Różowy październik 2023. Biznes wspomaga walkę z nowotworami piersi

Od 1985 roku październik jest miesiącem świadomości raka piersi. W działania na rzecz upowszechniania wiedzy o chorobie włącza się coraz więcej organizacji i marek.

Publikacja: 19.10.2023 15:53

Październik - miesiąc świadomości raka piersi

Październik - miesiąc świadomości raka piersi

Foto: Adobe Stock

Rak piersi to najczęściej występujący u kobiet nowotwór. Rocznie na całym świecie jest diagnozowany u około 1,7 mln kobiet. 500 tys. z nich nie udaje się wyleczyć. W Polsce co roku o rozpoznaniu nowotworu dowiaduje się 20 tys. pań. Trendy umieralności na raka piersi zmieniały się kilkukrotnie w ostatnich trzydziestu latach. Początkowa wysoka umieralność została zahamowana w połowie lat 90. ubiegłego wieku, a w latach 1996-2010 notowano spadek jej wskaźnika. W okresie 2010-2020 nastąpiła z kolei niekorzystna zmiana. Liczba zgonów pacjentek wzrosła. 

Profilaktyka raka piersi przede wszystkim

Specjaliści wskazują, że tym, co mógłby pomóc zmienić sytuację, jest wzmocnienie działań profilaktycznych. Podejmują je różne organizacje, a także marki.

Dziennikarka Joanna Górska, która sama doświadczyła choroby, stworzyła fundację „Silni sobą”. Jej działania skupiają się nie tylko na wsparciu osoby chorej, ale i jej bliskich - zarówno w czasie leczenia, jak po jego zakończeniu. - Choroba dużo zabiera, później nic nie jest takie jak wcześniej. Odzyskanie życia sprzed raka jest trudne, a bez odpowiedniej pomocy czasem nawet wręcz niemożliwe - mówi fundatorka.

Czytaj więcej

Nie chodzi o kliniki wyłożone marmurami. Profesor Agnieszka Kołacińska-Wow o tym, co liczy się w leczeniu raka piersi

Biznes wspomaga walkę z nowotworami piersi

W działania na rzecz zwiększania świadomości raka piersi coraz częściej i chętniej włączają się także różne marki. Popularnym trendem jest przekazywanie zysku ze sprzedaży określonych produktów na fundacje wspierające profilaktykę, diagnostykę i leczenie choroby. Specjalna "październikowa kolekcja" pojawiła się w ofercie marki biżuteryjnej Lilou. Klienci mogą kupić różową bransoletkę z serduszkiem. Ze sprzedaży każdej sztuki firma przekazuje 20 zł na zakup onkowyprawek dla kobiet rozpoczynających chemioterapię. W zestawie, o którym mowa, znajdują się między innymi: ciepły koc, chusta, pojemna torba czy butelka termiczna. 

Produkty "z różową wstążeczką" oferuje w tym roku również marki odzieżowe Patrizia Aryton, Tatuum, a także tradycyjnie koncern kosmetyczny Estée Lauder. Podobne działania podjęła też m.in. sieć restauracji „Zdrowa krowa”, która deklaruje że przekaże 10% dochodów ze sprzedaży „Pink menu” na rozwój edukacyjnego portalu internetowego Zwrotnik Raka. 

Rak piersi to najczęściej występujący u kobiet nowotwór. Rocznie na całym świecie jest diagnozowany u około 1,7 mln kobiet. 500 tys. z nich nie udaje się wyleczyć. W Polsce co roku o rozpoznaniu nowotworu dowiaduje się 20 tys. pań. Trendy umieralności na raka piersi zmieniały się kilkukrotnie w ostatnich trzydziestu latach. Początkowa wysoka umieralność została zahamowana w połowie lat 90. ubiegłego wieku, a w latach 1996-2010 notowano spadek jej wskaźnika. W okresie 2010-2020 nastąpiła z kolei niekorzystna zmiana. Liczba zgonów pacjentek wzrosła. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zdrowie
Długotrwałe noszenie japonek szkodzi zdrowiu? Eksperci nie mają wątpliwości
Zdrowie
Kobiety z różnych krajów "różnie chorują" na raka piersi. Wiedza o tym jest ważna
Zdrowie
Czy można przedawkować kawę? Oto, co się dzieje z ciałem, gdy ma nadmiar kofeiny
Zdrowie
Brak zębów trzonowych przyspiesza siwienie włosów? Nowe ustalenia badaczy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Społeczeństwo
Prawodawcy idą na wojnę z pigułką gwałtu. Nowe przepisy rozwiążą problem?