Reese Witherspoon – blondynka, która zarabia miliony na filmach nie tylko jako aktorka

„Założyłam firmę producencką, aby zmienić sposób, w jaki postrzegane są wszystkie kobiety w mediach”- powiedziała gwiazda, której majątek szacowany jest na 440 milionów dolarów.

Publikacja: 12.12.2023 19:05

Reese Witherspoon działa na wielu polach i prowadzi różne biznesy.

Reese Witherspoon działa na wielu polach i prowadzi różne biznesy.

Foto: PAP/AdMedia

Od nastoletniej aktorki, przez gwiazdę Hollywood, po producentkę hitów kinowych i seriali platform streamingowych – kariera Reese Witherspoon nieustająco pełna jest nowych wyzwań. Laureatka Oscara i wielu innych nagród, kilka razy znalazła się w rankingach 100 najpotężniejszych ludzi świata. W 2021 roku była najlepiej zarabiającą aktorką świata według magazynu "Forbes", a w 2023 - jedną z najbogatszych kobiet Ameryki, z majątkiem szacowanym na 440 milionów dolarów.

W świetle fleszy od najmłodszych lat

Reese Witherspoon (właśc. Laura Jeanne Reese Witherspoon) była nastolatką, kiedy zadebiutowała w 1991 roku w filmie „Człowiek z księżyca”. Została rozpoznawalna pod koniec lat 90. XX wieku, kiedy pojawiła się w „Wyborach” i „Szkole uwodzenia”. Świat oszalał na jej punkcie, kiedy pojawiła się jako przebojowa Elle Woods w komedii „Legalna blondynka” w 2001 roku i jej kontynuacji dwa lata później. Zdobyła Oscara dla najlepszej aktorki za rolę June Carter Cash w musicalu biograficznym „Spacer po linie” (2005). Później nastąpiły nieco chudsze lata, jej jedyny sukces kasowy stanowił wtedy dramat „Woda dla słoni” (2011). Powróciła na szczyt jako producentka i odtwórczyni roli Cheryl Strayed w dramacie „Dzika droga” w 2014 roku, za który otrzymała drugą nominację do Oscara dla najlepszej aktorki. Od ponad dekady produkuje jedne z najbardziej popularnych filmów i programów telewizyjnych XXI wieku. Często adaptuje książki, które są równie wciągające w formie filmu czy serialu. Dziennikarze podkreślają, że ma oko do świetnych historii i umiejętność opowiadania ich w interesujący sposób.

„Co by się stało, gdybyśmy wszyscy byli na tyle odważni, aby uwierzyć we własne możliwości? Myślę, że świat by się zmienił”

Z tymi książkami to nie przypadek. Reese Witherspoon w 2017 roku zbudowała odnoszący sukcesy klub książki „Reese's Book Club”, który może się poszczycić ponad trzema milionami członków. Co miesiąc bizneswoman poleca im pozycje z silnymi postaciami kobiecymi. Przed wydaniem rekomendacji negocjuje z autorami prawa do potencjalnych adaptacji. Jej polecenia prowadzą do wzrostu sprzedaży książek, z korzyścią zarówno dla autorów, jak i producentki. Ten model biznesowy doprowadził do założenia firmy producenckiej. Reese Witherspoon proponuje hity platformom streamingowym, jak Netflix czy Apple TV. One płacą za produkcję, a w zamian dostają prawa licencyjne do programu, dzięki czemu mogą sprzedawać do niego dostępy swoim abonentom. Następnie Witherspoon produkuje program, osiąga zysk i ponownie inwestuje w inne programy i filmy. Jedne z jej największych sukcesów to między innymi animowana komedia muzyczna „Sing”, w której Reese Witherspoon udzieliła swojego głosu śwince Rosicie, a która stała się jej największym komercyjnym sukcesem - pierwszym z jej filmów, który zarobił ponad 200 milionów dolarów w Stanach Zjednoczonych i 600 milionów dolarów na całym świecie. W tym samym roku Witherspoon rozpoczęła zdjęcia do projektu telewizyjnego adaptacji miniserialu bestsellera Liane Moriarty „Wielkie kłamstewka”.

Kilka razy zmieniała wspólników, by w 2021 roku sprzedać swoją firmę producencką Hello Sunshine spółce Candle Media, wspieranej przez prywatny fundusz Blackstone Group Inc. za zadeklarowaną kwotę 900 milionów dolarów. Zachowała w niej jednak 18 proc. udziałów. „Założyłam tę firmę, aby zmienić sposób, w jaki postrzegane są wszystkie kobiety w mediach” – powiedziała w oświadczeniu towarzyszącym transakcji. - „Dzisiaj robimy ogromny krok naprzód, współpracując z Blackstone, co umożliwi nam opowiadanie jeszcze bardziej zabawnych, wpływowych i pouczających historii o życiu kobiet na całym świecie”.

Czytaj więcej

Mariah Carey zdetronizowana. Nową królową świątecznych piosenek jest "Mała Pani Dynamit"

Od 2015 roku Reese Witherspoon współprowadzi też Draper James, markę odzieżową i wnętrzarską inspirowaną południem Ameryki. Została nazwana na cześć jej dziadków, Dorothei Draper i Williama Jamesa Witherspoona. Pierwszy sklep otworzyła w rodzinnym mieście Nashville w stanie Tennessee. W czasie pandemii COVID-19, Witherspoon ogłosiła inicjatywę „Draper James kocha nauczycieli”, oferującą nauczycielom bezpłatne ubrania jej z kolekcji.

„Jeden uczciwy głos jest głośniejszy niż tłum”

Aktorka chętnie angażuje się w działania na rzecz praw dzieci i kobiet. Od dawna wspiera Save the Children, organizację, która pomaga zapewnić dzieciom na całym świecie edukację, opiekę zdrowotną i pomoc w nagłych wypadkach. Zasiada także w zarządzie Children's Defense Fund (CDF), grupy badawczej i wspierającej dzieci. W 2006 roku wraz z innymi aktorkami udała się do Nowego Orleanu w ramach projektu CDF mającego na celu nagłośnienie potrzeb ofiar huraganu Katrina. Podczas tej podróży uczestniczyła w uroczystości otwarcia pierwszej w mieście Szkoły Wolności, spotykając się i rozmawiając z jej uczniami. W 2018 roku dołączyła do około trzystu innych aktorów, agentów, pisarzy i pracowników branży rozrywkowej, tworząc inicjatywę Time's Up, której celem jest przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy.

W 2007 roku Witherspoon po raz pierwszy zajęła się reklamą i podpisała wieloletnią umowę jako globalna ambasadorka firmy kosmetycznej Avon Products. Pełniła funkcje doradcy firmy i honorowej przewodniczącej Fundacji Avon, organizacji charytatywnej wspierającej kobiety, skupiającej się na badaniach nad rakiem piersi i zapobieganiu przemocy domowej. Dekadę później została ambasadorką Elizabeth Arden Inc., pomagając kształtować komunikację marki poprzez kampanie reklamowe i marketingowe. Mówiła, że „była podekscytowana możliwością pracy jako partnerka kreatywna wraz z zespołem Elizabeth Arden przy tworzeniu treści celebrujących ducha marki, podkreślających historie skupiające się na kobietach, ilustrujące prawdziwe doświadczenia życiowe kobiet, które jednoczą nas wszystkie”.

Aktorstwo i biznes to niejedyne jej talenty. W 2013 roku Reese Witherspoon nagrała cover klasycznego duetu Franka Sinatry i Nancy Sinatry „Somethin' Stupid” wraz z Michaelem Bublé. Został wydany na płycie „To Be Loved”. We wrześniu 2018 roku opublikowała swoją pierwszą książkę „Whiskey in a Teacup” (tłum. „Whiskey w filiżance”), inspirowaną jej dzieciństwem spędzonym na południu Stanów Zjednoczonych.

Jej historia
Maria Montessori - najbardziej pokojowa z rewolucjonistek
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Jej historia
Królowa kropek Yayoi Kusama. Mieszka w szpitalu psychiatrycznym i tworzy dla Louis Vuitton
Jej historia
Norweska księżniczka zakochana w szamanie. Marta Ludwika konsekwentnie łamie konwenanse
Jej historia
Angelina Jolie pracuje z córką Vivienne. W Nowym Jorku przygotowują się do występu na Broadwayu
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Jej historia
Rebel Wilson schudła 36 kilogramów: mój management wolał mnie w wersji otyłej