Noworoczne postanowienia skłaniają wiele osób do powstania z kanap i ruszenia na trening lub dawno odkładane lekcje tańca. Są i tacy, którzy postanawiają w pierwszym miesiącu roku nie sięgać po alkohol lub zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe na zdrowsze, rezygnując ze słodyczy, których w okresie świątecznym spożywali aż nadto.
Redaktorzy BBC stawiają śmiałą tezę, że w krajach o chłodnym klimacie najlepszym czasem na podjęcie zmian jest nie mroźna zima, ale wiosna, kiedy na zewnątrz robi się cieplej. Przy okazji sugerują, aby styczniowo-lutowy czas spędzać w zaciszu domowym, pod kocem, z filiżanką gorącej herbaty i dobrą książką w ręku. Takiej tendencji sprzyjają nie tylko warunki atmosferyczne, ale i moda, która z sezonu na sezon proponuje coraz wygodniejsze kolekcje ubrań, obfitujące w miękkie, ciepłe swetry, spodnie dresowe oraz ogromne szale. Podobny trend można zaobserwować w wystroju wnętrz. Zachęca on do zaopatrzenia się w fantazyjne koce, narzuty, poduszki, a także najbardziej wyszukane zapachowe świece, dzięki którym dom wypełnią zapachy korzenno-cynamonowymi, powszechnie kojarzące się z ciepłem i bezpieczeństwem.
#cozygirl
W zgodzie z takim podejściem pozostaje popularna na platformie TikTok akcja #cozygirl, wyświetlona dotychczas przez ponad 31 milionów osób na całym świecie. Użytkowniczki – głównie panie – nadsyłają krótkie filmiki lub zdjęcia na temat idei „coziness”, rozumianej jako „przytulność, komfort”. Można zobaczyć niezliczone filmiki promujące zakup wygodnych ubrań, akcesoriów do wystroju domu, gadżetów, które – umieszczone w zasięgu ręki – będą umilać zimowe chłodne popołudnia i wieczory: organizery na książki, minigłośniki do odsłuchiwania audiobooków czy kolorowanki w komplecie z zestawem kredek. Prawdziwą furorę wśród użytkowniczek robią fantazyjne poduszki w kształcie zwierząt lub leśnych grzybów czy puchate obudowy na laptopy i tablety. TikTok-erki doradzają sobie nawzajem, jak najlepiej spożytkować wolny czas, bez konieczności obciążania się obowiązkami wynikającymi z postanowień noworocznych.
– Spędzanie czasu w taki sposób to moje ulubione hobby – pisze w poście jedna z użytkowniczek, o pseudonimie Spekktackle – ponieważ nie muszę oczekiwać żadnych „efektów” ani obserwować „postępów”. Liczy się jedynie relaks i komfort – dodaje.
Goblin mode
Przeciwieństwem wymuskanego i nieco odrealnionego stylu życia promowanego przez użytkowników Instagramu czy Facebooka pozostaje też podejście rozpropagowane w ostatnim czasie w krajach anglojęzycznych – goblin mode. Nie bez przyczyny to właśnie to wyrażenie stało się angielskim słowem roku wybranym przez użytkowników słownika Oxford dwa lata temu. Termin oznacza zachowanie pozbawione napięć i wysiłków, nastawione na komfort i dobre samopoczucie danej osoby. Wskazuje też na działanie bez pośpiechu, lekko leniwe, skupione na sobie, odrzucające ogólnie przyjęte normy i oczekiwania społeczne. Goblin mode dopuszcza zaniechanie nadmiernego wysiłku, brak pośpiechu w odpowiedziach na nadchodzące wiadomości oraz spędzanie czasu na grach komputerowych. Niezwykle popularnym gadżetem wśród osób propagujących ten styl zachowania jest konsola Nintendo. Bliski znaczeniowo pojęciu goblin mode jest spopularyzowany w 2023 roku bed rotting, oznaczający pozostawanie w łóżku przez cały dzień oraz przemieszczanie się po domu w kapciach i szlafroku. Przed kilkoma laty taki trend był znany pod hasłem the duvet day, co można przetłumaczyć jako „dzień pod kołdrą”. Szkoci, taki brak aktywności określają terminem hurkle-durkle.