Mimo że zarówno coaching, jak i mentoring zaliczane są do strategii wspierania rozwoju osobistego i zawodowego, to jednak występujące między nimi różnice dotyczą nie tylko metodologii, ale i rezultatu podejmowanych działań. O ile coaching jest zazwyczaj procesem krótkotrwałym, zorientowanym na osiągnięcie konkretnych celów i związanym z określonym projektem lub umiejętnością, to mentoring, jako działanie rozłożone w czasie, skupia się nie tylko na globalnym rozwoju danej osoby, ale też uwzględnia szerokie spektrum jej kariery i życia osobistego. Jakie inne różnice można wyodrębnić i na jakich etapach pracy zawodowej podejmowane są wskazane działania? W komentarzu dla kobieta.rp.pl kwestie te wyjaśnia Monika Jaszczura-Synowiec, ekspertka ds. rozwoju biznesu i mentoringu osób zajmujących stanowiska przywódcze.
Dlaczego oba wskazane pojęcia często są mylone?
Mentoring i coaching to dwa różne procesy, które mają na celu wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego. Choć oba te terminy są często używane zamiennie, różnią się pod względem celów, podejścia i metodologii. Literatura faktu donosi, że pierwsze definicje coachingu pojawiły się w pracach naukowych z początkiem lat 90. ubiegłego wieku. Określały coaching jako proces nauczania. Jednakże ludziom, którzy dopiero „raczkują” w tematyce samorozwoju rozróżnienie czym jest mentoring a czym jest coaching często sprawia trudność. Przede wszystkim ze względu na rozmycie granic i zbieżność celów, jakie te procesy zakładają.
Wyjaśnijmy zatem oba procesy odrębnie, zaczynając od mentoringu. Jak można go zdefiniować?
Mentoring to forma szkolenia i adaptacji pracownika. Polega na opiece mentora w procesie szkoleniowym. Mentor, czyli opiekun, dzieli się z podopiecznym swoją wiedzą oraz doświadczeniem, pełniąc rolę osobistego doradcy i służąc swoją pomocą na każdym etapie rozwoju osobistego i ścieżki zawodowej uczestnika. Mentor jest zatem specjalistą w danej dziedzinie, osobą o szerokich kompetencjach i powinien wyróżniać się takimi umiejętnościami jak: zarządzanie zadaniami i sobą w czasie, planowanie pracy, aktywne i umiejętne słuchanie, stosowanie konstruktywnej krytyki. Zadaniem mentora jest udzielanie rad dotyczących sfery zawodowej, ale również rozwoju osobistego. Sprawuje zatem pieczę zarówno nad umiejętnościami twardymi, jak i miękkimi swojego podopiecznego, więc jego cele w szczególności związane są z rozwojem i nauką mniej doświadczonej osoby.