Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka to dla dzieci ich ostatnia deska ratunku, czy raczej pierwsza linia pomocy?
To jedna z form pomocy. Są dzieci, które będąc w kryzysie już korzystają z innych rozwiązań. Telefon zaufania jest poniekąd narzędziem interwencyjnym. Na przykład dzieci chodzące na terapię mogą nie mieć spotkania z terapeutą w najbliższym czasie, a wtedy wiedzą, że jest takie miejsce, gdzie mogą porozmawiać, rozładować emocje. Są też dzieci, które dzwonią z ciekawości, bo słyszały, że telefon pomógł komuś innemu i chcą spróbować. Czasem na koniec rozmowy słyszymy: „Ojej, nie myślałam, że ten telefon pomoże, a jednak!”. Niestety, i to mocno podkreślam, są też i takie sytuacje, kiedy stajemy się ostatnią deską ratunku.
Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się dzieci, dzwoniąc pod numer 800 12 12 12?
Najwięcej telefonów dotyczy przemocy. Rozmawiamy także o sytuacjach, w których dzieci myślą o odebraniu sobie życia. A te przypadki często również wiążą się z przemocą – odebranie sobie życia jest skutkiem, a nie początkiem problemu. Przemoc, której doświadczają dzieci, pochodzi od rodziców, opiekunów, nauczycieli, ale także od rówieśników. Jej formy też są różne. Skutki są poważne: niemożność poradzenia sobie z emocjami, drastyczny spadek samooceny, myśli samobójcze, rezygnacja z życia. I to wszystko najczęściej są efekty doświadczanej przemocy.
Jeśli dziecko mówi: „Nie mam już siły żyć”, to co wtedy robi osoba po drugiej stronie słuchawki?