Niedziele handlowe w grudniu 2023. Jak wyglądają wtedy zakupy i kto najbardziej na nich korzysta?

Najbliższa niedziela, 17 grudnia, będzie ostatnią w tym roku niedzielą handlową. Kto szczególnie skorzysta na zakupach w tym czasie i czy w sklepach można spodziewać się wzmożonego ruchu?

Publikacja: 11.12.2023 11:52

Zakupy świąteczne

Zakupy świąteczne

Foto: Adobe Stock

Managerowie zgodnie podkreślają, że grudzień to od lat najlepszy miesiąc w handlu, zarówno stacjonarnym, jak i online. Zapewne i w tym roku ten trend się utrzyma. Już w ostatnich tygodniach obserwuje się wzmożony ruch w sklepach, co, jak podkreśla Marta Kabsch, PR Manager CH Stary Browar w Poznaniu, daje podstawę do pozytywnych prognoz na grudniowe niedziele handlowe. Tym bardziej, że w związku z trudną sytuacją gospodarczą, wielu klientów ograniczało konsumpcję w ciągu roku z myślą o zakupach świątecznych.

Niedziele handlowe w grudniu - co najchętniej kupujemy?

W grudniu zakupy skupiają się w dużej mierze na kompletowaniu prezentów świątecznych. Niedziele handlowe są korzystne dla osób, które ze względu na obowiązki zawodowe w ciągu tygodnia, z trudem znajdują czas na wizyty w sklepach.

– Jak wynika z naszego badania, pod choinką znajdziemy w tym roku przede wszystkim książki, zabawki, słodycze, kosmetyki i perfumy, a także elektronikę i AGD – wylicza Anna Gut-Mostowy, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej i Esg Empik S.A. – Widzimy również duże zainteresowanie akcesoriami do domu i dekoracjami, artykułami sportowymi oraz typowo prezentowymi propozycjami, takimi jak rzemieślnicze kawy i herbaty w ozdobnych opakowaniach – dodaje.

Jeśli brakuje pomysłu na konkretny prezent lub nie chce się ryzykować nietrafionego zakupu, to zawsze dobrym pomysłem jest karta upominkowa. Z tego rozwiązania korzysta wielu klientów. Nadal jednym z najpopularniejszych pomysłów na prezent są jednak książki.

Tradycyjnie już w okresie przedświątecznym ogromną popularnością cieszą się oferty perfumerii i marek kosmetycznych oraz sklepów z biżuterią. 

– Zauważamy, że klienci coraz chętniej sięgają po jakościowe i ponadczasowe elementy garderoby: kaszmirowe szale i czapki, wełniane swetry, czy jedwabne chusty, jednocześnie na popularności zyskują swetry i bluzy z motywami świątecznymi – dodaje Marta Kabsch.

Czytaj więcej

Poczta Polska sprzedawała podróbki? Mamy oświadczenie ich biura prasowego

Nie tylko prezenty

I choć to właśnie wokół prezentów koncentrują się nasze grudniowe zakupy, to niedziele handlowe stanowią też dobrą okazję na skompletowanie garderoby i stylizacji na wiele zbliżających się spotkań związanych z celebracją Świąt i Nowego Roku.

– Kolekcje "party wear" są w tym roku bardzo rozbudowane, zarówno w sieciówkach, jak i salonach marek premium – wyjaśnia Marta Kabsch. – Dodatkowo, z powodu spadku temperatur, klienci uzupełniają zimową garderobę lub kompletują zestawy sportowe na zbliżające się wyjazdy świąteczne.

Niedziele handlowe w dobie inflacji

Jako że święta Bożego Narodzenia wiążą się z dużymi wydatkami, wielu klientów decyduje się na promocje pakietowe, polegające na przykład na tym, że przy zakupie 4 produktów z danej kategorii płacą tylko za trzy.

– Konsumenci szukają również dodatkowych oszczędności, m.in. poprzez programy lojalnościowe – dodaje Anna Gut-Mostowy. – Z badania wynika, że najczęściej prezenty kupujemy w modelu „każdy każdemu” (40 proc.), co sprawia, że listy zakupów są długie, a budżet zazwyczaj ściśle określony. 56 proc. respondentów zakłada, że wyda na prezenty tyle samo, co w ubiegłym roku. 64 proc. zamknie budżet w kwocie do 600 zł, a 23 proc. od 601 do nawet 1500 zł – podsumowuje Anna Gut-Mostowy.

Zakupy stacjonarne czy online?

Zakupy online cieszą się wprawdzie niesłabnącą popularnością i zapewniają komfort nabycia różnorodnych artykułów w jednym czasie bez konieczności przemieszczania się po zatłoczonych sklepach. Jednak w okresie przedświątecznym istnieje ryzyko, że zamówione upominki zostaną dostarczone z opóźnieniem, więc wielu klientów decyduje się jednak na wizyty w sklepach stacjonarnych.

– Badania pokazuję, że 60 proc. klientów deklaruje, że prezenty będzie kupować stacjonarnie – podsumowuje Marta Kabsch. – Co roku widzimy też prawidłowość, że im bliżej świąt, tym bardziej klienci stawiają na zakupy stacjonarne, bo nie chcą ryzykować, że zakupy nie dotrą na czas – podkreśla.

– Salony stacjonarne są często kołem ratunkowym dla poszukujących prezentów last minute – dodaje Anna Gut-Mostowy. – Można tu od ręki skompletować listę prezentów dla całej rodziny, nawet dzień przed Wigilią. Wizyta w sklepie to również szansa na obejrzenie produktu na żywo, a także kopalnia inspiracji dla niezdecydowanych. Salony są też dla klientów ulubionymi punktami odbioru zamówień online – podsumowuje.

Czytaj więcej

Biznesowy raj? Szwajcarki inspirują do działania w branży e-commerce

Jak na niedziele handlowe reagują pracownicy?

Zmiany w harmonogramie niedziel handlowych w tym roku były dość dynamiczne, co, jak przyznaje Marta Kabsch, utrudniło właścicielom i pracownikom sklepów organizację pracy i wymusiło niespodziewane aktualizacje grafików.

– Zetknęliśmy się z trudnościami w skompletowaniu załogi na niedzielę handlową przypadającą 10 grudnia. W wielkopowierzchniowych sklepach, zatrudniających kilkunasto- czy nawet kilkudziesięcioosobową obsługę te trudności były jeszcze większe – dodaje.

Jednocześnie, jak podkreśla Anna Gut-Mostowy, grafiki opracowywane są tak, aby możliwie dostosować się do preferencji członków zespołów. – Niedziele handlowe to m.in. możliwość dodatkowego dnia pracy dla studentów dziennych, pracujących głównie w weekendy – podkreśla.

Niedziele handlowe w grudniu a pozostałe miesiące

Wprawdzie dzięki dodatkowym niedzielom handlowym w grudniu klienci zyskują kolejne dni na zaplanowanie zakupów, to jednak wzmożony ruch w sklepach odnotowuje się w ciągu całego miesiąca, a nawet, co potwierdziło badanie przeprowadzone na zlecenie Empiku, jeszcze wcześniej.

– 76 proc. Polaków poszukuje prezentów już w listopadzie. Nieco ponad połowa respondentów rozpoczyna kompletowanie upominków jeszcze przed Black Friday, ale prawdziwe zakupowe szaleństwo rozkręca się na dobre właśnie pod koniec miesiąca. Najwięcej osób (90 proc.) przyznaje, że kupuje prezenty jeszcze w pierwszej połowie grudnia, a 6 na 10 badanych zdarza się robić zakupy na ostatnią chwilę – podsumowuje wyniki badań Anna Gut-Mostowy.

Niezależnie od preferencji zakupowych, okazji do nabycia niezbędnych prezentów i akcesoriów świątecznych na pewno w najbliższym czasie nie zabraknie.

Managerowie zgodnie podkreślają, że grudzień to od lat najlepszy miesiąc w handlu, zarówno stacjonarnym, jak i online. Zapewne i w tym roku ten trend się utrzyma. Już w ostatnich tygodniach obserwuje się wzmożony ruch w sklepach, co, jak podkreśla Marta Kabsch, PR Manager CH Stary Browar w Poznaniu, daje podstawę do pozytywnych prognoz na grudniowe niedziele handlowe. Tym bardziej, że w związku z trudną sytuacją gospodarczą, wielu klientów ograniczało konsumpcję w ciągu roku z myślą o zakupach świątecznych.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
AI szybciej zabierze pracę kobietom niż mężczyznom? Ekspertka prognozuje
Biznes i prawo
Nowe technologie w biznesie okiem kobiet: chęci są większe niż zyski. Badanie
Biznes i prawo
Przerwy w pracy pozwalają wspiąć się na wyżyny intelektu. Jak to działa?
Biznes i prawo
Liderka, managerka, szefowa – to nie są synonimy
Biznes i prawo
Niedziela handlowa 24 marca: jak zaplanować przedświąteczne zakupy