Zajęcia odbywają się w bibliotece szkoły South Brunswick High School. Nie są to typowe wykłady, podczas których nauczyciel przekazuje wiedzę znudzonym uczniom przeglądającym w tym czasie swoje telefony. Zaopatrzeni w szkolne laptopy nastoletni kursanci aktywnie uczestniczą w warsztatach, na bieżąco wykonując zadania zlecone przez prowadzącą i zabierając głos w inicjowanej przez nią dyskusji.
– Niezależnie od tego, jaki artykuł czytelnik wybiera, zależy mi na tym, aby potrafił spojrzeć na jego treść w sposób krytyczny i świadomie ocenił, czy materiał jest rzetelny – podkreśla Lisa Manganello – Można mieć własną opinię w kwestiach politycznych i ja do tego zachęcam, natomiast ważna jest umiejętność oceny, czy treść, którą czytelnik przyswaja, jest prawdziwa i bazuje na wiarygodnych źródłach – doprecyzowuje.
Umiejętność korzystania z mediów to, jak dodaje Manganello, zdolność dekodowania wiadomości ukrytych w publikowanych treściach oraz w systemach, które je podają. Ocena ich wpływu na odbiorcę, jego sposób interpretacji oraz dyktowane przekazem zachowania i reakcje to kolejne elementy tej umiejętności.
Prowadząca szkolenia bibliotekarka podkreśla, że dezinformacja może wiązać się z wieloma zagrożeniami dla nieświadomych młodych użytkowników: cyberprzemoc, promowanie niedoścignionych standardów urody i budowy ciała, namawianie do korzystania z niedozwolonych substancji to tylko niektóre z nich. Z tego też powodu edukacja w zakresie umiejętnego korzystania i interpretowania treści dostępnych w wirtualnym świecie zyskuje na znaczeniu.
Słownictwo, zdjęcia, lateral reading
Podczas szkoleń uczniowie dowiadują się, że nie tylko bezpieczna domena świadczy o rzetelności danej informacji. Równie istotny jest dobór słownictwa – neutralny, nienacechowany emocjonalnie i nienakierowujący odbiorcy na konkretne działanie. Nie bez znaczenia pozostaje świadome przyglądanie się fotografiom dołączanym do artykułów. W trakcie szkolenia Lisa Manganello pokazuje uczestnikom kilka zdjęć, prosząc o wskazanie, które z nich są pochlebne, a które neutralne oraz nacechowane negatywie. Młodzi ludzie bez trudu rozróżniają te kategorie. Kolejnym stałym punktem programu szkoleń jest tzw. lateral reading – grupowanie informacji poświęconych tej samej kwestii i porównywanie ich pod względem wiarygodności, stopnia obiektywizmu i dobranego słownictwa.