Reklama

Reese Witherspoon – blondynka, która zarabia miliony na filmach nie tylko jako aktorka

„Założyłam firmę producencką, aby zmienić sposób, w jaki postrzegane są wszystkie kobiety w mediach”- powiedziała gwiazda, której majątek szacowany jest na 440 milionów dolarów.

Publikacja: 12.12.2023 19:05

Reese Witherspoon działa na wielu polach i prowadzi różne biznesy.

Reese Witherspoon działa na wielu polach i prowadzi różne biznesy.

Foto: PAP/AdMedia

Od nastoletniej aktorki, przez gwiazdę Hollywood, po producentkę hitów kinowych i seriali platform streamingowych – kariera Reese Witherspoon nieustająco pełna jest nowych wyzwań. Laureatka Oscara i wielu innych nagród, kilka razy znalazła się w rankingach 100 najpotężniejszych ludzi świata. W 2021 roku była najlepiej zarabiającą aktorką świata według magazynu "Forbes", a w 2023 - jedną z najbogatszych kobiet Ameryki, z majątkiem szacowanym na 440 milionów dolarów.

W świetle fleszy od najmłodszych lat

Reese Witherspoon (właśc. Laura Jeanne Reese Witherspoon) była nastolatką, kiedy zadebiutowała w 1991 roku w filmie „Człowiek z księżyca”. Została rozpoznawalna pod koniec lat 90. XX wieku, kiedy pojawiła się w „Wyborach” i „Szkole uwodzenia”. Świat oszalał na jej punkcie, kiedy pojawiła się jako przebojowa Elle Woods w komedii „Legalna blondynka” w 2001 roku i jej kontynuacji dwa lata później. Zdobyła Oscara dla najlepszej aktorki za rolę June Carter Cash w musicalu biograficznym „Spacer po linie” (2005). Później nastąpiły nieco chudsze lata, jej jedyny sukces kasowy stanowił wtedy dramat „Woda dla słoni” (2011). Powróciła na szczyt jako producentka i odtwórczyni roli Cheryl Strayed w dramacie „Dzika droga” w 2014 roku, za który otrzymała drugą nominację do Oscara dla najlepszej aktorki. Od ponad dekady produkuje jedne z najbardziej popularnych filmów i programów telewizyjnych XXI wieku. Często adaptuje książki, które są równie wciągające w formie filmu czy serialu. Dziennikarze podkreślają, że ma oko do świetnych historii i umiejętność opowiadania ich w interesujący sposób.

„Co by się stało, gdybyśmy wszyscy byli na tyle odważni, aby uwierzyć we własne możliwości? Myślę, że świat by się zmienił”

Z tymi książkami to nie przypadek. Reese Witherspoon w 2017 roku zbudowała odnoszący sukcesy klub książki „Reese's Book Club”, który może się poszczycić ponad trzema milionami członków. Co miesiąc bizneswoman poleca im pozycje z silnymi postaciami kobiecymi. Przed wydaniem rekomendacji negocjuje z autorami prawa do potencjalnych adaptacji. Jej polecenia prowadzą do wzrostu sprzedaży książek, z korzyścią zarówno dla autorów, jak i producentki. Ten model biznesowy doprowadził do założenia firmy producenckiej. Reese Witherspoon proponuje hity platformom streamingowym, jak Netflix czy Apple TV. One płacą za produkcję, a w zamian dostają prawa licencyjne do programu, dzięki czemu mogą sprzedawać do niego dostępy swoim abonentom. Następnie Witherspoon produkuje program, osiąga zysk i ponownie inwestuje w inne programy i filmy. Jedne z jej największych sukcesów to między innymi animowana komedia muzyczna „Sing”, w której Reese Witherspoon udzieliła swojego głosu śwince Rosicie, a która stała się jej największym komercyjnym sukcesem - pierwszym z jej filmów, który zarobił ponad 200 milionów dolarów w Stanach Zjednoczonych i 600 milionów dolarów na całym świecie. W tym samym roku Witherspoon rozpoczęła zdjęcia do projektu telewizyjnego adaptacji miniserialu bestsellera Liane Moriarty „Wielkie kłamstewka”.

Kilka razy zmieniała wspólników, by w 2021 roku sprzedać swoją firmę producencką Hello Sunshine spółce Candle Media, wspieranej przez prywatny fundusz Blackstone Group Inc. za zadeklarowaną kwotę 900 milionów dolarów. Zachowała w niej jednak 18 proc. udziałów. „Założyłam tę firmę, aby zmienić sposób, w jaki postrzegane są wszystkie kobiety w mediach” – powiedziała w oświadczeniu towarzyszącym transakcji. - „Dzisiaj robimy ogromny krok naprzód, współpracując z Blackstone, co umożliwi nam opowiadanie jeszcze bardziej zabawnych, wpływowych i pouczających historii o życiu kobiet na całym świecie”.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Mariah Carey zdetronizowana. Nową królową świątecznych piosenek jest "Mała Pani Dynamit"

Od 2015 roku Reese Witherspoon współprowadzi też Draper James, markę odzieżową i wnętrzarską inspirowaną południem Ameryki. Została nazwana na cześć jej dziadków, Dorothei Draper i Williama Jamesa Witherspoona. Pierwszy sklep otworzyła w rodzinnym mieście Nashville w stanie Tennessee. W czasie pandemii COVID-19, Witherspoon ogłosiła inicjatywę „Draper James kocha nauczycieli”, oferującą nauczycielom bezpłatne ubrania jej z kolekcji.

„Jeden uczciwy głos jest głośniejszy niż tłum”

Aktorka chętnie angażuje się w działania na rzecz praw dzieci i kobiet. Od dawna wspiera Save the Children, organizację, która pomaga zapewnić dzieciom na całym świecie edukację, opiekę zdrowotną i pomoc w nagłych wypadkach. Zasiada także w zarządzie Children's Defense Fund (CDF), grupy badawczej i wspierającej dzieci. W 2006 roku wraz z innymi aktorkami udała się do Nowego Orleanu w ramach projektu CDF mającego na celu nagłośnienie potrzeb ofiar huraganu Katrina. Podczas tej podróży uczestniczyła w uroczystości otwarcia pierwszej w mieście Szkoły Wolności, spotykając się i rozmawiając z jej uczniami. W 2018 roku dołączyła do około trzystu innych aktorów, agentów, pisarzy i pracowników branży rozrywkowej, tworząc inicjatywę Time's Up, której celem jest przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy.

W 2007 roku Witherspoon po raz pierwszy zajęła się reklamą i podpisała wieloletnią umowę jako globalna ambasadorka firmy kosmetycznej Avon Products. Pełniła funkcje doradcy firmy i honorowej przewodniczącej Fundacji Avon, organizacji charytatywnej wspierającej kobiety, skupiającej się na badaniach nad rakiem piersi i zapobieganiu przemocy domowej. Dekadę później została ambasadorką Elizabeth Arden Inc., pomagając kształtować komunikację marki poprzez kampanie reklamowe i marketingowe. Mówiła, że „była podekscytowana możliwością pracy jako partnerka kreatywna wraz z zespołem Elizabeth Arden przy tworzeniu treści celebrujących ducha marki, podkreślających historie skupiające się na kobietach, ilustrujące prawdziwe doświadczenia życiowe kobiet, które jednoczą nas wszystkie”.

Aktorstwo i biznes to niejedyne jej talenty. W 2013 roku Reese Witherspoon nagrała cover klasycznego duetu Franka Sinatry i Nancy Sinatry „Somethin' Stupid” wraz z Michaelem Bublé. Został wydany na płycie „To Be Loved”. We wrześniu 2018 roku opublikowała swoją pierwszą książkę „Whiskey in a Teacup” (tłum. „Whiskey w filiżance”), inspirowaną jej dzieciństwem spędzonym na południu Stanów Zjednoczonych.

Jej historia
Agnieszka Maciąg inspirowała kobiety do życia na własnych, zdrowych zasadach
Jej historia
Rama Duwaji, przyszła pierwsza dama Nowego Jorku, o swoich planach: Nie będę milczeć
Jej historia
Warsztat samochodowy oferujący usługi fryzjerów i makijażystów. Będzie ich więcej?
Jej historia
Nie żyje aktorka Diane Keaton. „Stałam się mistrzynią w ukrywaniu się”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Jej historia
Ojciec, Roman Polański, nie dał jej pieniędzy na film. Poradził, żeby nakręciła go iPhonem
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama