Pokolenie Z ma nową mekkę podróżniczą. Oto, dokąd najchętniej latają młodzi w Polski

O przedstawicielach pokolenia Z można powiedzieć, że są specjalistami w tanim podróżowaniu i kreowaniu mody na doświadczanie innych kultur bez ponoszenia wysokich kosztów. Dokąd najczęściej wyjeżdżają polskie Zetki?

Publikacja: 15.04.2025 17:16

Dla przedstawicieli pokolenia Z w podróżowaniu nie jest najważniejsze miejsce, które się odwiedza.

Dla przedstawicieli pokolenia Z w podróżowaniu nie jest najważniejsze miejsce, które się odwiedza.

Foto: Adobe Stock

Przedstawiciele pokolenia Z wyznaczają trendy w różnych obszarach aktywności społecznej i zawodowej. Ich działania wyjątkowo często sprawiają, że coś staje się modne, popularne i zauważane również wśród starszych osób. Preferencje Zetek wyznaczają też nowe kierunki rozwoju biznesu, a ludzie z pokolenia Y często otwarcie przyznają, że chętnie podpatrują młodych, a nawet uczą się od nich pewnych zachowań i czerpią inspirację w kwestii podejścia do różnych tematów. 

Jak podróżuje pokolenie Z?

Jednym z takich obszarów, w których warto podpatrywać młodych jest organizacja podróży. Z badań Kiwi.com wynika, że Zetki są bardzo elastyczne i „skłonne do poświęceń" przy planowaniu wyjazdów, jeśli te niosą ze sobą realne i namacalne korzyści. 44 proc. respondentów z regionu Europy Środkowo-Wshodniej, w tym z Polski, wskazało, że aby za lot w miejsce docelowe zapłacić jak najmniej, wybierają mniej popularne i dogodne godziny, czyli nocne lub wczesnoporanne. Ponad 39 proc. nie ma problemu ze zmianą daty podróży, jeśli finalnie ma okazać się tańsza, z kolei niemal 36 proc. oszczędza już na lotnisku, zaopatrując się w swoje jedzenie, przygotowane w domu.

Czytaj więcej

Pokolenie Z zmienia zasady przeżywania urlopów. Co jest teraz na topie?

Nieco ponad połowa respondentów z regionu CEE (Polska, Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry) przyznało także w badaniu, że planuje wakacje z odpowiednim wyprzedzeniem. Nie tylko ze względu na to, że można znaleźć lot w korzystniejszej cenie, ale również po to, by mieć na co czekać, o czym marzyć i do czego się przygotowywać. Bez względu na kraj pochodzenia, ponad 30 proc. z nich rezerwacji dokonuje w odstępie od 3 tygodni do 2 miesięcy przed planowaną podróżą. W Polsce, Hiszpanii czy na Węgrzech, niemal 40 proc. Zetek zachowuje taki odstęp czasu.  

To, co wyróżnia młodych podróżników na tle przedstawicieli innych grup wiekowych, to wyraźnie zauważalna skłonność do korzystania z opcji wyszukiwania lotów „gdziekolwiek”  byle gdzie, byle w ramach budżetu. Liczy się motyw podróży, przygoda, a miejsce docelowe nie jest najbardziej istotne.

Nie oznacza to jednak, że młodzi nie mają swoich ulubionych kierunków podróży. Pokolenie Z wydaje się mniej zainteresowane odwiedzaniem dobrze znanych już miejsc i szuka elastycznych ofert umożliwiających odkrywanie coraz to nowych zakątków świata. Imprezowanie i życie nocne straciły na znaczeniu. Dla większości respondentów superważne jest poznawanie innej kultury (w tym kulinarnej) Formy dbałości o relacje międzyludzkie, które wydają się wyróżniać to pokolenie od poprzednich, może odzwierciedlać fakt, że w badaniu przeprowadzonym w 2023 roku 82 proc. ankietowanych stwierdziło, że stosunek kraju do praw osób LGBTQ+ wpłynąłby na ich decyzję o podróży.

Ulubiony kierunek podróży pokolenia polskich przedstawicieli pokolenia Z

Jak wynika z danych Kiwi.com, już od kilku lat Zetki z Polski najchętniej latają do Włoch. Młodzi najbardziej upodobali sobie „obcas włoskiego buta” – Apulię. Ta część Italii jest jeszcze ciągle mniej oblegana przez turystów niż wiele innych punktów na mapie tego kraju, a nie mniej piękna niż one. Jeśli chodzi o konkretne miasta, młodzi najczęściej kupują bilety lotnicze do Katanii, Bari, Cagliari, Perugii, Triestu i Ankony. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z znalazło sprytny sposób na bezkosztowe luksusowe wakacje. Jak to działa?

Biorąc pod uwagę to, jak duży wpływ na ogólne trendy mają zachowania Zetek, można się spodziewać, że wymienione miejsca wkrótce będą tłumnie odwiedzane także przez Polaków ze starszego pokolenia. 

Źródło: 
Materiały prasowe

Przedstawiciele pokolenia Z wyznaczają trendy w różnych obszarach aktywności społecznej i zawodowej. Ich działania wyjątkowo często sprawiają, że coś staje się modne, popularne i zauważane również wśród starszych osób. Preferencje Zetek wyznaczają też nowe kierunki rozwoju biznesu, a ludzie z pokolenia Y często otwarcie przyznają, że chętnie podpatrują młodych, a nawet uczą się od nich pewnych zachowań i czerpią inspirację w kwestii podejścia do różnych tematów. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podróże
Polacy przodują w nowym sposobie spędzania Wielkanocy. „Słabnie kościelny wymiar świąt”
Podróże
Willa Audrey Hepburn wystawiona na sprzedaż. Kwota wzbudza emocje
Podróże
Paryż ma nowe najmodniejsze miejsce do robienia świątecznych zdjęć. Ocieka luksusem
Podróże
Kobiety coraz chętniej podróżują solo. Dlaczego? Ekspert wyjaśnia
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podróże
Pokolenie Z znalazło sprytny sposób na bezkosztowe luksusowe wakacje. Jak to działa?