Różowy październik 2023. Biznes wspomaga walkę z nowotworami piersi

Od 1985 roku październik jest miesiącem świadomości raka piersi. W działania na rzecz upowszechniania wiedzy o chorobie włącza się coraz więcej organizacji i marek.

Publikacja: 19.10.2023 15:53

Październik - miesiąc świadomości raka piersi

Październik - miesiąc świadomości raka piersi

Foto: Adobe Stock

Rak piersi to najczęściej występujący u kobiet nowotwór. Rocznie na całym świecie jest diagnozowany u około 1,7 mln kobiet. 500 tys. z nich nie udaje się wyleczyć. W Polsce co roku o rozpoznaniu nowotworu dowiaduje się 20 tys. pań. Trendy umieralności na raka piersi zmieniały się kilkukrotnie w ostatnich trzydziestu latach. Początkowa wysoka umieralność została zahamowana w połowie lat 90. ubiegłego wieku, a w latach 1996-2010 notowano spadek jej wskaźnika. W okresie 2010-2020 nastąpiła z kolei niekorzystna zmiana. Liczba zgonów pacjentek wzrosła. 

Profilaktyka raka piersi przede wszystkim

Specjaliści wskazują, że tym, co mógłby pomóc zmienić sytuację, jest wzmocnienie działań profilaktycznych. Podejmują je różne organizacje, a także marki.

Dziennikarka Joanna Górska, która sama doświadczyła choroby, stworzyła fundację „Silni sobą”. Jej działania skupiają się nie tylko na wsparciu osoby chorej, ale i jej bliskich - zarówno w czasie leczenia, jak po jego zakończeniu. - Choroba dużo zabiera, później nic nie jest takie jak wcześniej. Odzyskanie życia sprzed raka jest trudne, a bez odpowiedniej pomocy czasem nawet wręcz niemożliwe - mówi fundatorka.

Czytaj więcej

Nie chodzi o kliniki wyłożone marmurami. Profesor Agnieszka Kołacińska-Wow o tym, co liczy się w leczeniu raka piersi

Biznes wspomaga walkę z nowotworami piersi

W działania na rzecz zwiększania świadomości raka piersi coraz częściej i chętniej włączają się także różne marki. Popularnym trendem jest przekazywanie zysku ze sprzedaży określonych produktów na fundacje wspierające profilaktykę, diagnostykę i leczenie choroby. Specjalna "październikowa kolekcja" pojawiła się w ofercie marki biżuteryjnej Lilou. Klienci mogą kupić różową bransoletkę z serduszkiem. Ze sprzedaży każdej sztuki firma przekazuje 20 zł na zakup onkowyprawek dla kobiet rozpoczynających chemioterapię. W zestawie, o którym mowa, znajdują się między innymi: ciepły koc, chusta, pojemna torba czy butelka termiczna. 

Produkty "z różową wstążeczką" oferuje w tym roku również marki odzieżowe Patrizia Aryton, Tatuum, a także tradycyjnie koncern kosmetyczny Estée Lauder. Podobne działania podjęła też m.in. sieć restauracji „Zdrowa krowa”, która deklaruje że przekaże 10% dochodów ze sprzedaży „Pink menu” na rozwój edukacyjnego portalu internetowego Zwrotnik Raka. 

Zdrowie
"Efekt Kate”. Wyznanie księżnej na temat choroby dało niespodziewane owoce
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Zdrowie
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - jak naprawdę wygląda życie w spektrum?
Zdrowie
Świąteczne rozluźnienie rygoru żywieniowego nie zaszkodzi? Dietetyczka tłumaczy
Zdrowie
Wczesne wstawanie, medytacja, zero cukru – Gisele Bündchen o swoim zdrowym stylu życia
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Zdrowie
Czym karmić mózg, by się rozwijał? Ekspertka wyjaśnia