Świąteczne rozluźnienie rygoru żywieniowego nie zaszkodzi? Dietetyczka tłumaczy

W czasie Świąt warto skusić się na serwowane z tej okazji tradycyjne dania, pamiętając o kilku ważnych wskazówkach, na które zwraca uwagę dietetyczka. Kiedy powinien nastąpić powrót do zdrowej diety i czego nie może zabraknąć na wielkanocnym stole?

Publikacja: 30.03.2024 10:58

Zdaniem dietetyków dbając o dobre samopoczucie i dietę, nie trzeba zupełnie rezygnować ze świąteczny

Zdaniem dietetyków dbając o dobre samopoczucie i dietę, nie trzeba zupełnie rezygnować ze świątecznych potraw.

Foto: Adobe Stock

Gdy w mediach pojawia się coraz więcej reklam tabletek na niestrawność, a w programach śniadaniowych królują przepisy na żurek, barszcz biały, faszerowany schab i wszelkie odmiany domowego majonezu, to niechybnie oznacza, że zbliża się Wielkanoc. Jak zaplanować świąteczne posiłki, by nadmiar kalorii nie wpłynął negatywnie na wypracowaną wcześniej sylwetkę ani nie zaburzył planu dietetycznego skrupulatnie przestrzeganego przed Wielkanocą? Czy odstępstwa od zdrowej diety są w tym wyjątkowym czasie dozwolone? Te kwestie pozwala rozwikłać mgr inż. Aleksandra Kubacka-Biel, założycielka Poradni Dietetycznej Zielony Pieprz.

Czy w trakcie Świąt możemy pozwolić sobie na odstępstwa od zdrowej diety?

Czas Świąt jest wyjątkowy i zdarza się raz w roku, zatem możemy zrobić wyjątek i w te dwa dni pozwolić sobie na dania wielkanocne.

Czy takie “grzeszki” mogą mieć niepożądane konsekwencje w postaci dodatkowych kilogramów?

Jeśli przez całe Święta będziemy jeść kaloryczne, słodkie ciasta, sałatki z majonezem i tłuste kiełbasy, to na pewno organizm nie pozostanie obojętny na taką bombę kaloryczną. Po takich daniach jedzonych przez 2 dni masa ciała może podnieść się nawet o 4-5 kg, ale zasługi za ten wzrost ponosi zatrzymana woda, większa objętość pokarmu w jelitach, trochę odłożona tkanka tłuszczowa oraz mniejsza aktywność fizyczna, która pozwoliłaby na spalanie kalorii.

Jak należy podejść do kwestii świątecznego odżywiania? Czy całkowicie wyłączyć hamulce, czy jednak wkomponować dodatkowe kalorie w menu na dany dzień i zbilansować je innymi posiłkami?

Czytaj więcej

Zosia Samosia powinna pójść w odstawkę. Psycholog o przygotowaniach do świąt

Warto zaplanować wcześniej, co będziemy jeść, raczej degustować małe porcje, niż nakładać sobie duże, pełne talerze. Ograniczyć się do jednego kawałka ciasta, wiedząc, że trzeci i czwarty smakują dokładnie tak samo dobrze jak pierwszy!

Jakie zamienniki ciężkich, tradycyjnych potraw można zastosować, aby dania były zdrowsze i mniej kaloryczne?

Podczas przygotowań można zamienić w przepisach połowę majonezu na jogurt naturalny, a w przygotowaniu ciast użyć 80 proc. ilości cukru z przepisu. Obok potraw świątecznych proponuję ułożyć pokrojone w plasterki warzywa, które pomogą zmniejszyć ilość zjedzonych kalorii. Róbmy przerwy od jedzenia, wyjdźmy na spacer, pochodźmy po domu, aby nie przeciążać ciągłą pracą żołądka.

Jak spalić spożyte w trakcie Świąt nadprogramowe kalorie?

Po Świętach, już we wtorek wracamy do regularnych posiłków, nie dojadamy potraw świątecznych, unikamy przejadania się. Aby szybciej spalić świąteczne kalorie warto pić więcej wody, nie podjadać pomiędzy posiłkami i znaleźć czas na dodatkowy trening, spacer lub wyjście na rower.

Informacje o rozmówczyni:

mgr inż. Aleksandra Kubacka- Biel

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie o specjalizacji Dietetyka.

Gdy w mediach pojawia się coraz więcej reklam tabletek na niestrawność, a w programach śniadaniowych królują przepisy na żurek, barszcz biały, faszerowany schab i wszelkie odmiany domowego majonezu, to niechybnie oznacza, że zbliża się Wielkanoc. Jak zaplanować świąteczne posiłki, by nadmiar kalorii nie wpłynął negatywnie na wypracowaną wcześniej sylwetkę ani nie zaburzył planu dietetycznego skrupulatnie przestrzeganego przed Wielkanocą? Czy odstępstwa od zdrowej diety są w tym wyjątkowym czasie dozwolone? Te kwestie pozwala rozwikłać mgr inż. Aleksandra Kubacka-Biel, założycielka Poradni Dietetycznej Zielony Pieprz.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zdrowie
Długotrwałe noszenie japonek szkodzi zdrowiu? Eksperci nie mają wątpliwości
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Zdrowie
Kobiety z różnych krajów "różnie chorują" na raka piersi. Wiedza o tym jest ważna
Zdrowie
Czy można przedawkować kawę? Oto, co się dzieje z ciałem, gdy ma nadmiar kofeiny
Zdrowie
Brak zębów trzonowych przyspiesza siwienie włosów? Nowe ustalenia badaczy
Społeczeństwo
Prawodawcy idą na wojnę z pigułką gwałtu. Nowe przepisy rozwiążą problem?