Umiejętnego korzystania z internetu można się nauczyć ...w bibliotece

Bibliotekarka z New Jersey, Lisa Manganello, z własnej inicjatywy prowadzi warsztaty dla młodych osób z zakresu korzystania z internetu w umiejętny sposób, identyfikowania rzetelnych źródeł informacji oraz sprawdzania treści pod względem ich wiarygodności. CNN informuje, jak wyglądają takie kursy i co sądzą o nich sami uczestnicy?

Publikacja: 27.01.2024 15:32

Organizatorka warsztatów z niepokojem przyznaje, że większość nastolatków traktuje media społecznośc

Organizatorka warsztatów z niepokojem przyznaje, że większość nastolatków traktuje media społecznościowe jako jedyne źródło wiedzy o świecie.

Foto: Adobe Stock

Zajęcia odbywają się w bibliotece szkoły South Brunswick High School. Nie są to typowe wykłady, podczas których nauczyciel przekazuje wiedzę znudzonym uczniom przeglądającym w tym czasie swoje telefony. Zaopatrzeni w szkolne laptopy nastoletni kursanci aktywnie uczestniczą w warsztatach, na bieżąco wykonując zadania zlecone przez prowadzącą i zabierając głos w inicjowanej przez nią dyskusji.

– Niezależnie od tego, jaki artykuł czytelnik wybiera, zależy mi na tym, aby potrafił spojrzeć na jego treść w sposób krytyczny i świadomie ocenił, czy materiał jest rzetelny – podkreśla Lisa Manganello – Można mieć własną opinię w kwestiach politycznych i ja do tego zachęcam, natomiast ważna jest umiejętność oceny, czy treść, którą czytelnik przyswaja, jest prawdziwa i bazuje na wiarygodnych źródłach – doprecyzowuje.

Umiejętność korzystania z mediów to, jak dodaje Manganello, zdolność dekodowania wiadomości ukrytych w publikowanych treściach oraz w systemach, które je podają. Ocena ich wpływu na odbiorcę, jego sposób interpretacji oraz dyktowane przekazem zachowania i reakcje to kolejne elementy tej umiejętności.

Prowadząca szkolenia bibliotekarka podkreśla, że dezinformacja może wiązać się z wieloma zagrożeniami dla nieświadomych młodych użytkowników: cyberprzemoc, promowanie niedoścignionych standardów urody i budowy ciała, namawianie do korzystania z niedozwolonych substancji to tylko niektóre z nich. Z tego też powodu edukacja w zakresie umiejętnego korzystania i interpretowania treści dostępnych w wirtualnym świecie zyskuje na znaczeniu.

Słownictwo, zdjęcia, lateral reading

Podczas szkoleń uczniowie dowiadują się, że nie tylko bezpieczna domena świadczy o rzetelności danej informacji. Równie istotny jest dobór słownictwa – neutralny, nienacechowany emocjonalnie i nienakierowujący odbiorcy na konkretne działanie. Nie bez znaczenia pozostaje świadome przyglądanie się fotografiom dołączanym do artykułów. W trakcie szkolenia Lisa Manganello pokazuje uczestnikom kilka zdjęć, prosząc o wskazanie, które z nich są pochlebne, a które neutralne oraz nacechowane negatywie. Młodzi ludzie bez trudu rozróżniają te kategorie. Kolejnym stałym punktem programu szkoleń jest tzw. lateral reading – grupowanie informacji poświęconych tej samej kwestii i porównywanie ich pod względem wiarygodności, stopnia obiektywizmu i dobranego słownictwa.

– W zalewie informacji dostępnych w mediach trudno nam samodzielnie oceniać które z nich są prawdziwe a które nie – przyznaje Akshara Satheesh, nastoletnia uczestniczka warsztatów.

– Sposób przekazywania nam wiedzy i sama forma szkolenia są bardzo ciekawe – potwierdza też inny kursant, Harrison Pekosz – ważne jest, aby zastanowić się nad doborem słów w danym komunikacie, ponieważ to właśnie one wpływają na naszą opinię o prezentowanej treści – dodaje.

Organizatorka spotkań z niepokojem przyznaje, że większość nastolatków traktuje media społecznościowe jako jedyne źródło wiedzy o świecie – Na podstawie krótkiej ankiety przeprowadzonej wśród naszych uczniów ustaliliśmy, że 75% z nich czerpie informacje z mediów społecznościowych – doprecyzowuje – Mogę z dumą powiedzieć, że 14-letni uczestnicy moich kursów są o wiele bardziej świadomi tego, jak należy interpretować treści medialne, niż ich rodzice czy dziadkowie – dodaje Lisa Manganello.

Revenge, threaten – słowa nacechowane emocjonalnie

Podczas jednej z lekcji prowadząca zadała kursantom pytanie, jakie słowa przykuwają ich uwagę w zaprezentowanych na ekranie nagłówkach artykułów prasowych. Uczniowie wskazali sformułowania takie jak revenge – zemsta, czy threaten – zagrażać. Następnie, pracując w podgrupach, mieli za zadanie tak przeredagować przedłożony artykuł, by jego treść miała charakter neutralny i nie zawierała słów nacechowanych emocjonalnie – To bardzo istotne, aby takie lekcje były organizowane w szkołach – dodaje Harrison Pekosz – młode osoby, wkraczające w dorosłość, powinny nabyć umiejętność świadomego korzystania z Internetu i odróżniania informacji rzetelnych od tych, które z prawdą nie mają nic wspólnego, a są powielane przez media – dodaje 14-latek.

Wśród nabywanych podczas kursów umiejętności Lisa Manganello wymienia: umiejętność zdecydowania, czy dany artykuł jest wiarygodny, czy nie, zdolność wykrycia informacji nacechowanych emocjonalnie oraz stwierdzenia, czy treści pochodzą z wiarygodnego źródła – Takie umiejętności mogą okazać się przydatne nie tylko dla młodych osób, ale i dla każdego, kto na co dzień korzysta z mediów społecznościowych, umieszcza w nich posty czy przekazuje dostępne informacje kolejnym użytkownikom – podkreśla organizatorka – ma to też znaczenie o tyle, że uczymy ludzi wspierania różnorodności w prezentowanych poglądach. Jeśli dana kwestia zainteresowała młodego człowieka, może natknąć się na źródła, które przedstawiają temat z innej perspektywy. Dla mnie ważne jest, aby taki użytkownik zrozumiał, że jest to dopuszczalne. Przedstawiając inne poglądy, nie musimy atakować siebie nawzajem, a co najwyżej przystąpić do dyskusji, która pomoże w otwarciu się na nowy punkt widzenia – tłumaczy Manganello.

Because Fake News Can Have Real-World Consequences (Zmyślone wiadomości mogą mieć konsekwencje w realnym świecie – przyp. red.) – takie hasło pojawia się na jednym z plakatów informujących o szkoleniach organizowanych przez Lisę Manganello. I właśnie na tych konsekwencjach oraz odróżnianiu informacji zmyślonych od prawdziwych koncentrują się warsztaty dla młodych ludzi. New Jersey mogłoby stać się wzorem dla innych szkół – nie tylko w Stanach Zjednoczonych!

Źródła:

https://edition.cnn.com/

https://www.instagram.com/p/C2XLoLMOzrP/?igsh=bGY5ejFjdGozZnB4

Zajęcia odbywają się w bibliotece szkoły South Brunswick High School. Nie są to typowe wykłady, podczas których nauczyciel przekazuje wiedzę znudzonym uczniom przeglądającym w tym czasie swoje telefony. Zaopatrzeni w szkolne laptopy nastoletni kursanci aktywnie uczestniczą w warsztatach, na bieżąco wykonując zadania zlecone przez prowadzącą i zabierając głos w inicjowanej przez nią dyskusji.

– Niezależnie od tego, jaki artykuł czytelnik wybiera, zależy mi na tym, aby potrafił spojrzeć na jego treść w sposób krytyczny i świadomie ocenił, czy materiał jest rzetelny – podkreśla Lisa Manganello – Można mieć własną opinię w kwestiach politycznych i ja do tego zachęcam, natomiast ważna jest umiejętność oceny, czy treść, którą czytelnik przyswaja, jest prawdziwa i bazuje na wiarygodnych źródłach – doprecyzowuje.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nauka
Angelika Andrzejewska-Romanowska. Badaczka, która poskramia "skaczące geny"
Nauka
Europejski Dzień Mózgu. Czyj mózg jest większy: kobiecy czy męski?
Nauka
Kiedy nasz mózg najszybciej nauczy się języka obcego?
Nauka
Po kim dziedziczymy urodę? Genetyczka wyjaśnia skomplikowany mechanizm
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Nauka
Miliard dolarów dla studentów medycyny. Hojny dar byłej wykładowczyni
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży