Jaki projekt sprawił, że aktorka i modelka Diane Kruger złamała swoje zasady?

Gdy zaczynałam karierę, obiecałam sobie, że nigdy nie wystąpię w filmie poświęconym drugiej wojnie światowej. Ten projekt jest jednak inny – deklaruje niemiecka aktorka Diane Kruger. Dla jakiego filmu zrobiła wyjątek?

Publikacja: 29.05.2025 13:15

Film nie jest pozbawiony brutalności, jednak skupia się na kobietach i dotyczy kobiecego obozu, a to

Film nie jest pozbawiony brutalności, jednak skupia się na kobietach i dotyczy kobiecego obozu, a to zmienia rodzaj interakcji między postaciami – powiedziała Diane Kruger w Radiu Wrocław.

Foto: PAP/Abaca

Marzenia o karierze baletnicy przekreślił nieszczęśliwy wypadek podczas skoku na scenie. Przerwaną edukację w Royal Ballet School w Londynie Diane Kruger kontynuowała w Paryżu, gdzie uczęszczała do szkoły aktorskiej, a także pracowała jako modelka. Finalistka konkursu Elite Model Look, mimo udziału w licznych kampaniach modowych i obecności na okładkach topowych magazynów, takich jak „Vogue” czy „Marie Claire”, szybko porzuciła karierę modelki, by poświęcić się aktorstwu. Oczarowany jej urodą Wolfgang Petersen w 2004 roku obsadził ją w roli Heleny w filmie „Troja”. Od tego czasu regularnie pojawia się w kasowych produkcjach, takich jak choćby „Skarb narodów”, „Bękarty wojny”, „Terytorium wroga”, „Intruz”, „Perfekcjonistka” czy „Zbrodnia namiętności”.

Urodzona w Niemczech aktorka, której babcia była Polką, przez lata konsekwentnie odmawiała ról w filmach poświęconych drugiej wojnie światowej. Dla produkcji „Każda z nas” postanowiła zmienić tę zasadę. – Ten projekt jest wyjątkowy. Uwzględnia kobiecy punkt widzenia na tematykę obozów koncentracyjnych. Historia zna wiele filmów, w których ta tematyka była pokazywana z męskiej perspektywy, w sposób niezwykle brutalny – wyjaśnia w rozmowie z Radiem Wrocław. Jakie inne czynniki zaważyły na decyzji Diane Kruger o przyjęciu roli Gertrud we wspomnianym filmie?

„Każda z nas”: produkcja zdominowana przez kobiety

Licząca niespełna 1500 mieszkańców miejscowość Gniechowice pod Wrocławiem na potrzeby produkcji dramatu „Każda z nas” staje się obozem koncentracyjnym Ravensbrück. W zatrważających okolicznościach spotkają się cztery więźniarki, w których role, oprócz Diane Kruger, wcielają się Carla Juri, Ninel Skrzypczyk i Aida Folch. W charakterze reżyserek również dominują kobiety: Neus Ballus z Hiszpanii, Anne Zohra Berrahed z Niemiec, Stina Werenfels ze Szwajcarii i Anna Jadowska z Polski. Na tym nie kończy się udział kobiet w tak złożonym projekcie: operatorką filmu jest pochodząca z Wrocławia Jolanta Dylewska, a montażystką Teresa Font z Hiszpanii.

Jak podkreśla jedna z reżyserek, Anna Jadowska, zdominowany przez kobiety zespół sprzyja pracy twórczej, a różnice kulturowe między reprezentantkami poszczególnych krajów wzbogacają dyskusje na temat ważnych aspektów związanych z produkcją. – Współpraca zawsze przebiega bardzo dynamicznie. Tu mimo różnic kulturowych i języków, którymi się posługujemy, jest ona bardzo kolektywna. Wiele decyzji podejmujemy razem. Nie ma awantur, jest dyskusja. Wszystkie podstawowe kwestie jak na przykład kolor filmu – będzie on czarno-biały – czy decyzje kreatywne podejmowałyśmy wspólnie – wyjaśnia w rozmowie z Radiem Wrocław.

To właśnie ten aspekt zaważył na decyzji Diane Kruger o wzięciu udziału w filmie poświęconym dramatycznym losom kobiet uwięzionych w obozie koncentracyjnym w Ravensbrück. Choć dotychczas wzbraniała się przed przyjmowaniem ról w produkcjach dotyczących tematyki wojennej, dla filmu „Każda z nas” zrobiła wyjątek. – Ten projekt jest inny. Są cztery reżyserki, historia jest mało znana, a moja postać jest matką walczącą o dziecko, które poznała w obozie – wyjaśnia w cytowanej rozmowie.

Czytaj więcej

„Eleanor the Great” to debiut reżyserski Scarlett Johansson. W tle polski wątek

Piekło kobiet w Ravensbrück

Niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny dla kobiet powstał w Ravensbrück, około 80 kilometrów od Berlina, w listopadzie 1938 roku. Funkcjonował do 30 kwietnia 1945 roku. Historię obozu szczegółowo przedstawiła brytyjska dziennikarka Sarah Helm, korespondentka „The Independent”. Na łamach książki „Kobiety z Ravensbrück. Życie i śmierć w hitlerowskim obozie koncentracyjnym dla kobiet” opisała dramatyczne losy osadzonych, walczących o przetrwanie w niewyobrażalnie trudnych warunkach niemieckiego obozu zagłady. Więźniarki zmuszano do niewolniczej pracy na rzecz niemieckich przedsiębiorstw, poddawano zbrodniczym doświadczeniom pseudomedycznym, takim jak operacje kostne, mięśniowe czy sterylizacje, torturowano, rozstrzeliwano, uśmiercano w komorach gazowych lub przy użyciu zastrzyków dosercowych.

Według przedstawionych przez autorkę danych szacuje się, że okrucieństwa obozu w Ravensbrück doświadczyło około 130 tysięcy kobiet, w tym blisko 50,000 Polek, 28,000 Rosjanek, 24,000 Niemek i Austriaczek, blisko 8,000 Francuzek, 2,000 Belgijek, a także po kilkaset reprezentantek Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Węgier, byłej Czechosłowacji czy byłej Jugosławii. Determinacja więźniarek w walce o godne życie w nieludzkich warunkach przeplatała się z aktami wzajemnej pomocy, próbami ukrywania siebie nawzajem, gdy tylko zachodziła taka potrzeba, a także wysiłkami mającymi na celu opracowanie sposobu poinformowania świata o realiach panujących w Ravensbrück. W tej kwestii pomocna miała okazać się lektura „Szatana z siódmej klasy” Kornela Makuszyńskiego, z którą pochodzące z Polski więźniarki miały okazję zapoznać się przed wojną. Powstała w 1937 roku książka zawierała przystępne instrukcje tworzenia zaszyfrowanych wiadomości.

Czytaj więcej

Live2Tell – wysłuchać ostatnich świadków historii. Oryginalny projekt artystyczny Gillian Laub

„Każda z nas”: cztery reżyserki skupione na czterech bohaterkach

Cztery więźniarki Ravensbrück, których losy przedstawiono w filmie „Każda z nas”, również zostaną skonfrontowane z moralnymi dylematami i staną w obliczu wyborów trudnych do wyobrażenia w warunkach innych niż realia wojenne. – Krótko przed końcem II wojny światowej cztery kobiety z różnych środowisk walczą o przetrwanie w obozie koncentracyjnym dla kobiet Ravensbrück. Każda z nich stara się zachować człowieczeństwo na swój sposób. Ich losy połączy dziewczynka, która przysporzy im sporo trudności, ale i przyniesie nadzieję w bezlitosnym codziennym życiu obozu – jak można przeczytać na stronie internetowej Swiss Film, agencji zajmującej się promocją filmów szwajcarskich na świecie.

Aby zadbać o indywidualne przedstawienie każdej z czterech opowieści, film nakręcono w unikatowy sposób: reżyserki, reprezentujące kolejno Hiszpanię, Polskę, Szwajcarię i Niemcy skupiają się na danej bohaterce, zgłębiając ich historie i osadzając je w kontekście ich doświadczeń oraz tożsamości narodowej. – Poruszana tematyka nie jest łatwa – zauważa Diane Kruger w rozmowie z Radiem Wrocław. – Film nie jest pozbawiony brutalności, jednak skupia się na kobietach i dotyczy kobiecego obozu, a to zmienia rodzaj interakcji między postaciami – zauważa.

Czytaj więcej

Tilda Swinton nie planowała kariery aktorskiej. Kto sprawił, że zmieniła zdanie?

Diane Kruger: praca na planie filmu „Każda z nas” okazją do zgłębienia historii rodzinnej

Zagrana przez Diane Kruger Gertrud trafia do obozu za sprawą zachowań antyspołecznych. Jako pochodząca z niewielkiej miejscowości matka z nieślubnym dzieckiem, zostaje wykluczona przez lokalną społeczność i osadzona w Ravensbrück. Pozbawiona kontaktu z własną córką, w obozie poznaje dziewczynkę, którą zaczyna traktować jak swoje dziecko, starając się jednocześnie uchronić ją przed zagrożeniami wynikającymi z pobytu w tym nieludzkim miejscu.

W przerwach między zdjęciami do filmu, Diane Kruger miała okazję nie tylko odwiedzić Wrocław, ale i zgłębić historię własnej rodziny. – Przed przyjazdem do Polski i rozpoczęciem pracy nad filmem „Każda z nas”, obejrzałam powstały niedawno film „Prawdziwy ból” Jessego Eisenberga poświęcony podobnej tematyce. To zmotywowało mnie też do sprawdzenia, skąd dokładnie pochodziła moja babcia, która była Polką. Okazało się, że urodziła się w miejscowości oddalonej około godziny drogi od Wrocławia, Strzelce Opolskie – sylabizowała w rozmowie z Akademickim Radiem Luz działającym przy Politechnice Wrocławskiej. – I to miejsce również zamierzam odwiedzić – dodała.

Jak widać decyzja o złamaniu dotychczasowej zasady rezygnacji z ról w filmach poświęconych drugiej wojnie światowej ma dla aktorki niebagatelne znaczenie nie tylko w kontekście urozmaicenia jej portfolio zawodowego. Premiera hiszpańsko-niemiecko-szwajcarsko-polskiej produkcji zaplanowana jest na drugi kwartał 2026 roku. Wtedy też widzowie będą mieli okazję przekonać się, czy był to właściwy ruch.

Źródła:
https://www.wroclaw.pl/
https://www.swissfilms.ch/
https://radioluz.pl/
https://www.radiowroclaw.pl/

Marzenia o karierze baletnicy przekreślił nieszczęśliwy wypadek podczas skoku na scenie. Przerwaną edukację w Royal Ballet School w Londynie Diane Kruger kontynuowała w Paryżu, gdzie uczęszczała do szkoły aktorskiej, a także pracowała jako modelka. Finalistka konkursu Elite Model Look, mimo udziału w licznych kampaniach modowych i obecności na okładkach topowych magazynów, takich jak „Vogue” czy „Marie Claire”, szybko porzuciła karierę modelki, by poświęcić się aktorstwu. Oczarowany jej urodą Wolfgang Petersen w 2004 roku obsadził ją w roli Heleny w filmie „Troja”. Od tego czasu regularnie pojawia się w kasowych produkcjach, takich jak choćby „Skarb narodów”, „Bękarty wojny”, „Terytorium wroga”, „Intruz”, „Perfekcjonistka” czy „Zbrodnia namiętności”.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
„Eleanor the Great” to debiut reżyserski Scarlett Johansson. W tle polski wątek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Kultura
Lauren Drew gra Celine Dion w musicalu na West Endzie. Opinia krytyków zaskakuje
Kultura
Lady Gaga pobiła rekord należący dotychczas do Madonny
Kultura
Matka Beyoncé Tina Knowles wydaje biografię. Obawia się o przyszłość swoich wnucząt
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Kultura
Siostra Freddiego Mercury’ego wykupuje pamiątki po artyście. Kwota robi wrażenie
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont