Reklama

Niechciane komplementy: Co to za słowa i jak na nie reagować?

„Schudłaś!” – skierowane do kobiety nieobdarzonej idealną sylwetką i nieprowadzącej terapii odchudzającej; „Wreszcie się ładnie ubrałaś!” – takie komentarze raczej zawstydzają, niż sprawiają przyjemność komplementowanej osobie. Jak na nie reagować?

Publikacja: 09.05.2025 14:41

Daria Cerazy: Komplementy mogą być doskonałym narzędziem budowania pozytywnych relacji międzyludzkic

Daria Cerazy: Komplementy mogą być doskonałym narzędziem budowania pozytywnych relacji międzyludzkich, jeśli są odpowiednio dobrane i świadome.

Foto: Adobe Stock

– Naprawdę wyglądasz wspaniale, młoda damo. Czyż ona nie jest śliczna? – takimi słowami Mike Douglas przed laty powitał w swoim programie nastoletnią Brooke Shields, która onieśmielona komplementem i spojrzeniem gospodarza show, niepewnie się uśmiechnęła i, spuściwszy wzrok, podziękowała za komentarz.

Choć zwykle komplementy kojarzą się z miłymi uwagami kierowanymi pod adresem rozmówcy, to jednak ich odbiór nie zawsze spotyka się z entuzjazmem ze strony odbiorcy. Co sprawia, że ich efekt bywa odwrotny od zamierzonego i jak poradzić sobie z niepożądanymi komentarzami, które – zamiast ucieszyć – wprowadzają odbiorcę w zakłopotanie? Te kwestie omawiamy z Darią Cerazy, psycholog z Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Psychologia
Syndrom najstarszej córki: Taylor Swift porusza ten temat w swojej piosence, psycholog komentuje
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Psychologia
Rezygnacja z pisania ręcznego szkodzi kondycji układu nerwowego. Oto, co się z nim dzieje
Psychologia
Kto martwi się częściej: kobiety czy mężczyźni? Nowy raport ujawnia trwałe nierówności
Psychologia
Dzień Zdrowia Psychicznego. Zdrowa organizacja w firmie to nie benefity wellness
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Psychologia
Shrekking: czy dysproporcja w stopniu atrakcyjności między partnerami bywa zamierzona?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama