej rozwiniętych pod względem gastronomii krajów Europy. W 2023 roku udział wydatków na restauracje i hotele w Polsce osiągnął 4,2 proc. i zbliżył się do poziomu Austrii (4,3 proc.) – wyprzedzając m.in. Rumunię (3,6 proc.) oraz Słowację (3,6 proc.).

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Tradycja balu debiutantek wciąż żyje. Dlaczego dziewczyny marzą o udziale w tej imprezie?
SPOŁECZEŃSTWO
Zbadano, w jakie teorie spiskowe i nienaukowe „fakty” wierzą Polacy. „Głupota nie ma płci”
Psychologia
Informacje o zmianach klimatycznych mogą zrujnować psychikę. „Realne zagrożenie”
Styl życia
Polacy czytają coraz więcej. Ile książek rocznie?
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Czy nauczyciele to "różowe słonie"?