Kolejność urodzenia ma wpływ na osobowość i inteligencję? Ciekawe wyniki badań

Szczerość, skromność i skłonność do kompromisów – takie cechy przypisuje się osobom, które przyszły na świat jako drugie z trojga rodzeństwa. Potwierdzają to nowe badania dotyczące tak zwanych „środkowych” dzieci. Co na to specjaliści?

Publikacja: 07.02.2025 11:08

Badanie przeprowadzone przez kanadyjskich naukowców potwierdza szereg zalet przypisywanych środkowym

Badanie przeprowadzone przez kanadyjskich naukowców potwierdza szereg zalet przypisywanych środkowym dzieciom.

Foto: Adobe Stock

Jennifer Lopez, Anne Hathaway, Katy Perry, Jennifer Aniston czy Madonna to tylko niektóre z gwiazd mających zarówno młodsze, jak i starsze rodzeństwo. – Fakt, że przyszłam na świat jako środkowe dziecko najlepiej przygotowało mnie do roli jurorki w „American Idol” – żartowała Katy Perry na planie popularnego programu w 2019 roku. Oznaczałoby to, że takie cechy jak szczerość, gotowość do polubownego rozwiązywania sporów czy oferowanie wsparcia innym mogły okazać się pomocne w wykonywaniu zajęcia, które powierzono popularnej wokalistce.

Badanie przeprowadzone przez kanadyjskich naukowców jedynie potwierdza szereg zalet przypisywanych środkowym dzieciom. Według Michaela Ashton z Brock University oraz Kibeom Lee z Uniwersytetu w Calgary to właśnie dzieci obdarzone zarówno młodszym, jak i starszym rodzeństwem, są nie tylko bardziej samodzielne niż ich bracia i siostry, ale też z dużą łatwością nawiązują relacje społeczne, wykazują się empatią i nie mają tendencji do manipulowania osobami z najbliższego otoczenia. Czy zaprezentowane wyniki badań w miarodajny sposób oddają wzorce i schematy zachowań osób obdarzonych licznym rodzeństwem? Jakie cechy bywają wiodące wśród dzieci najstarszych oraz tych, które pojawiły się w danej rodzinie najpóźniej? Komentarza w tej kwestii udziela dr Anna Mitręga, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, pedagog, terapeuta, coach.

Czytaj więcej

Po kim dziedziczymy charakter? Psycholożka tłumaczy

Czy rzeczywiście kolejność urodzenia w rodzinie wielodzietnej przekłada się na cechy charakteru poszczególnych dzieci?

Kolejno rodzące się dzieci tworzą relacje z rodzeństwem, które należą do najdłużej trwających w ciągu życia, a w dzieciństwie istotnie kształtują atmosferę rodziny. Każda zmiana w strukturze rodziny związana z dołączeniem do niej nowego członka, jak również z jego odejściem, wpływa na funkcjonowanie życia rodzinnego i na każdą osobę indywidualnie. Starsze dziecko wraz z pojawieniem się kolejnego może być doświadczać syndromu “zdetronizowanego księcia/księżniczki”, przeżywanego jako żałobę utraty statusu jedynaka. Jednak rezultat tego doświadczenia może okazać się zarówno pozytywny (np. mnożenie zachowań samodzielnych), jak i negatywny (np. okazywanie zazdrości). Zarówno doświadczenia psychoterapeutów w indywidualnej pracy z pacjentami, jak i wiele badań naukowych, wykazują, że można lepiej rozumieć wzorce i schematy wyniesione z rodziny pochodzenia przez pryzmat struktury rodziny, w tym także, kolejności narodzin. Trzeba jednak przyznać, że wyniki tych badań są nie tylko rozproszone, ale mają szereg nieścisłości. Badanie często nie uwzględnia takich istotnych czynników społecznych, jak pochodzenie etniczne, edukacja, opieka rodziców i relacje w rodzinie. Chociaż kolejność urodzenia może mieć pewien wpływ na osobowość i inteligencję, nie powinniśmy zapominać, że relacje rodzic-dziecko i wychowanie dzieci otrzymywane w ich domach, to znacznie ważniejsze czynniki w kształtowaniu ich życia jako jednostki. Wyposażenie genetyczne dziecka, niewspólne pozarodzinne warunki wychowania mogą zmieniać konteksty rozwoju. Zatem odpowiedź jest tylko połowicznie twierdząca.

Jakie cechy zwykle przypisuje się dzieciom najstarszym, najmłodszym i środkowym?

Teoria kolejności urodzeń zaczyna się w późnych latach 20. od prekursorskiej myśli Alfreda Adlera – przyjaciela Zygmunta Freuda. Adler wierzył, że kolejność, w jakiej przychodzimy na świat w rodzinie w naturalny sposób wpływa na naszą osobowość. Kolejne dzieci można opisać następująco: pierwsze dziecko: według Adlera najstarsze dziecko ma tendencje do bycia konserwatywnym, jest zorientowane na siłę i predysponowane w kierunku przywództwa. Jest tak, ponieważ te właśnie dzieci często biorą odpowiedzialność za swoje młodsze rodzeństwo. „Pierwsze” dzieci dorastają, by być opiekuńczymi, są bardziej skłonni do bycia rodzicami i do przejmowania inicjatywy. Często obierają zawody, w których opiekują się innymi, dążą do osiągania stanowisk politycznych, ale już nie potwierdzono liczby ich sukcesów sportowych czy osiągnięć naukowych. Jeśli chodzi o drugie, trzecie (środkowe) dziecko, najstarszy brat / siostra często narzuca tempo drugiemu dziecku. Ma ono więc motywy rozwojowe, ale drugie w kolejności dzieci w rodzinie często borykają się z próbą prześcignięcia swojego starszego rodzeństwa. Tempo rozwoju jest szybsze. Środkowe dzieci w rodzinie mają często tendencję do bycia ambitnymi i rzadko są samolubne. Są skłonne stawiać sobie nieracjonalnie wysokie cele. Cecha ta zwiększa liczbę niepowodzeń, jednakże doświadczenie, jak radzić sobie z trudnościami w życiu jest tym, co potencjalnie czyni ich silniejszymi. Stosunkowo często można odnosić wrażenie, że środkowa pozycja eksponuje dziecko na mniejszą troskę i uważność ze strony opiekunów, zwłaszcza jeśli z innych, istotnych powodów przyciąga ją inne dziecko z rodzeństwa. Można mówić o tym, że w tej sytuacji środkowa pozycja jest ‘przezroczysta’, mniej widoczna, szczególnie jeśli dziecko nie potrafi się dopomnieć o należne zasoby uważności i nie zaspakaja swych potrzeb w wystarczającym zakresie.

Czytaj więcej

Po kim dziedziczymy urodę? Genetyczka wyjaśnia skomplikowany mechanizm

Jakimi cechami z kolei wykazuje się zazwyczaj ostatnie (najmłodsze) dziecko?

Często jest pupilem rodziny i jej faworytem. Najmłodsze dziecko dostaje wiele troski i uwagi ze strony rodziców, a nawet starszego rodzeństwa. Z tego powodu mogą oni czuć się mniej doświadczeni i niezależni. Jednakże najmłodsze dzieci są zazwyczaj wysoce zmotywowane do prześcigania i pokonywania swoich starszych sióstr i braci. Często osiągają oni sukcesy i zdobywają uznanie. Stają się najszybszymi biegaczami, najlepszymi muzykami, albo najbardziej utalentowanymi artystami. Najmłodsze dzieci w rodzinie mają tendencje do bycia lubianymi, otwartymi, towarzyskimi, choć są oni prawdopodobnie częściej mniej odpowiedzialni i poważni niż starsze dzieci. Często wybierają zawody artystyczne. Bywają też dłużej zależni od rodziców, ale i częściej się nimi zajmują, kiedy wymagają opieki.

Czy również brak rodzeństwa może w pewnym stopniu determinować cechy charakteru danego dziecka?

Bez rodzeństwa, z którym może rywalizować, jedynak często konkuruje ze swoim ojcem. Będąc przesadnie rozpieszczony przez rodziców jedynak oczekuje dogadzania i ochrony również ze strony innych. Zależność i egocentryzm to wiodące cechy tego stylu życia. Jedyne dziecko w rodzinie często ma także trudności w interakcji z rówieśnikami. Wiele dzieci, które nie mają rodzeństwa, staje się perfekcjonistami, dążącymi do osiągnięcia swoich celów bez względu na wszystko.

Czytaj więcej

Po kim dziedziczymy grupę krwi i dlaczego warto ją znać? Ekspertka wyjaśnia

Czy takie obserwacje potwierdzone są badaniami?

Na temat kolejności narodzin i ich implikacji od połowy ubiegłego wieku prowadzono sporo badań, choć nadal można uznać, że dziedzina rodzeństwa jako części struktury rodzinnej jest nadal nie do końca spenetrowana empirycznie. Szkoda, jeśli mieć na uwadze to, że relacja z rodzeństwem jest najdłużej trwającą w indywidualnych biografiach ludzi. Badacze zajmowali się związkiem kolejności urodzin z inteligencją, osiągnięciami, osobowością, psychopatologią, etc. Badano związki pozycji wśród rodzeństwa z rozwojem i relacjami rodzinnymi, podatnością na zaburzenia, tendencje do zachowań agresywnych, a także wiele innych zjawisk. Dodać należy, że większość badań było prowadzonych za granicą, natomiast polskich jest zdecydowanie mniej.

Czy mimo tak powszechnych, powtarzających się cech zależnych od pozycji danego dziecka w rodzinie, zdarzają się wyjątki od tych zasad?

Oczywiście, że tak. Wychowanie to wypadkowa wielu powiązanych ze sobą czynników, kształtujących się na tle zmiennej rozwojowo struktury rodziny. Dziecko będące wyjątkowym, niepowtarzalnym i indywidualnym bytem biologicznym wychowuje się więc w odmiennej konstelacji warunków zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Co więcej, w gabinetach terapeutów pojawia się spora już grupa rodziców, którzy nie czekają na problemy dzieci, a działają z wyprzedzeniem, zachowując uważność i wrażliwość na sygnały płynące od dziecka, są z nimi w dialogu. W takich warunkach łatwiej jest o to, aby niezależnie od struktury rodziny, dzieci mogły zyskiwać pełnię swojego rozwojowego potencjału.

Źródła:
https://brocku.ca/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39715437/

Informacje o rozmówczyni

dr Anna Mitręga

Adiunkt w Instytucie Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski, pedagog, terapeuta, coach. 

Jennifer Lopez, Anne Hathaway, Katy Perry, Jennifer Aniston czy Madonna to tylko niektóre z gwiazd mających zarówno młodsze, jak i starsze rodzeństwo. – Fakt, że przyszłam na świat jako środkowe dziecko najlepiej przygotowało mnie do roli jurorki w „American Idol” – żartowała Katy Perry na planie popularnego programu w 2019 roku. Oznaczałoby to, że takie cechy jak szczerość, gotowość do polubownego rozwiązywania sporów czy oferowanie wsparcia innym mogły okazać się pomocne w wykonywaniu zajęcia, które powierzono popularnej wokalistce.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
PODCAST "POWIEDZ TO KOBIECIE"
Blue Monday - najsmutniejszy dzień w roku czy chwyt marketingowy?
Psychologia
Blue Monday okiem ekspertki: To nie brak słońca jest przyczyną sezonowej depresji
Psychologia
"Flaking" nową plagą w relacjach między ludźmi? Technologia to ułatwia
Psychologia
Używanie telefonów komórkowych wpływa na rozwój empatii. Jak to działa?
Psychologia
Nadchodzi pokolenie Beta. Jakie będzie i jaka przyszłość je czeka?