Budzisz się regularnie o 3.00 w nocy? Sprawdź, co to oznacza

Z badania opublikowanego w Journal of Psychiatric Research wynika, że 23 proc. osób budzi się co najmniej raz w ciągu nocy. U ponad 35 proc. dzieje się to co najmniej trzy razy w tygodniu. O ile nie ma problemu z ponownym, szybkim zaśnięciem, nie mamy powodu do niepokoju – jest to całkowicie normalne. Przyczyny tego stanu rzeczy warto jednak poszukać, jeśli częste przebudzenia wpływają na jakość snu i ogólne samopoczucie.

Publikacja: 28.09.2023 20:42

Dlaczego często budzimy się o 3.00 w nocy?

Dlaczego często budzimy się o 3.00 w nocy?

Foto: Adobe Stock

Regularne pobudki o określonej porze w nocy wiążą się z dobowym rytmem wydzielania kortyzolu. Zgodnie z wykresem, jego najniższy poziom występuje około północy, po czym zaczyna rosnąć około 2-3 godzin po zaśnięciu i nadal wzrasta do wczesnych godzin. Wyższy poziom kortyzolu rano pomaga nam się przebudzić, a niższy poziom wieczorem pomaga zasnąć.

Związki kortyzolu i melatoniny, czyli dlaczego budzimy się o 3 w nocy?

Kortyzol potocznie nazywany jest hormonem stresu, ale odgrywa w organizmie dużo większą rolę. Jego głównym zadaniem jest podwyższanie stężenia glukozy we krwi. Dzięki temu wspiera organizm w walce z czynnikami stresującymi, reguluje poziom adrenaliny i noradrenaliny, kontroluje metabolizm, a także sprawia, że jesteśmy bardziej czujni w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych.

W momencie, gdy przed snem spada poziom kortyzolu, jednocześnie wzrasta poziom melatoniny, czyli hormonu snu, który pomaga zasnąć i utrzymać się w stanie snu przez kilka godzin.

Czytaj więcej

Krótki sen zwiększa ryzyko nowotworu? Wiadomo, jak to działa

Jedną z możliwych przyczyn, dla których budzimy się regularnie o tej samej porze w nocy, może być ekspozycja na światło niebieskie. Jak wykazały badania przeprowadzone na Uniwersytecie Haifa w 2017 roku, wieczorna ekspozycja na światło o krótkich falach – takich, które emituje ekran smarftona – może zakłócać ciągłość snu. Hamuje ono wydzielanie melatoniny, co w efekcie – gdy po trzech godzinach od zaśnięcia wzrasta kortyzol - powoduje wybudzanie się.

Dodatkowo, zdaniem naukowców z Centrum Zdrowia Psychicznego w Melbourne, jednej nocy możemy budzić się znacznie częściej, jednak tego nie pamiętamy. Dopiero, gdy wzrasta poziom kortyzolu odpowiedzialnego za czujność, zaczynamy być świadomi krótkich pobudek. Dzieje się to właśnie między godziną 3.00 a 4.00 nad ranem.

Kobiety są bardziej narażone na wybudzanie się w nocy?

Badania opublikowane w Journal of Sleep Research w 2018 roku wykazały, że kobiety i osoby, u których w rodzinie występowała bezsenność, są bardziej narażone na negatywny wpływ stresu na sen i częściej doświadczają przebudzeń w nocy. Reaktywność na stres podczas snu występuje również częściej u ludzi, którzy mają tendencję do skupiania myśli na czynnikach stresogennych.

Kobiety są bardziej narażone na problemy ze snem niż mężczyźni także ze względu na menopauzę. Jak wykazało badanie „Zaburzenia snu u kobiet po menopauzie” opublikowane w Journal of Sleep Disorders & Therapy, objawy menopauzy są spowodowane zmniejszeniem produkcji niektórych hormonów - w tym melatoniny - i obejmują częste przebudzenia w nocy.

Regularne pobudki o określonej porze w nocy wiążą się z dobowym rytmem wydzielania kortyzolu. Zgodnie z wykresem, jego najniższy poziom występuje około północy, po czym zaczyna rosnąć około 2-3 godzin po zaśnięciu i nadal wzrasta do wczesnych godzin. Wyższy poziom kortyzolu rano pomaga nam się przebudzić, a niższy poziom wieczorem pomaga zasnąć.

Związki kortyzolu i melatoniny, czyli dlaczego budzimy się o 3 w nocy?

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nauka
Europejski Dzień Mózgu. Czyj mózg jest większy: kobiecy czy męski?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nauka
Kiedy nasz mózg najszybciej nauczy się języka obcego?
Nauka
Po kim dziedziczymy urodę? Genetyczka wyjaśnia skomplikowany mechanizm
Nauka
Miliard dolarów dla studentów medycyny. Hojny dar byłej wykładowczyni
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nauka
Agata Passent o nowej liście lektur: Czasami "ramota" trzyma się dobrze