Polski rynek książki mierzy się z wieloma wyzwaniami. Sytuację tego specyficznego sektora kultury opisują autorzy nowej, obszernej publikacji pod tytułem „Jeszcze książka nie zginęła? Raport o stanie polskiego rynku książki”. Publikację opracowali eksperci z Polskiej Sieci Ekonomii dla Instytutu Książki.
Prawie połowa Polek i Polaków czyta co najmniej jedną książkę rocznie
Jednym z tych wyzwań jest poziom czytelnictwa w Polsce. Według danych Biblioteki Narodowej tylko 43 procent Polek i Polaków przeczytało w ciągu roku co najmniej jedną książkę. To więcej niż w poprzednich latach autorzy raportu zauważają jednak, że zaledwie osiem procent czyta rocznie siedem lub więcej książek.
Ten niski odsetek nie zmienia się od lat. Zdaniem ekspertów wskazuje to na fakt, że znakomita większość z nas sięga po książkę tylko od czasu do czasu – dość rzadko.
Jakie są przyczyny tak słabych wyników? Okazuje się, że cena książki nie jest głównym problemem. Autorzy publikacji wskazują przede wszystkim na brak czasu oraz brak zainteresowania czytaniem.
Nie oznacza to jednak, że w wyborze książki (lub innej formy spędzania wolnego czasu) w ogóle nie kierujemy się jej ceną – wręcz przeciwnie. Gdy już decydujemy się na kupno książki, zaglądamy do wyszukiwarek, aby znaleźć najlepszą ofertę. Jeżeli z kolei znajdziemy tańszą lub łatwiej dostępną formę kultury, sztuki czy rozrywki, to wybierzemy właśnie ją – a nie książkę.