Reklama

Kobiety w mediach: nowy raport ujawnia trwałość stereotypów i gigantyczne dysproporcje płci

Kobiety stanowią około połowy mieszkańców globu. Jednak jedynie około co czwarta osoba pracująca jako redaktor, dziennikarz, prezenter czy komentator to kobieta. Z danych wynikach, że równy udział kobiet i mężczyzn w branży mediów wciąż pozostaje utopią.

Publikacja: 17.12.2025 15:41

Eksperci wskazują, że stagnacja na drodze do równej reprezentacji kobiet i mężczyzn w mediach wymaga

Eksperci wskazują, że stagnacja na drodze do równej reprezentacji kobiet i mężczyzn w mediach wymaga radykalnej zmiany strategii w całym medialnym ekosystemie.

Foto: Adobe Stock

Pomimo rozwoju internetu w mediach wciąż dominują mężczyźni, a współczesne dziennikarstwo nadal bazuje na modelach typowych dla społeczeństwa patriarchalnego. W przekazach pierwszeństwo mają informacje dotyczące sfery władzy, w której dominują mężczyźni, zaś medialny wizerunek kobiet wciąż bazuje na stereotypach.

W mediach nadal dominują mężczyźni. Udział kobiet zwiększa się w żółwim tempie

Takie między innymi wnioski płyną z najnowszej edycji publikowanego co pięć lat globalnego raportu pod tytułem „Global Media Monitoring Project 2025”, opisującego reprezentację kobiet w mediach na całym świecie. Autorami publikacji są eksperci z World Association for Christian Communication, międzynarodowej organizacji pozarządowej, która działa na rzecz równego dostępu do mediów i wolności słowa.

Z raportu wynika, że kobiety stanowią jedynie 26 proc. wszystkich dziennikarzy, reporterów i komentatorów występujących i publikujących w tak zwanych mediach tradycyjnych, czyli tych z wyłączeniem internetu. Od 1995 r. udział kobiet wzrósł w nich o dziewięć proc.. Nieco lepiej jest w mediach internetowych, w których odsetek redaktorek wynosi 29 proc. – o cztery proc. więcej niż 10 lat temu.

W ciągu ostatnich trzech dekad udział kobiet w materiałach o tematyce politycznej i ekonomicznej wzrósł o 15 proc. (w 1995 r. wynosił on jedynie odpowiednio siedem i dziesięć proc.). Kobiety działające w serwisach sportowych stanowią obecnie 15 proc. dziennikarzy, zaś w sferze nauki i zdrowia po raz pierwszy od ćwierćwiecza kobiety stanowią ponad połowę, bo aż 52 proc. dziennikarzy.

Czytaj więcej

Życzliwy seksizm w związku daje niespodziewane efekty. Wyniki badania
Reklama
Reklama

Szczególnie znaczący wzrost zanotowano w mediach cyfrowych, gdzie w roli ekspertek wypowiada się o siedem proc. więcej kobiet niż 10 lat temu. Autorzy raportu podkreślają jednak, że w gronie ekspertów nadal dominują mężczyźni. Co gorsza, mniej więcej w 2010 r. wzrost reprezentacji kobiet w mediach wyraźnie wyhamował.

Raport „Global Media Monitoring Project 2025”: Ogromna niedoreprezentacja kobiet w mediach

Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że globalnie media nie radzą sobie ze stereotypami dotyczącymi płci pomimo tego, że kobiety są aktywne w wielu rozmaitych dziedzinach życia i nie pełnią już jedynie ról matek, żon i gospodyń domowych. Patriarchalnym stereotypom wyraźnie stawia czoło tylko około trzy-cztery proc. materiałów medialnych.

Ponadto, kobiety wciąż są ukazywane w mediach przez pryzmat swojego wieku i wyglądu. Analitycy naliczyli więcej zdjęć kobiet niż mężczyzn, a wizerunek tych pierwszych jest seksualizowany, co nie zmienia się od lat.

Raport ukazuje również niepokojące zjawisko: zaledwie niecałe dwa proc. materiałów medialnych dotyczy przemocy na tle płci. Jak podkreślają autorzy raportu, stoi to w ogromnym kontraście ze skalą tego problemu, który globalnie dotyka co trzecią kobietę i dziewczynkę.

C Przyznają jednak, że w obecnej sytuacji jakikolwiek progres jest mało prawdopodobny. Winą za to obarczają między innymi negatywne aspekty rozwoju mediów cyfrowych i skostniały układ sił w branży mediów, który wypada na niekorzyść kobiet.

Źródła:
www.whomakesthenews.org
www.ifj.org

Styl życia
Nowy trend w klubach fitness. Po to przychodzi tam dziś duża liczba Polaków
Styl życia
Czy zakup luksusowej torebki może być inwestycją?
Styl życia
Oto aktualne świąteczne potrzeby Polaków. Na to najchętniej wydaliby ekstra 5 tys. zł
Styl życia
94 proc. Polek doświadczyło w przestrzeni publicznej sytuacji, które nie powinny mieć miejsca
Styl życia
Nowe badanie ujawniło smutny fakt na temat pokolenia Z. Dotyczy szczególnie kobiet
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama