W polskich domach za mało rozmawia się o emocjach. Niepokojące wyniki badania

Choć coraz częściej zwraca się uwagę na to, jak ważną rolę w budowaniu relacji rodzinnych odgrywa właściwa komunikacja, nowe badanie jednoznacznie pokazało, że Polacy mają w tym obszarze duże deficyty.

Publikacja: 25.10.2023 21:01

W polskich rodzinach za mało rozmawia się o emocjach.

W polskich rodzinach za mało rozmawia się o emocjach.

Foto: Pexels.com

Badanie, z którego wynika, że zdecydowana większość Polaków powinna przykładać większą wagę do jakości komunikacji z najbliższymi, przeprowadzono na zlecenie marki Pepco. Do udziału w nim zaproszono dzieci i nastolatków pomiędzy 9 i 12 oraz 16 i 18 rokiem życia, a także ekspertów pracujących na co dzień w organizacjach i fundacjach wspierających dzieci. Odpowiedzi ankietowanych zwracają uwagę na ważne zjawisko, które daje o sobie znać w większości polskich domów.

Emocje - o tym się nie rozmawia

Badani jednoznacznie stwierdzili, że w ich komunikacji z bliskimi zbyt rzadko poruszany jest temat emocji. Co więcej: problematyka uczuć przez większość uczestników badania została wskazana jako ostatnia w rankingu zagadnień poruszanych na forum rodziny. Tylko 24 proc. młodych ludzi rozmawia z bliskimi o tym, co czuje, a 44 proc. z nich uważa, że tego typu tematy są podejmowane w ich domach zbyt rzadko. Prawie 1/3 badanych stwierdziła też, że w ich domach nie ma osoby, która dbałaby o komunikację w tym zakresie. Niepokojące wydają się także odpowiedzi badanych dotyczące komunikowania w relacjach rodzinnych swoich potrzeb. Jedynie 32 proc. nastolatków zadeklarowało, że rozmawia o nich z bliskimi. 

Czytaj więcej

Czy praca daje szczęście? Wszystko zależy od... szefa

Z badania wynika także, że komunikacja w gronie rodziny nie uczy identyfikowania pozytywnych uczuć. Tylko co trzeci badany nastolatek stwierdził, że w jego domu rozmawia się o tematach związanych z poczuciem szczęścia. Jeszcze większa część badanych - 35 proc. - informowała, że nie rozmawia z najbliższymi o problemach, a aż 41 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie są rozumiani przez członków rodziny. 

Fatalne skutki braku rozmów o emocjach

- Dzieci biorące udział w badaniu miały kłopoty w nazywaniu swoich emocji. Często mylą potrzeby ze strategiami ich zaspakajania, a co istotne nie rozumieją, dlaczego rodzice nie zgadzają się na ich realizację. W domach najczęściej rozmawia się przy posiłkach i to na tematy bieżących spraw jak szkoła, obowiązki czy to, co danego dnia się wydarzyło - powiedziała Justyna Żukowska-Gołębiewska, psycholożka, psychotraumatolożoka i liderka Koalicji na rzecz Młodych Głów przy Fundacji UNAWEZA.

W odpowiedzi na problemy społeczne, które wykazało badanie, zlecająca je marka przygotowała kampanię społeczną „Dom zaczyna się od serca”, która ma zachęcić rodziny do budowania silniejszych relacji. Jej pierwszym elementem jest film, w którym cytowane są wypowiedzi najmłodszych uczestników badania o ich środowisku domowym. 

Badanie, z którego wynika, że zdecydowana większość Polaków powinna przykładać większą wagę do jakości komunikacji z najbliższymi, przeprowadzono na zlecenie marki Pepco. Do udziału w nim zaproszono dzieci i nastolatków pomiędzy 9 i 12 oraz 16 i 18 rokiem życia, a także ekspertów pracujących na co dzień w organizacjach i fundacjach wspierających dzieci. Odpowiedzi ankietowanych zwracają uwagę na ważne zjawisko, które daje o sobie znać w większości polskich domów.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Psychologia
Fizycznie zdrowa 28-letnia Holenderka dokona eutanazji. Psycholożka krytycznie o decyzji lekarzy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Psychologia
Shannen Doherty opowiedziała, jak przygotowuje się do śmierci. "Ma do tego pełne prawo"
Psychologia
Lubię siebie - to da się zrobić. Psycholożka o budowaniu samoakceptacji
Psychologia
"Zrobiony" piątek. Niedoceniany sposób na lepszą organizację czasu
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Psychologia
Detoks po nieudanym związku. „Boysober” zyskuje coraz większą popularność wśród kobiet