Miuccia Prada kontestuje luksus i rozwija swój biznes w nowym kierunku

„Lepiej pracuję niż mówię” – powtarza Miuccia Prada, włoska kreatorka mody, która stworzyła dwie uznane marki modowe: Prada i Miu Miu. Właśnie pojawiła się całkiem nowa kategoria produktów Prady – kosmetyki do makijażu rozszerzonego.

Publikacja: 15.02.2024 15:07

Grupa Prada zgromadziła w swoim portfolio kilka flagowych gałęzi biznesu.

Grupa Prada zgromadziła w swoim portfolio kilka flagowych gałęzi biznesu.

Foto: Adobe Stock

Wraz z mężem, Patrizio Bertelli, Miuccia Prada kieruje Prada Group, globalną luksusową marką generującą 4,5 miliarda dolarów rocznych przychodów (dane z 2022 r.) i zatrudniającą ponad 13 tys. pracowników. 

Miuccia Prada lubi słowo użyteczny, ale nie lubi słowa „luksus”, które uważa za wulgarne. W najnowszym wywiadzie dla amerykańskiego wydania „Vogue’a” opowiada o tym, że dzieli swoje życie na trzy segmenty. „Moda to jedna trzecia mojego życia” – powiedziała, dodając, że kolejną część zajmuje kultura i działalność jej fundacji założonej w 1993 roku, a potem rodzina, przyjaciele i ewentualnie przyjemności. „Właściwie to wszystko się pokrywa. Staram się, aby moje życie było pożyteczne” – wyznaje.

„Byłam komunistką, ale bycie lewicowcem było w modzie. Nie różniłam się od tysięcy dzieciaków z klasy średniej”

Urodziła się jako Maria Bianchi w 1949 roku w zamożnej burżuazyjnej mediolańskiej rodzinie. Jej dziadek Mario Prada w 1913 roku założył Fratelli Prada („Bracia Prada”) - sklep z wyrobami skórzanymi. Rodzinny biznes w latach pięćdziesiątych przejęła jej matka, Luisa. Ona sama nie chciała kontynuować tradycji, ale uległa namowom krewnych i stanęła na czele firmy w 1975 roku. Kiedy była młoda, biznes wcale jej nie interesował. „Zawsze chciałam być inna” – podkreśla i wspomina, że nawet działając w środowisku aktywistów lat 60., kochała ubrania – podczas gdy wszyscy na demonstracjach nosili dżinsy, ona występowała na nich w projektach słynnego Yvesa Saint Laurenta. Byłą członkinią Włoskiej Partii Komunistycznej, która strajkowała w obronie praw kobiet. Zrobiła doktorat z nauk politycznych, przez pięć lat uczyła się też pantomimy. „Zawsze myślałam, że są tylko dwa szlachetne zawody: politycy i lekarze” – wyznała w rozmowie z dziennikarką Wendell Steavenson. „Robienie ubrań [pochodząc z] grupy bardzo ważnych intelektualistów było dla mnie koszmarem. Było mi bardzo wstyd, ale i tak to zrobiłam… Zwyciężyła miłość do pięknych przedmiotów”.

Miuccia Prada

Miuccia Prada

East News

Po przejęciu interesu poznała swojego przyszłego męża. Spotkali się w 1977 roku na targach galanterii. Patrizio Bertelli prowadził wtedy konkurencyjną firmę. Połączyli siły zawodowo, a dekadę później wzięli ślub. Ona zaczęła projektować ubrania, choć wtedy nawet nie potrafiła rysować. Zaczęło się od koncepcji nylonowego plecaka: praktycznego, lekkiego i wodoodpornego. Kiedy po raz pierwszy trafił do sprzedaży w 1984 roku, nie można było uznać jego debiutu za sukces. Za to chwilę później został okrzyknięty kultowym dziełem ilustrującym zmianę w modzie – z tej wysokiej na skłaniającą się częściej w stronę przedmiotów codziennego użytku. W 1988 roku, zmieniając nazwisko na Miuccia Prada dzięki przeprowadzeniu legalnej adopcji przez jej niezamężną ciotkę ze strony matki, związała się w ten sposób jeszcze mocniej zarówno z marką, jak i firmą rodzinną. Wtedy też wprowadziła na rynek swoją pierwszą linię ubrań ready-to-wear. Chciała odczarować kobiecą sylwetkę, która do tej pory miała być podkreślana seksownymi sukienkami. Wykorzystała nylon, żeby zamanifestować swoją niechęć do koronek. Jej ubrania były stylizowane na wojskowe. Zderzyła ze sobą zieleń i brąz, grube dzianiny i zwiewne przezroczyste tkaniny, retro i przyszłość, plastik i kryształ, skarpetki z sandałami na wysokim obcasie. Bawiła się nostalgią lat 50., minimalizmem lat 80. i okropną kolorystyką lat 70. Opowiedziała się za zmianą stereotypu piękna.

Wraz z pierwszą kolekcją ubrań i pokazami na tygodniach mody na świecie pojawił się pierwszy syn pary, Lorenzo Bertelli. W przyszłości został uznanym kierowcą rajdowym, a w 2021 roku dołączył do imperium rodziców jako dyrektor ds. komunikacji cyfrowej, marketingu grupy i społecznej odpowiedzialności biznesu. Jego młodszy o dwa lata brat Giulio startuje w regatach żeglarskich i jest pilotem.

„To, co nosisz, pokazuje, jak prezentujesz się światu, szczególnie dzisiaj, gdy kontakty międzyludzkie przemijają tak szybko”

„Interesuje mnie życie ludzi” – powiedziała. „A więc to nie jest projektowanie – to składanie w całość osobowości, historii, fragmentów życia, dobrych i złych” – mówi Prada w „Vogue’u”. W 1993 roku zaczęła tworzyć swoją drugą markę, Miu Miu – bo tak nazywała ją rodzina, gdy była dzieckiem. Tutaj wprowadziła z kolei wiele dziewczęcych elementów. W Pradzie pojawiły się nowe linie - męska i sportowa. Ciągle wyznaczała nowe trendy. Zaczęła podbój rynku azjatyckiego. Wówczas również postanowiła powołać swoją fundację, prowadzącą multidyscyplinarny program obejmujący sztukę i wystawy fotografii, projekty filmowe, konferencje i działalność naukową, a także wspierającą inicjatywy muzyczne i performatywne. Wystawy przygotowywane przez Fondazione Prada można oglądać w Mediolanie, Wenecji, Tokio i Szanghaju.

Do dzisiaj Grupa Prada zgromadziła w swoim portfolio kilka flagowych gałęzi biznesu. Oprócz domów mody Prada, do którego w 2020 roku dołączył Raf Simons, niezwykle szanowany belgijski projektant jako dyrektor kreatywny, oraz Miu Miu, znajdują się w nim: Church & Co, firma założona w 1873 roku, która nadal produkuje ręcznie robione luksusowe buty w swojej historycznej fabryce w Northampton, Car Shoe od 1963 r. zajmująca się produkcją mokasynów samochodowych, cukiernia Marchesi prowadzona w Mediolanie od 1824 roku oraz włoska drużyna żeglarska Luna Rossa. Ponadto wraz z francuską L’Oréal Group Prada tworzy perfumy, a z Luxotticą kolekcje okularów.

Czytaj więcej

Carolyn Bessette-Kennedy - ikona dobrego stylu. Dyktuje trendy nawet 24 lata po śmierci

W XXI wieku pojęcie luksusu ponownie uległo zmianie, obejmując ideologie i troskę o środowisko – przekonuje Grupa Prada i stawia na odpowiedzialny rozwój. Znowu w jej kolekcji pojawił się nylon, tylko w przetworzonej formie, jako Re-Nylon. ECONYL, w którego produkcję firma zaangażowana jest od 2019 roku, to regenerowana przędza nylonowa, którą można stale poddawać recyklingowi w celu wytworzenia materiału o tej samej, wysokiej jakości. Jeden procent dochodów z Prada Re-Nylon Collection wspiera Sea Beyond, program edukacyjny zainicjowany przez Grupę Prada i Międzyrządową Komisję Oceanograficzną UNESCO. W Miu Miu pojawiła się linia Upcycled, która została opracowana, żeby „podtrzymywać cenną naturę odzieży vintage i zachęcać do praktyk projektowania w obiegu zamkniętym”. Wśród nich są projekty denimowe stworzone z dżinsów, które zostały uszyte przed 2000 rokiem, sukienki, które dostały nowe życie dzięki kolaboracji z marką Levi’s oraz patchworkowe torebki uszyte ze skrawków skór używanych przez lata do produkcji torebek Prady. Wszystkie te produkty zostaną sprawdzone przez Aura Blockchain Consortium, stowarzyszenie non-profit, które promuje przejrzystość oraz praktyki biznesowe zorientowane na klienta w całym cyklu życia produktów luksusowych.

„Jeśli zawsze robisz tylko to, co lubisz, staje się to nudne, nie rozwijasz się, nie uczysz się niczego nowego”

W lutym 2024 r. Prada wprowadza na rynek pierwszą kolekcję makijażu rozszerzonego, stworzoną zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym. Za jej wykreowanie odpowiedzialne są Lynsey Alexander, międzynarodowa wizażystka i e-wizażystka Inès Alpha. „Wszystko, z czym pracuję, jest plastyczne i można ze sobą mieszać – jest to bardzo emocjonalne, ponieważ chodzi o dotykanie, czucie i nawiązywanie kontaktu z ludźmi. Tam, gdzie ja eksperymentuję za pomocą pigmentów, Inès robi to za pomocą pikseli. Nie ma ograniczeń co do tego, co może zrobić: pigmenty i kolory, które stworzyła w świecie 3D były prawdziwym wyzwaniem dla laboratoriów i dla mnie, którzy musieliśmy je odtworzyć. Wszyscy pracowaliśmy poza parametrami naszych istniejących granic” – opowiada Lynsey Alexander we francuskiej edycji „Vogue’a”. W gamie kosmetyków do makijażu Prada znalazło się 26 odcieni pomadek do ust o dwóch matowych wykończeniach, sześć palet cieni do powiek, każda zawierająca trzy neutralne kolory i jeden ekscentryczny odcień oraz podkład. Towarzyszy im aplikacja Color Explorer™, wirtualna usługa dopasowywania gamy kolorów produktów do klientów.

Choć jej interesy wchodzą w nową epokę, 74-letnia Miuccia Prada nie zmienia zdania co do tego, że moda nie może być jedynie piękna, ale musi być użyteczna. Jej zdaniem zawsze „powinniśmy móc być tym, kim chcemy być”. Chce, aby ludzie noszący jej projekty czuli się pewni siebie, że poradzą sobie w życiu. „Moda jest reprezentacją czyjejś wizji świata. Bo w przeciwnym razie uważam, że moda jest bezużyteczna” – przedstawia swoją filozofię dziennikarce „Vogue’a”. Mąż projektantki, zapytany o to, w czym tkwi sekret ich udanego łączenia biznesu z małżeństwem odpowiedział: „Nigdy nie pracowaliśmy, ponieważ zależało nam na sławie lub bogactwie – pracowaliśmy dla przyjemności robienia czegoś interesującego i konstruktywnego, a także dla czerpania z tego radości i dobrej zabawy”.

Źródła:

https://www.vogue.com/article/miuccia-prada-march-cover-2024-interview

https://www.vogue.fr/beaute/promotion/prada-color-premiere-collection-maquillage-prada-reinvente-beaute

https://www.pradagroup.com/en/news-media/highlights.html

Wraz z mężem, Patrizio Bertelli, Miuccia Prada kieruje Prada Group, globalną luksusową marką generującą 4,5 miliarda dolarów rocznych przychodów (dane z 2022 r.) i zatrudniającą ponad 13 tys. pracowników. 

Miuccia Prada lubi słowo użyteczny, ale nie lubi słowa „luksus”, które uważa za wulgarne. W najnowszym wywiadzie dla amerykańskiego wydania „Vogue’a” opowiada o tym, że dzieli swoje życie na trzy segmenty. „Moda to jedna trzecia mojego życia” – powiedziała, dodając, że kolejną część zajmuje kultura i działalność jej fundacji założonej w 1993 roku, a potem rodzina, przyjaciele i ewentualnie przyjemności. „Właściwie to wszystko się pokrywa. Staram się, aby moje życie było pożyteczne” – wyznaje.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ludzie
Suri Cruise kończy 18 lat. Ojciec przestanie łożyć na jej utrzymanie?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ludzie
Iga Światek ambasadorką Lancôme. Znamy kulisy współpracy
Ludzie
Seniorki gwiazdami sieci dzięki swoim opiekunom. Na czym polega zjawisko "carefluencers"?
Ludzie
Fin zastąpił Seraphinę. Dziecko kolejnej sławnej pary nie identyfikuje się ze swoją płcią
Ludzie
Sytuacja bez precedensu: Senegal ma dwie pierwsze damy. Nowy prezydent jest bigamistą