Pokolenie Z zmienia siłę hasła "Dobre, bo polskie". Oto, czym się kieruje, robiąc zakupy

Pokolenie Z to generacja, która wymyka się prostym klasyfikacjom. Na co dzień młodzi poruszają się w świecie globalnych marek i mediów społecznościowych, a jednocześnie cenią lokalność. Czy faktycznie ich decyzje zakupowe są podyktowane patriotyzmem konsumenckim?

Publikacja: 24.11.2024 11:02

Pokolenie Z to wyzwanie dla marek – zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Pokolenie Z to wyzwanie dla marek – zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Foto: Adobe Stock

Pokolenie Z, wychowane w czasach cyfrowej rewolucji, ma dostęp do niemal nieograniczonych zasobów informacji i ofert sprzedażowych. Wspieranie lokalnych marek nie jest dla młodych, jednak badania przeprowadzone przez ClickMeeting pokazują, że aż 70 proc. Zetek uważa je za ważne lub bardzo ważne. To wynik, który na pierwszy rzut oka budzi optymizm. Ale czy faktycznie młodzi konsumenci częściej wybierają polskie produkty? Wspomniane badanie pokazało też, że ponad 45 proc. młodych ludzi korzystało z polskich rozwiązań technologicznych, myśląc, że są zagraniczne. Gdy odkrywali ich lokalne pochodzenie, byli zaskoczeni (79 proc. badanych), ale w większości reagowali pozytywnie. 

Uwagę twórców badania zwrócił fakt, że aż 10 proc. Zetek uważa polskie rozwiązania technologiczne za gorsze od zagranicznych – to najwyższy wynik spośród wszystkich grup wiekowych. Dla porównania, wśród baby boomers podobne przekonanie wyraża zaledwie 4 proc. respondentów. To dowód na to, że polskie firmy technologiczne muszą się bardzo starać, by zaistnieć w świadomości młodych konsumentów. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z nie boi się zmieniać pracy dla pieniędzy i zarabia coraz więcej

Moda w barwach biało-czerwonych

Jednym z obszarów, w których patriotyzm konsumencki wśród Zetek ujawnia się szczególnie wyraźnie, jest moda. Jedno z badań badań Klarny pokazuje, że aż 84 proc. Polaków ma w swojej szafie produkty krajowych marek, niezależnie od wieku. Jednak dla młodych ludzi kluczowe są wygoda i przystępna cena – to wartości, które cenią bardziej niż samo pochodzenie produktu.

Zetki stawiają także na zrównoważony rozwój. 72 proc. z nich deklaruje, że regularnie kupuje używaną odzież, a minimalistyczne, ekologiczne opakowania oraz transparentność w działaniach marek są dla nich priorytetowe. To znak, że polskie firmy odzieżowe muszą nie tylko oferować atrakcyjne produkty, ale także pokazywać, jak dbają o środowisko.

Media społecznościowe – klucz do serca Zetki

Dla pokolenia Z jednym z najważniejszych źródeł inspiracji są media społecznościowe. Według raportu Klarny, aż 66 proc. młodych Polaków dokonało zakupu po zobaczeniu produktu na Instagramie lub TikToku. Zetki nie tylko podążają za trendami kreowanymi w internecie, ale także korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak wirtualne przymierzalnie czy transmisje na żywo, które umożliwiają zakupy w czasie rzeczywistym.

To wszystko sprawia, że dla polskich marek obecność w mediach społecznościowych to już nie wybór, ale konieczność, a z raportu Uniwersytetu SWPS wynika, że tylko 25 proc. przedstawicieli pokolenia Z uważa, że polskie firmy wiedzą, jak skutecznie się z nimi komunikować.

Jakie błędy najczęściej pojawiają się w tej komunikacji?

- Niedostateczne i powierzchowne rozpoznanie potrzeb pokolenia Z oraz schematyczna ocena charakterystyki mediów internetowych – wskazuje Renata Ropska, ekspertka ds. reklamy i PR. - Media społecznościowe to nie tylko platformy do kontaktów towarzyskich i zamieszczania relacji z własnych wakacji – to miejsce wymiany myśli, miejsce do budzenia społecznej aktywności – podkreśla. 

Polskość w globalnym świecie

Zetki są generacją, która nie działa stereotypowo Jak pokazuje wspomniane już badanie ClickMeeting, 44 proc. młodych nie przywiązuje wagi do tego, czy marka ma polską nazwę. Dla porównania: wśród baby boomers aż 47 proc. respondentów preferuje marki o wyraźnie polskim nazewnictwie.

To zrozumiałe – młodzi Polacy dorastali w świecie zdominowanym przez globalne marki, takie jak Apple, Nike czy Netflix. Jednak, jak pokazują wyniki badań, polskie produkty wciąż mają szansę zdobyć ich uznanie. Kluczem jest połączenie jakości, nowoczesności i umiejętnej komunikacji.

Czytaj więcej

Pokolenie Z ma gorzej niż starsze generacje. Eksperci tłumaczą, dlaczego

Zetki - konsument przyszłości

Pokolenie Z to wyzwanie dla marek – zarówno polskich, jak i zagranicznych. To konsumenci, którzy oczekują autentyczności, jakości i zrównoważonego podejścia.

- Pokolenie osób urodzonych po 1995 roku to grupa tak samo wymagająca jak inni konsumenci – mówi Renata Ropska. Urodzili się w czasach, kiedy umacniały swoją pozycję media internetowe i z nich właśnie korzystają najbardziej. To świat internetowy jest miejscem, w którym toczy się ich życie. Tutaj się uczą, tutaj pracują, czerpią wiedzę i informacje, tutaj też odpoczywają i nawiązują relacje. To grupa, która ma ułatwiony dostęp do informacji, ma je we "własnej kieszeni". Mają też inne potrzeby niż ci wcześniej urodzeni. Szybkość i prawdziwość informacji, które teraz są łatwo weryfikowane, to dla nich jedna z najistotniejszych wartości. Trzeba również podkreślić ich zaangażowanie społeczne, ich wrażliwość ekologiczną i równościową. Cieszy mnie zawsze widok zaangażowanej młodzieży, która odważnie wypowiada własne zdanie. Takie wartości powinna spełniać marka, która chce zainteresować tą grupę docelową. Marka ekologiczna, wolna, zaangażowana społecznie, szanująca odmienność i różnorodność - to cechy, na które marki adresowane do pokolenia Z powinny postawić w swoim wizerunku- podsumowuje. 

Dla wielu polskich firm oznacza to konieczność podjęcia zmian w działaniu. Sama polskość nie wystarczy – trzeba mówić językiem tego pokolenia, pełnym wartości, otwartości i innowacji. Młodzi konsumenci są wymagający, ale warto o nich zadbać, bo to właśnie oni mogą stać się ambasadorami polskich marek na globalnym rynku.

Źródła:
Raport „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?” Uniwersytet SWPS i They.pl 2023
Raport "Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach" Klarna 20222
Raport ClickMeeting 2024

Renata Ropska

Ekspert w dziedzinie reklamy i Public Relations. Komentator wydarzeń w branży marketingu, reklamy i PR. Obecnie Dyrektor Biura Prasowego Stowarzyszenia Kraków dla Mieszkańców. Współorganizator kampanii wyborczych dla organizacji i polityków. Przez wiele lat dyrektor kreacji i PR w agencji DEMO Effective Launching. W latach 2012–2016 Wiceprzewodnicząca Rady Programowej RADIA KRAKÓW S.A. Interesuje się mechanizmami stosowanymi w reklamie, bada skuteczność kampanii reklamowych, etapy tworzenia, budowania marki oraz jak zbudować wizerunek marki. Analizuje etykę kampanii reklamowych i prowadzenie ich w mediach. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu: reklamy, Public Relations, Badań marketingowych. 

Pokolenie Z, wychowane w czasach cyfrowej rewolucji, ma dostęp do niemal nieograniczonych zasobów informacji i ofert sprzedażowych. Wspieranie lokalnych marek nie jest dla młodych, jednak badania przeprowadzone przez ClickMeeting pokazują, że aż 70 proc. Zetek uważa je za ważne lub bardzo ważne. To wynik, który na pierwszy rzut oka budzi optymizm. Ale czy faktycznie młodzi konsumenci częściej wybierają polskie produkty? Wspomniane badanie pokazało też, że ponad 45 proc. młodych ludzi korzystało z polskich rozwiązań technologicznych, myśląc, że są zagraniczne. Gdy odkrywali ich lokalne pochodzenie, byli zaskoczeni (79 proc. badanych), ale w większości reagowali pozytywnie. 

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Pokolenie Z nie boi się zmieniać pracy dla pieniędzy i zarabia coraz więcej
Styl życia
Co Europejczycy sądzą o robotach zatrudnianych do opieki nad seniorami? Ciekawy wynik badania
Styl życia
Wykłady na temat Beyoncé na Uniwersytecie Yale. Środowisko akademickie reaguje
SPOŁECZEŃSTWO
Japoński polityk postulował okaleczanie i przemoc wobec kobiet. Przeprasza za swoje pomysły
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Styl życia
Intensywne dwa dni księżnej Kate. Zachwyciła na obchodach Dnia Pamięci