Zasada pierwszeństwa, czyli precedencja występuje nawet w najmniejszej grupie osób podczas ich wzajemnych kontaktów, na przykład powitania, przedstawiania się, zajmowania miejsc siedzących czy wymiany wizytówek. Historycznie wiele razy kobiety musiały ją sobie wywalczyć, ale współcześnie, zgodnie z zasadami savoir-vivre'u, nie zawsze powinny iść przodem czy nie płacić za posiłek, na który to one zapraszały.
Precedencja wczoraj i dziś
- Współczesna etykieta i zasady dotyczące kobiet w społeczeństwie podkreślają równość płci i dążenie do usunięcia wszelkich form dyskryminacji. Oto kilka kluczowych obszarów, które odzwierciedlają te wartości: równość płci, autonomia i wybór, edukacja, praca, zdrowie, aktywizm – wylicza Katarzyna Urbańska, trenerka etykiety i savoir-vivre i protokołu dyplomatycznego. - Ale żeby tak się stało, ktoś kiedyś musiał zrobić pierwszy krok w tych dziedzinach – dodaje.
Marie Curie była pierwszą kobietą, która otrzymała dwie Nagrody Nobla, choć kobiety w jej czasach miały ograniczony dostęp do badań naukowych. Działania Afroamerykanki Rosy Parks, która odmówiła ustąpienia miejsca w autobusie osobie o białym kolorze skóry przyczyniły się do zmiany zasad precedencji w obszarze segregacji rasowej. Margaret Thatcher była pierwszą kobietą, która została premierem Wielkiej Brytanii i otworzyła tym samym drzwi do wysokich szczebli polityki innym kobietom. Warto tu też podkreślić, że Polki wywalczyły prawo wyborcze w 1918 roku, a choćby Francuzki w 1944.
- Rola kobiet w zasadach precedencji ewoluowała wraz z postępem społeczeństw i walką o równość płci. Dawniej, wiele kultur i społeczeństw było silnie patriarchalnych, co oznaczało, że mężczyźni mieli zdecydowaną przewagę i pierwszeństwo w wielu obszarach życia. Jednak kobiety odgrywały istotną rolę w kształtowaniu i zmienianiu tych zasad precedencji – tłumaczy Katarzyna Urbańska.
Czytaj więcej
Myślę, że wzajemny szacunek jest czymś, co na starcie pomoże wejść w zasady savoir-vivre’u, bo reguły, które stosujemy w biznesie, to tylko dodatek do elementarnych zachowań społecznych - mówi Katarzyna Urbańska, która prowadzi szkolenia z etykiety.