Black Friday 2023. Zbadano, jak "trzecia cena" wpływa na decyzje zakupowe

Analiza pokazała, że konsumenci bardzo chętnie korzystają z możliwości sprawdzenia, czy rzeczywiście mają do czynienia z korzystną ofertą. Kiedy uznają, że tak nie jest, bez wahania rezygnują z zakupu.

Publikacja: 22.11.2023 18:48

Black Friday 2023. Dzięki regulacjom dyrektywy Omnibus można sprawdzić, które oferty są naprawdę kor

Black Friday 2023. Dzięki regulacjom dyrektywy Omnibus można sprawdzić, które oferty są naprawdę korzystne.

Foto: Adobe Stock

Z nowego badania SMSAPI, platformy do masowej wysyłki wiadomość SMS i MMS, wynika, że podawana w wypadku promocji najniższa cena z ostatnich 30 dni stała się bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie. Prawie 70 proc. konsumentów zrezygnowało z kupna produktu, gdy okazywało się, że aktualna cena jest wyższa od najniższej z ostatnich 30 dni.

61 proc. badanych zadeklarowało, że skorzysta z tegorocznych przecen z okazji Black Friday - rok wcześniej było to 56 proc. Dodatkowo kolejne 31 proc. uzależnia decyzję od tego, jak korzystne będą to oferty. W weryfikacji promocji pomaga konsumentom dyrektywa Omnibus. Jej przepisy wprowadzono w Polsce z początkiem tego roku. Zgodnie z wymogami nałożonymi na sprzedawców przez nowe regulacje, mają oni obowiązek informować o najniższej cenie produktu, w której był on dostępny 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. 

"Trzecia cena" rządzi popytem

- W tym roku wiele firm badało świadomość polskich konsumentów na temat dyrektywy Omnibus i okazuje się, że od początku była ona wysoka - mówi Maja Wiśniewska, szefowa działu marketingu w SMSAPI. - To zapewne efekt dużego szumu medialnego wokół tego tematu w poprzednim roku. Wyniki naszego badania z końcówki października tego roku pokazują, że nowe przepisy rzeczywiście wpływają na decyzje zakupowe klientów. I to w skali znacznie większej, niż się spodziewaliśmy. - Początkowo realizacja dodatkowych obowiązków informacyjnych, jakie nałożyła na sklepy dyrektywa, mogła być problematyczna ze względów technicznych oraz samej interpretacji nowych przepisów. Jednak te kilka miesięcy praktyki, a także opublikowanie dodatkowych wyjaśnień przez UOKiK sprawiły, że obecnie nie stanowi to już dla nich takiego wyzwania. I w gruncie rzeczy jest dla biznesu korzystna, bo zwiększa zaufanie klientów. Być może wprowadzenie dyrektywy spowoduje, że znikną określenia "Fake Friday" czy "Black Friday w Polsce nie istnieje”.

Czytaj więcej

Złote czasy branży dóbr luksusowych. Zyski rosną w nieprawdopodobnym tempie

Maja Wiśniewska zwraca też uwagę, że choć przeceny na Black Friday w Polsce nigdy nie osiągały takiej skali jak w Stanach Zjednoczonych, to jednak stale cieszą się dużym zainteresowaniem klientów.

Warto zauważyć, że wpływ na popularność Black Friday ma także sytuacja gospodarcza. 44 proc. konsumentów wskazuje, że to najlepsza okazja do uniknięcia podwyżek inflacyjnych. W połączeniu z danymi o tym, jak wiele osób odkłada zakupy właśnie na ten czas, widać, że traktują to jako rzeczywistą okazję na korzystny zakup. A teraz mają jeszcze dodatkowy sposób weryfikacji – "trzecią cenę”.

Z nowego badania SMSAPI, platformy do masowej wysyłki wiadomość SMS i MMS, wynika, że podawana w wypadku promocji najniższa cena z ostatnich 30 dni stała się bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie. Prawie 70 proc. konsumentów zrezygnowało z kupna produktu, gdy okazywało się, że aktualna cena jest wyższa od najniższej z ostatnich 30 dni.

61 proc. badanych zadeklarowało, że skorzysta z tegorocznych przecen z okazji Black Friday - rok wcześniej było to 56 proc. Dodatkowo kolejne 31 proc. uzależnia decyzję od tego, jak korzystne będą to oferty. W weryfikacji promocji pomaga konsumentom dyrektywa Omnibus. Jej przepisy wprowadzono w Polsce z początkiem tego roku. Zgodnie z wymogami nałożonymi na sprzedawców przez nowe regulacje, mają oni obowiązek informować o najniższej cenie produktu, w której był on dostępny 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
Nowe technologie w biznesie okiem kobiet: chęci są większe niż zyski. Badanie
Biznes i prawo
Przerwy w pracy pozwalają wspiąć się na wyżyny intelektu. Jak to działa?
Biznes i prawo
Liderka, managerka, szefowa – to nie są synonimy
Biznes i prawo
Niedziela handlowa 24 marca: jak zaplanować przedświąteczne zakupy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes i prawo
Marnotrawstwo talentu kobiet: alarmujące dane Banku Światowego