Pokolenie Z zmienia zasady przeżywania urlopów. Co jest teraz na topie?

Tradycyjne wyobrażenie o idealnym urlopie dla większości ludzi oznaczało leżak na plaży, książkę i drinka w ręku. Przedstawiciele pokolenia Z czyli osoby urodzone po 1995 roku wprowadzają zupełnie nową filozofię w tym zakresie. Dla nich relaks jest przereklamowany.

Publikacja: 23.09.2024 12:08

Przedstawiciele pokolenia Z zmieniają tradycyjne myślenie u urlopie i wypoczynku.

Przedstawiciele pokolenia Z zmieniają tradycyjne myślenie u urlopie i wypoczynku.

Foto: Adobe Stock

Przedstawiciele pokolenia Z wyjeżdżając na wypoczynek, szukają intensywnych przeżyć, autentycznych doświadczeń i podejmują decyzje, które mają pozytywny wpływ na środowisko. Co ciekawe, ich wybory mogą mieć wpływ na to, jak reszta społeczeństwa będzie wkrótce spędzać urlopy.

Pokolenie Z planuje urlop z TikTokiem

Dotychczas większość ludzi planując urlop, sięgała po przewodniki – papierowe czy te w internecie – lub szukała porady u bliskich i znajomych. Jednak w przypadku pokolenia Z, „urodzonego ze smartfonem w ręku", tradycyjne metody planowania wyjazdów powoli odchodzą w zapomnienie. Jak wynika z raportu StudentUniverse ”State of Student & Youth Travel 2024”, aż 89 proc. osób w wieku 18-25 lat z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii odkrywa nowe miejsca na wyjazdy za pośrednictwem TikToka. Krótkie filmy, prezentujące piękne krajobrazy, ukryte perełki turystyczne czy lokalne jedzenie, stają się głównym źródłem inspiracji.

Dla przedstawicieli starszych pokoleń, takich jak Baby Boomers czy Gen X, może wydawać się to zaskakujące, ale dla młodych podróżników TikTok stał się czymś w rodzaju cyfrowego przewodnika. To medium, które pozwala szybko odkrywać nowe kierunki i podpowiada, gdzie warto pojechać. Przeglądając filmy innych użytkowników, młodzi ludzie z pokolenia Z kreują swoje plany urlopowe w zupełnie inny sposób niż ich rodzice czy dziadkowie.

Pokolenie Z nie imprezuje na urlopach

Wypoczynek w dawnym stylu często oznaczał szalone noce w klubach i całonocne spotkania towarzyskie. Dziś badania przeprowadzone przez StudentUniverse pokazują nowy trend – 83 proc. młodych podróżników rozważa całkowitą rezygnację z alkoholu podczas urlopu, aby unikać niebezpiecznych sytuacji. Dla pokolenia Z nie liczy się już imprezowy styl życia, który dominował wśród młodych podróżników jeszcze dekadę temu. Teraz ważniejsze stało się odkrywanie nowych miejsc, kultur i zbieranie autentycznych doświadczeń.

Czytaj więcej

Pokolenie Z redefiniuje trend "ubieraj się jak bogata". Na czym on teraz polega?

Will Jones, Brand Manager StudentUniverse, zauważył w rozmowie z USA Today, że Gen Z odchodzi od typowych, „imprezowych” wakacji, które jeszcze niedawno były standardem. Teraz miejsca takie jak Włochy czy Japonia stają się najpopularniejszymi kierunkami, ale bynajmniej nie ze względu na życie nocne, tylko na głębokie doświadczenia kulturowe, które można tam zdobyć. Dla młodych ludzi urlop to czas na rozwój i naukę, a nie na ucieczkę od rzeczywistości.

Ekologiczna rewolucja w podróżach pokolenia Z

Jeszcze jednym ważnym czynnikiem, który definiuje myślenie młodych ludzi o wyjazdach i odróżnia ich w tym względzie od starszego pokolenia, jest ekologia. Młodzi podróżnicy zdają sobie sprawę z wpływu turystyki na środowisko i podejmują świadome decyzje, aby minimalizować negatywne skutki swoich wyjazdów. Z przywoływanego już raportu StudentUniverse wynika, że połowa badanych młodych ludzi szuka firm turystycznych działających proekologicznie. Co więcej, aż 13 proc. podróżujących przedstawicieli pokolenia Z deklaruje, że całkowicie rezygnuje z podróży samolotem ze względu na emisję dwutlenku węgla.

Z badania Skift Research z tego roku wynika z kolei, że 29 proc. członków pokolenia Z jest skłonnych zapłacić ponad 100 dolarów więcej za wakacyjne doświadczenia certyfikowane jako ekologiczne i odpowiedzialne społecznie, a 17 proc. z nich jest gotowych zapłacić dowolną sumę, aby wybrać najbardziej zrównoważoną opcję. Warto dodać, że zrównoważona turystyka dla młodych ludzi to nie tylko moda – to kluczowy element ich podejścia do życia, który przekłada się na wszystkie aspekty ich codziennych decyzji, również tych dotyczących planowania urlopu.

Podróże pokolenia Z – nowe kierunki

Pandemia COVID-19 przyniosła duże zmiany w turystyce. Zamknięte granice i restrykcje sprawiły, że podróżnicy zaczęli szukać nowych, mniej popularnych miejsc do odwiedzenia. Dla pokolenia Z była to okazja do odkrycia nowych kierunków. Wyraźnie wzrosło zainteresowanie Azją. Według danych Hopper liczba młodych ludzi sprawdzających ceny wyjazdów do krajów azjatyckich wzrosła o 50 proc. w porównaniu z okresem sprzed pandemii. Japonia, która od dawna przyciąga swoją kulturą i tradycjami, stała się  teraz jednym z ulubionych celów podróży pokolenia Z.

Ogólnie rzecz biorąc: można powiedzieć, że młodzi ludzie coraz częściej wybierają na cel swoich podróży miejsca, które oferują coś więcej niż tradycyjnie rozumiany relaks. Typowe kurorty są zastępowane miejscami o bogatej historii, ciekawej kulturze i unikalnych tradycjach. Wyjazdy mają charakter nie tylko wypoczynkowe, ale również edukacyjny, rozwijający. Pozwalają zanurzyć się w inną rzeczywistość.

Relaks to przeszłość – czas na aktywne urlopy

Wyniki badań Talker Research dla Apple Vacations pokazują, że pokolenie Z patrzy na urlop przez zupełnie inny pryzmat niż starsze generacje. Aż 54 proc. młodych twierdzi, że odpoczynek i relaks nie są już priorytetem w wolnym czasie. Najważniejsze jest kolekcjonowanie wspomnień i przeżyć.

Czytaj więcej

Picie alkoholu w samolocie groźne dla zdrowia - szczególnie, jeśli zamierza się spać

Gen Z chce doświadczać, eksplorować, uczyć się. Leżenie na plaży zdaniem przedstawicieli tej generacji strata czasu, który można by wykorzystać na zdobywanie nowych umiejętności i poznawanie nowych miejsc czy zgłębianie lokalnych tradycjach. To pokolenie stawia na urlopy pełne przygód, które oferują coś więcej niż tylko chwilową ulgę od codziennych obowiązków. Czas wolny to dla młodych inwestycja w rozwój osobisty, a nie tylko okazja do zregenerowania się.

Podróże pokolenia Z – plan to podstawa

Z obserwacji wynika też, że Gen Z lubi mieć wszystko pod kontrolą. Badanie Talker Research pokazało, że młodzi ludzie są bardziej skłonni do dokładnego planowania swoich dni urlopowych, co daje im poczucie bezpieczeństwa i pewności, że niczego nie przegapią.

Czy standardy, na wyznacza obecnie pokolenie Z w podejściu do urlopów, zmienią nawyki przedstawicieli innych generacji? Niewykluczone, że tak. Ta nowa filozofia –  zamiłowanie do odkrywania, troska o planetę oraz wykorzystanie technologii – stawia wyzwanie starszym, inspirując ich do bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów. Powoli daje się już słyszeć głosy, że to młodzi ludzie kształtują dziś modele spędzania wolnego czasu i całą branżę turystyczną. 

Źródła:
https://talker.news/
https://skift.com/

Kultura
Alicia Keys i jej mąż kuratorami sztuki. Wystartowała ich wyjątkowa wystawa "Giants"
Styl życia
Pisarze i malarze szukali w niej inspiracji. Toskańska Villa Palmieri wystawiona na sprzedaż
SPOŁECZEŃSTWO
Przemoc w szkole to wciąż poważny problem. Jakie pomysły na zapobieganie jej mają eksperci?
Styl życia
Tinder szczęścia nie daje? Zbadano stabilność związków, które rozpoczęły się online
Styl życia
Najlepsze i najgorsze kraje dla kobiet. Polska na niezłym miejscu w nowym rankingu