Polki z pokolenia Z budują nowe spojrzenie na ubrania. „To nie są po prostu rzeczy"

Najmłodsze Polki to ta grupa wiekowa, wśród której najwięcej kobiet jest zadowolonych ze swojego stylu – wynika z raportu „Demokratyzacja mody w Polsce". Opracowano go na podstawie badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanego w marcu 2025 r. na zlecenie marki Pepco.

Publikacja: 12.05.2025 17:06

Młode Polki częściej nie przedstawicieli starszych pokoleń deklarują, że lubią swój styl.

Młode Polki częściej nie przedstawicieli starszych pokoleń deklarują, że lubią swój styl.

Foto: Adobe Stock

We wspomnianym raporcie czytamy, że 73 proc. Polek deklaruje, że lubi kupować ubrania, a dla 57 proc. zakupy są sposobem na dostarczenie sobie przyjemności. Zamiast niedostępnych stylizacji z wybiegów, liczy się dla nich to, co wygodne i osiągalne – zarówno pod względem ceny, jak i dostępności. Styl to dla nich nie tylko wygląd, ale narzędzie wyrażania siebie (takiej odpowiedzi udzieliło 63 proc. badanych) i realny wpływ na samopoczucie (71 proc. odpowiedziało w ten sposób).

59 proc. Polek deklaruje, że na co dzień ubiera się wygodnie i praktycznie. Swój styl lubią przede wszystkim młode kobiety. Tak twierdzi 61 proc. badanych w przedziale wiekowym 16-24 lata. Starsze badane – w wieku 55-65 lat – deklarują, że ich styl odzwierciedla ich osobowość. 45 proc. z nich powiedziało, że dobrze czuje się ze swoim stylem. 

Co się liczy w modzie dla pokolenia Z?

Młode kobiety (16–24 lata) traktują modę jako zabawę i wyrażenie siebie – 71 proc. z nich czuje, że stylizacje budują ich pewność siebie. Często kupują impulsywnie. To pokolenie eksperymentów i ekspresji. Starsze kobiety (55–65 lat) stawiają na klasykę, jakość i spójność stylu. Zakupy są dla nich bardziej przemyślane – wybierają materiały naturalne, fasony ponadczasowe i zakupy stacjonarne. Mimo różnic pokoleniowych wszystkie Polki łączy jedno: chęć ubierania się modnie, wygodnie i niedrogo.

Czytaj więcej

Pokolenie Z trzęsie światem mody. Jakim trendom hołduje i narzuca je branży?

– Pokolenie Z to generacja wyjątkowa – dorastająca w czasach, w których moda nie jest już tylko kategorią estetyczną, lecz staje się formą osobistej narracji – mówi Michał Szulc, projektant mody, doktor w dziedzinie projektowania ubioru.  – Młodym kobietom stylizacje pomagają wyrażać siebie, swój nastrój i tożsamość. Ubrania to nie są dla nich po prostu rzeczy – to komunikaty. To, co noszą, ma znaczenie. Jest reakcją, postawą, a czasem nawet prowokacją. Wspólnym mianownikiem ich podejścia do kwestii zakupu ubrań i wyglądu jest potrzeba wyjątkowości. To nie klientki, które chcą kopiować trendy – one chcą mówić coś swoim stylem. Zakupy są dla nich rytuałem, często emocjonalnym – impulsem, ale też formą autoregulacji. Z jednej strony odrzucają masową modę, z drugiej – szukają jej bardziej przystępnych odsłon, bo wiedzą, że styl nie musi być luksusem. Jako projektant obserwuję to z wielką uwagą i pokorą. Bo dziś moda dla pokolenia Z nie jest o tym, jak chcemy wyglądać – ale kim chcemy być. A to, w moim przekonaniu, największa zmiana kulturowa, jaka zaszła w modzie ostatnich dekad – mówi ekspert. 

Gdzie pokolenie Z szuka inspiracji w kwestii stylu?

Jeśli chodzi o źródła inspiracji, z których czerpią Polki kompletując swoje garderoby, to najmłodsze badane chętnie wzorują się na innych osobach widzianych na ulicy, w pracy, w szkole, w mediach społecznościowych lub na osobach publicznych. Kobiety ze średnim i wyższym wykształceniem częściej szukają inspiracji na stronach internetowych sklepów.

Czytaj więcej

Pokolenie Z wskrzesza modę na „power dressing”? Wiele z nich nigdy nie miało okazji tak się ubrać

Dla ponad 70 proc. kobiet w Polsce stylizacja to nie tylko kwestia wyglądu — to osobisty wzmacniacz nastroju. Może dodać pewności siebie, poprawić humor, a nawet pomóc stanąć na nogi, kiedy ma się gorszy dzień. Najmocniej odczuwają to kobiety w wieku 18–34 lata i 55–65 lat — czyli te, które albo zaczynają dzień w butach sportowych, albo kończą go w wygodnych mokasynach, ale zawsze chcą czuć się dobrze i dobrze wyglądać.

We wspomnianym raporcie czytamy, że 73 proc. Polek deklaruje, że lubi kupować ubrania, a dla 57 proc. zakupy są sposobem na dostarczenie sobie przyjemności. Zamiast niedostępnych stylizacji z wybiegów, liczy się dla nich to, co wygodne i osiągalne – zarówno pod względem ceny, jak i dostępności. Styl to dla nich nie tylko wygląd, ale narzędzie wyrażania siebie (takiej odpowiedzi udzieliło 63 proc. badanych) i realny wpływ na samopoczucie (71 proc. odpowiedziało w ten sposób).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Met Gala 2025: garnitur w 400 interpretacjach
Moda
Boom boom, czyli luksus dla tych, których na niewiele stać. Nowy trend w pokoleniu Z
Moda
Zakupy jubilerskie przenoszą się do sieci. Bonore przyciąga ceną i jakością
Moda
Francja chce karać za negatywne skutki ekspresowej mody. Trwają prace nad ustawą
Moda
H&M eksperymentuje z klonami modelek stworzonymi przez AI. Zagrożenie czy usprawnienie?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem