„Rzeczy Niezbędne” - to film, który powstał na kanwie prawdziwej historii, do którego napisała pani scenariusz i zagrała główną rolę. Co jest siłą pani filmowej Roksany, za sprawą której słowo „ofiara” można wyjąć ze schematycznych ram?
Katarzyna Warnke: Inspiracją do powstania „Rzeczy Niezbędnych” było „Mokradełko” Katarzyny Surmiak-Domańskiej. To wstrząsająca książką będącą rozliczeniem z rodziną, środowiskiem, wieloletnim przyzwoleniem na krzywdę. Nad naszym filmem opiekę artystyczną objęła Agnieszka Holland. Najbardziej zaskakująca w tej historii jest chyba postać Roksany, którą gram. Nie pasuje ona do powszechnie postrzeganej ofiary. Jest odważna, zmysłowa, kolorowa, dość ekspansywna. Roksana po piętnastu latach odzyskała wspomnienia o ojcu, który ją molestował i walczy o uznanie swojej krzywdy. W amerykańskiej jurysdykcji wspomnienia odzyskane mogą być powodem wszczęcia postępowania - nigdy się nie przedawniają, w Polsce niestety nie. O ludziach, którzy byli molestowani, mówi się w tam: „survivals” - to bardzo istotna kwestia. Kino zwykle zajmuje się przestępcami, wydają się barwni, bardziej wyraziści. Wraz z Kamilą Taraburą, reżyserką filmu „Rzeczy niezbędne” i współautorką scenariusza, oddajemy hołd ofiarom, "przetrwankom". Chcemy spojrzeć na świat z ich perspektywy.
15 lat. Tyle czasu „Roksana” trzymała w sobie mrok wydarzeń. To wieczność, gdy tkwi się w kokonie dysonansu: prawda i fałsz. Gdy mówi „To moja wojna”, rozpoczyna drogę do wolności. Jakich jeńców bierze po drodze?
Roksana nie jest postacią łatwą w odbiorze, budzi niepokój. Sama poniekąd odkrywałam ją w trakcie grania i coraz więcej nabywałam do niej szacunku. Żyje z otwartą raną - to jest jej odwaga. Bywają „ofiary” wycofane z reprezentowania swojej seksualnej emocjonalności i te drugie - eksplorujące pole swoich emocji, takie jak moja Roksana. Tak jak mówi w filmie: to jej prywatna wojna. Brutalny akt i jego konsekwencje to nie najgorsze, co jej się przydarzyło. O wiele bardziej dotkliwe były samotność dziecka i przyzwolenie na jego krzywdę wśród najbliższych. Odwagą jest walka o prawdę, na tę ścieżkę wchodzi po latach.
Odwaga to nie brak strachu. To działanie pomimo jego istnienia. Podróż Roksany do siebie samej jest najtrudniejsza w jej życiu. Co robi, by móc powiedzieć strachowi „Chcę cię mieć po swojej stronie”?