Reklama

Słynna marka luksusowych torebek ma kłopoty. Klienci zarzucają jej nieuczciwe praktyki

Do jednego z kalifornijskich sądów trafił pozew przeciwko francuskiej marce Hèrmes, słynącej z torebek rozchwytywanych przez zamożnych klientów z całego świata. Stroną pozywającą jest grupa klientek i klientów, którzy zarzucają marce nieuczciwe praktyki.

Publikacja: 25.10.2024 11:09

Pokaz kolekcji Hèrmes na sezon wiosna/lato 2025.

Pokaz kolekcji Hermes wiosna/lato 2025

Pokaz kolekcji Hèrmes na sezon wiosna/lato 2025.

Foto: PAP/DPA

Po torebki marki Hèrmes od wielu lat ustawiają się długie kolejki klientek i klientów z całego świata. Ceny najpopularniejszych modeli Hèrmesa, takich jak „Birkin” czy „Kelly”, wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

Hèrmes w tarapatach. Do sądu trafił kolejny pozew

Nie odstrasza to jednak tych, którzy dysponują odpowiednio grubymi portfelami. Wiedzą oni bowiem, że kupno choćby jednego egzemplarza to świetna inwestycja na przyszłość. Na rynku wtórnym ceny torebek Hèrmesa bywają kilkukrotnie wyższe od tych pierwotnych.

Na tle niebywałego popytu na torebki Hèrmesa odbywa się prawna batalia, którą wznowiła grupa klientek i klientów francuskiej marki. Pozew złożono 11 października w sądzie Dystryktu Północnej Kalifornii.

Czytaj więcej

Stylowy biznes. Twórczynie wyróżniających się polskich marek torebek i ich historie

Jak informuje cytujący pozew serwis The Fashion Law, zdaniem strony pozywającej marka Hèrmes bezprawnie wykorzystuje swoją dominującą pozycję na rynku dóbr luksusowych. Ze względu na fakt, że torebki Hèrmesa, zwłaszcza model „Birkin”, są jednymi z najbardziej pożądanych wyrobów z górnej półki, marka sztucznie winduje ich ceny, co odbywa się kosztem klientów.

Reklama
Reklama

Pierwszy pozew wpłynął do sądu w marcu, zaś kolejny — w maju tego roku. Po tym, jak we wrześniu sąd ponownie oddalił pozew, klienci postanowili jeszcze raz wejść z Hèrmesem na ścieżkę sądową.

Do grona pozywających dołączyło kilka kolejnych osób, zaś pozew uzupełniono o nowe zarzuty. Dotyczą one bezprawnej praktyki, polegającej na zmuszaniu klientów do kupowania innych produktów, co miało dawać im szansę na kupienie upragnionej torebki „Birkin” lub „Kelly”.

„Loteria” Hèrmesa. Czy marka wybiera, komu sprzeda swoje torebki?

Zdaniem pozywających owa bezprawna praktyka polegała na selekcji klientów, których dopuszczano do kupna cennej torebki. Wybór ten odbywał się na podstawie analizy historii zakupów innych wyrobów Hermèsa, na przykład apaszek, butów, pasków, biżuterii czy produktów wyposażenia wnętrz. Im ktoś wydał więcej pieniędzy na te wyroby, tym większe szanse na zdobycie torebki.

Klienci twierdzą, że francuska marka wymuszała na nich kupowanie wyrobów, których nie chcieli kupić, aby zyskali oni w ten sposób szansę na kupienie torebki. „Klienci nie wchodzą tak po prostu do sklepu Hermèsa, biorą torebkę i ją kupują” — czytamy w pozwie cytowanym przez The Fashion Law.

Praktyki, które klienci zarzucają Hermèsowi, podwyższają realną cenę torebek, ponieważ należy do niej dodać koszty zakupu innych wyrobów marki. Wszystko zaś odbywa się z zyskiem dla marki, zwłaszcza że — jak twierdzą pozywający — posiadanie pewnej historii zakupów wcale nie gwarantuje możliwości kupienia torebki.

Czytaj więcej

Reklama
Reklama

W swoim pozwie klienci Hermèsa dodają, że same modele „Birkin” stanowią od 60 do 75 procent — jak go nazwali — „elitarystycznego rynku luksusowych torebek”. Ich zdaniem tak silna pozycja umożliwia marce dyktowanie reguł gry w tym sektorze, a także manipulowanie podażą i popytem.

Pozywający domagają się od Hermèsa pieniężnego zadośćuczynienia za poniesione straty. Przedstawiciele francuskiej marki, którzy w poprzednich miesiącach zaprzeczali wszystkim zarzutom, nie udzielili jak dotąd żadnego komentarza w sprawie nowego pozwu.

Źródło:
www.thefashionlaw.com

Materiał Promocyjny
Sukienka vs. spódnica - co ubrać do biura w chłodne miesiące?
Moda
Met Gala 2026 – motyw przewodni potwierdzony. W tle istotna zmiana organizacyjna
Moda
Suknia ślubna Taylor Swift w centrum uwagi najlepszych projektantów. Co proponują artystce?
Moda
Marki luksusowe mają problem z klientelą z pokolenia Z. Dlaczego się nie rozumieją?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
Botki czy trzewiki? Jesienny przewodnik po butach
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama